عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد

سرفصل دروس در آموزش و پرورش نیازمند بازبینی اساسی است

یک محیط شاد و پویا در مدارس شکل بگیرد تا دانش‌آموزان را به کارآفرینی و خلاقیت ترغیب کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره راهکار توسعه علم دانش بنیان در مدارس پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۷۸۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
سرفصل دروس در آموزش و پرورش نیازمند بازبینی اساسی  است

حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا به توسعه علم دانش بنیان در مدارس اشاره کرد و درباره ضرورت ورود این علم به مدارس و تقویت خلاقیت و نوآوری در بین دانش‌آموزان گفت: «کشورهای پیشرفته توجه به علم دانش بنیان را از مدارس‌شان و مخصوصاً از مدارس ابتدایی شروع می‌کنند. اینکه بچه‌ها را با آن چیزی که جز علایقشان است، سرگرم کنیم قطعاً به علت علاقه زیاد آن‌ها در این حوزه‌ها می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.»

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال در بازدیدی که از مدارس ژاپن داشتم آن‌ها در مدارس‌شان تعمیرات مسائل مختلف مثل هواپیما را به بچه‌ها آموزش می‌دادند البته در بعد کوچک‌تر، با توجه به اینکه مدرسه جایگاه مناسبی برای شناسایی این استعدادها است، بهتر است به جای آموزش مسائل نظری به کودکانمان آموزشی به آنان ارائه دهیم تا آنان بتوانند استعدادشان را در زمینه‌های مختلف بروز دهند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: «اگر این استعدادها شناسایی و در همان مسیر ادامه پیدا کند، در آینده شاهد رونق علم دانش بنیان در مدارس خواهیم بود.»

در نحوه نگارش کتب درسی برای افزایش خلاقیت دانش‌آموزان اقداماتی انجام شود

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «اینکه فرمول‌های سخت ریاضی را به دانش‌آموزان آموزش بدهیم صحیح نیست؛ باید بازبینی اساسی در سرفصل دروس انجام شود تا این مسائل مورد توجه قرار بگیرد. حتی باید در نحوه نگارش کتب نیز برای افزایش خلاقیت دانش‌آموزان اقداماتی انجام شود تا استعدادها و علایق دانش‌آموزان از همان سنین کودکی شناسایی شود و بتوانند انتخاب‌های درستی داشته باشند.»

حسین‌زاده خاطر نشان کرد: «توجه به انجام این اقدامات را می‌توان از هم اکنون درنظر گرفت و به تقویت بحث دانش بنیان در دانش‌آموزان و کودکان توجه کرد تا اثرات آن را یک تا دو دهه بعد ببینیم و آن‌ها وارد عرصه اشتغال شوند.»

وی ادامه داد: «آموزش ابتدایی نقش مهمی در عملکرد دانش‌آموزان در سال‌های تحصیلی آینده دارد. درک اهمیت این مقطع بسیار حیاتی است. کشورهای آفریقایی که سال‌ها پیش در آموزش ابتدایی سرمایه‌گذاری چشمگیری کرده‌اند، اکنون توسعه اقتصادی را از این سرمایه‌گذاری می‌بینند.»

محیط یادگیری تأثیر زیادی در دانش بنیان شدن دانش‌آموزان دارد

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: «علاوه بر این محیط یادگیری نیز تأثیر زیادی در دانش بنیان شدن دانش‌آموزان دارد باید یک محیط شاد و پویا در مدارس ما شکل بگیرد تا دانش‌آموزان را ترغیب به کارآفرینی و خلاقیت کند و از آموزش دادن به دانش‌آموزان در محیط‌های سرد و بی‌روح خودداری شود.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «بهتر است آموزش و پرورش در قالب فراخوانی از شرکت‌های دانش بنیان بخواهد که طرح‌های خود را برای ایجاد محیطی خلاق در مدارس ارائه کنند؛ طرح‌هایی که هزینه زیادی نیز برای آموزش و پرورش به دنبال نداشته باشد زیرا در شرایط تحریم قرار داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار