در گفت‌وگوی پانا با کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت راهی جز حذف ارز ترجیحی نداشت

تهران‌(پانا) - یک کارشناس اقتصادی می‌گوید حذف ارز ترجیحی در شرایط کنونی لازم بود، چرا که الزمات حذفش از مزایای آن بیشتر بود. در واقع دولت راهی جز حذف ارز 4200 نداشت.

کد مطلب: ۱۲۸۳۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
دولت راهی جز حذف ارز ترجیحی نداشت

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «با نگاهی به شرایط موجود کشور و بررسی روند تخصیص ارز ارزان برای واردات کالاهای اساسی و از زمانی که این ارز وارد سیستم اقتصادی کشور شد، می‌توان افزایش فاصله و اختلاف قیمتی ارز آزاد با ارز 4200 تومانی را مشاهده کرد.»

وی ادامه داد:‌ «از طرفی بحران جنگ روسیه و اوکراین که عامل افزایش 50 تا 80 درصدی قیمت‌ها در مواد غذایی مختلف شد و در عین حال افزایش مهاجرت از کشورهای همسایه به ایران و به دنبال آن افزایش مصرف و از سوی دیگر افزایش قاچاق معکوس مهمترین دلایلی است که حذف ارز ترجیحی را به یک ضرورت برای اقتصاد ایران بدل کرد و دولت جدید توانست در اقدامی جسورانه آن را اجرایی کند.»

روش‌های جایگزین دولت برای جلوگیری از فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها بر مصرف‌کننده
وی همچنین در خصوص روش‌های جایگزین برای ارز ترجیحی نیز بیان کرد: «دولت با حذف ارز ترجیحی باید راهی برای جلوگیری از فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها بر مصرف‌کننده ارائه می‌داد. برای این مساله دو روش وجوددارد؛ یکی کالابرگ الکترونیکی و دیگر یارانه نقدی.به نظر می‌رسد، بهترین حالت به عنوان جایگزین برای ارز 4200 تومانی پرداخت یارانه نقدی است که در دو ماه گذشته این روش اجرا شده است.»

امکان مدیریت سبد کالاهای مصرفی توسط مردم
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ «با پرداخت یارانه نقدی به حساب مردم، مصرف‌کننده می‌تواند سبد کالای مصرفی‌اش را مدیریت و اولویت‌بندی کند. از سوی دیگر کالابرگ هم مزایایی دارد که نباید از نظر دور داشت.

تشریح مزایا و معایت کالابرگ الکترونیکی

وی ادامه داد:‌ «با ارائه کالابرگ الکترونیکی مردم افزایش نرخ‌ها را احساس نمی‌کنند و بسیاری از دهک‌ها بر اساس اقلام کوپنی که در این کالابرگ تعریف شده، مایحتاج روزانه خود را تامین می‌کنند اما در نهایت معتقدم که در شرایط حاضر که قیمت‌ها آزاد شده و تاثیر خود را بر بازار گذاشته دیگر ضرورتی بر ارائه کالا برگ نیست.»
محمودی‌اصل در خصوص ایرادات ارائه کالا برگ گفت: «از سوی دیگر ارائه کالابرگ به مردم می‌تواند زمینه‌ساز برخی فسادها باشد. به عنوان مثال ظهور سلطان کوپن؛ از سوی دیگر ایجاد بازارهای دست دوم و ظهور دلالان در بازار مهمترین عیوب کالابرگ است و به نظر می‌رسد پرداخت نقدی یارانه راهکار موثرتری باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار