امروز: شنبه 11 تیر 1401 - 13:28 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا اقتصادی

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی:

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

5/23/2022 1:17:58 PM
5/23/2022 1:17:58 PM
دوشنبه 2 خرداد 1401 - 13:17
نشست فقر چند بعدی و سیاست های فقرزدایی

تهران (پانا) - مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه متصل‌نبودن اطلاعات کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان شده است، بهترین راه شناسایی فقرا را پایگاه مدرسه عنوان کرد.

سلسله نشست‌های فقر چندبعدی و سیاست‌های فقرزدایی با موضوع فقر آموزشی در ایران با حضور هادی موسوی نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی و با همکاری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه برگزار شد.
فقر آموزشی منجر به فقر درآمدی می‌شود

در این نشست موسوی نیک با بیان ابعاد مختلف فقر گفت: «با وجود شرایط اقتصادی و اهمیت فقر درآمدی نباید در این میان فقر آموزشی فراموش شود زیرا منجر به فقر درآمدی هم خواهد شد.»

کیفیت آموزشی به عوامل بیرون از مدرسه بستگی دارد

موسوی نیک اظهار کرد: «فاز اول توسعه آموزشی خوب طی شده و به طور نسبی در دسترسی آموزشی به کیفیت‌های خوبی رسیده‌ایم اما وقتی صحبت از کیفیت می‌شود باید بیشتر کار شود که این موضوع به عوامل بیرون مدرسه مثل خانواده و عوامل درون مدرسه بستگی دارد.»

بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه راحت نیست

موسوی نیک سه پیشنهاد مطرح کرد و افزود: «نباید آموزش محدود به مدرسه شود. اینکه کودکان در خانواده به لحاظ رفاهی چه وضعیتی دارند، روی آموزش و تداوم فقر اثر دارد. وقتی کودکان بازمانده از تحصیل رصد می‌شوند به خانواده کودک می‌رسیم. پس شرایط خانواده مهم است و نکته دوم این است که بازگرداندن بچه‌هایی که بازمانده هستند، راحت نیست و نکته سوم این است که کودکانی داریم که در مدرسه حضور دارند اما شرایط بهتری از کودکان بازمانده از تحصیل ندارند و باید قبل از ترک مدرسه حمایت لازم انجام شود و این حمایت ها لزوما آموزشی نیست.»

مدرسه درگاه ورود به جامعه است

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی عنوان کرد: «اساسا مدرسه درگاه ورود به جامعه است و این موضوع باید جدی گرفته شود.»

وی با اشاره به طرحی که در حوزه رفاه وزارت تعاون در حال انجام است، گفت: همه جا سمن‌ها و نهادهای مردمی فعال‌اند و در قالب طرحی بصورت پایلوت در چند شهرستان از معلمین خواستیم کمک کنند و نتیجه این شد که کمک معلم‌ها خروجی بسیار بهتر و موثرتری داشت و از این جهت مدرسه نه تنها در بحث آموزش، بلکه در موضوع رفاهی و حمایت از دانش آموز و خانواده موثرتر عمل می کنند.»

وی افزود: «درواقع مدارس نه فقط در آموزش بلکه در موضوعات حمایت اجتماعی می‌توانند محور باشند.»

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی درباره کمکی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع بازماندگی تحصیلی می‌تواند داشته باشد، گفت: «وزارت تعاون می‌تواند اعلام کند کدام مدارس دچار فقر هستند تا موضوع بازماندگی از تحصیل را بهتر مدیریت کرد و این مهم حتی شناسایی نیازمندان را دقیق‌تر می‌کند. ازآنجایی که کد پستی با کد ملی لینک نیست و از این جهت بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌ها صرف پیدا کردن دانش‌آموز بازمانده می‌شود. مدرسه از این جهت بهترین مسیر برای شناسایی نیازمندان است. اینکه کودکان به مدرسه بر نمی‌گردند به دلیل شناسایی سخت این افراد است. همچنین از آنجایی که این کودکان خدماتی به خانواده ارایه می‌کنند، برگرداندن‌شان سخت می‌شود.»

وی اظهار کرد: «عوامل خارج از مدرسه بر عملکرد دانش‌آموز موثر است که باید در حوزه عدالت آموزشی جدی گرفته شود.»

در ادامه این نشست به مسایلی مانند پرداختن به موضوع آموزش در سطح پایین‌تر از استان، مسئله کنکور سراسری، بررسی وضعیت اتباع و دلایل عدم جذب بازماندگان از تحصیل و استفاده نکردن از داده‌های آماری پرداخته شد.

همچنین درباره اهمیت نابرابری آموزشی نسبت به فقر آموزشی و چالش خصوصی و پولی شدن آموزش، فقر پولی کودکان و مقایسه شاخص‌ها با مناطق و همکاری آموزش و پرورش با نهادهای حمایتی صحبت شد.

هادی موسوی نیک فقر آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اخبار مرتبط
  • روزشمار ایجاد سامانه ثبت خدمات وزارت رفاه به نیازمندان فعال شد

  • راه‌اندازی شبکه انتشار و اطلاع‌رسانی وزارت کار

  • پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۹۳۱ طرح تعاونی

  • ارسال اسامی دریافت‌کنندگان ارز مسافرتی به وزارت تعاون

  • مخاطب بی‌حوصله نباشیم

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع) اعلام شد

  • برنامه تابستانی آموزش و پرورش، عقب‌ماندگی تحصیلی را جبران می‌کند

  • رقابت دانش‌آموزان در کنکور سراسری رشته تجربی در قم-3

  • آغاز فعالیت خانه دانش‌آموزی پایگاه تابستانه سازمان دانش‌آموزی ناحیه ۴ شیراز

  • قیمت جدید مرغ تعیین شد

  • گسل زاگرس مسبب زلزله 6.1 ریشتری بندر خمیر؛ رخداد زلزله بزرگ‌تر پیش‌بینی نمی‌شود

  • درخشش دانش‌آموز آموزش و پرورش ملارد درمسابقات انتخابی تیم کشتی شهرستان‌های تهران

  • سیده سحر طباطبایی‌نیا: نمایش‌ خلاق، کلید شکوفاشدن دانش‌آموزان در مدارس کشوراست

  • شناسایی ۴۶۳ بیمار جدید کرونایی؛ یک فوتی در شبانه روز گذشته

  • اعلام آخرین قیمت گوشت قرمز در بازار

  • هدیه‌ دولت به مناسبت روز ازدواج

  • قیمت طلا کاهش یافت

  • آغاز جشن وصال با حضور رئیس جمهوری

  • روند صعودی ابتلا به کرونا؛ افزایش شهرهایی با وضعیت زرد کرونایی در کشور

  • مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» درگذشت

  • شناسایی ۷۰ متخلف در کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • حضور 28 هزار دانش‌آموز کمیته امداد در کنکور امسال

  • ازدواج آسان دهمین سوژه دوربین مخفی شبکه نسیم شد

  • ٢٠٩ طرح صنعتی و معدنی با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی می‌شود

  • پیش ثبت‌نام اربعین آغاز شد

  • آگاهی خانواده‌ها در مورد اعتیاد و خطرات آن، راه مهم پیشگیری است

  • با این خوراکی‌ها حافظه قوی داشته باشید

  • یاوری: با ترویج علم به الگوسازی برای دانش‌آموزان بپردازیم

  • شهر خسته میزبان بازیهای نساجی در لیگ برتر می‌شود

  • 17 هزار دانش‌آموز در 4 دوره مسابقات نور، 5700 فیلم علمی ساخته‌اند

  • صدور هشدار زرد در استان تهران؛ دما تا 10 درجه کاهش می‌یابد

  • ‌حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی اصلاح شد 

  • برگزاری آیین اختتامیه جایزه مصطفی در سال آینده

  • سفر وزیر خارجه به دمشق برای استقرار صلح بین سوریه و ترکیه

  • اعزام 50 گروه جهادی سپاه استان هرمزگان به مناطق زلزله‌زده

  • اعلام نرخ دلار در صرافی بانکی

  • زمان و مکان برگزاری هشتمین جشنواره فیلم شهر مشخص شد

  • مدرسه تابستانه ویژه نوجوانان برگزار می‌شود

  • عضویت ایران در بریکس بزرگ‌ترین اقدام فرامنطقه‌ای سیاست خارجی دولت سیزدهم خواهد بود

  • رحمان رضایی: بهترین مدافع تاریخ فوتبال ایران من هستم

  • دسترسی ناشنوایان به مترجمان زبان اشاره در سیستم دادرسی

  • وزارت خارجه: رویکرد خصمانه آمریکا با ادامه سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ادامه دارد

  • ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

  • ذخیره‌سازی 3 ‌تا 4 هزار رأس دام برای عرضه در روزهای عرفه و عید سعید قربان

  • ‌‌اصلاح و بازنگری ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری تهران

  • فیلمبرداری «جهان غیرموازی» به پایان رسید

  • سکه 15 میلیون و 500 هزار تومان شد

  • معرفی بازیگران تازه فیلم «نابازیگر»

  • اعلام نتایج نهایی بخش کارگاهی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم