وزیر امور اقتصادی و دارایی:

تا پایان سال ۱۴۰۱، نان سنتی گران نخواهد شد 

تهران (پانا) - وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در گفتگو با اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی تأکید کرد، تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در مورد افزایش قیمت آرد تنها مربوط به مصارف صنعتی بوده و تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ افزایشی در مورد قیمت نان پختِ سنتی از جیب مردم رخ نخواهد داد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تا پایان سال ۱۴۰۱، نان سنتی گران نخواهد شد 

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)، سیداحسان خاندوزی در این گفتگو با بیان اینکه روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی در کشور از سوی دولت پرداخت می شود، اظهار داشت: متأسفانه بخش زیادی از این یارانه، نه به جیب مردم و مصرف کنندگان، بلکه به سمت افرادی می رود که این کالا ها را بصورت قاچاق از کشور خارج می کنند و در حقیت یارانه مزبور، در حال پرداخت به ساکنان کشور های همسایه است.
خاندوزی با اعلام افزایش ۳۱ درصدی واردات کالای اساسی به کشور به لحاظ وزنی در سال گذشته، گفت: این در حالی است که قطعاً مصرف مردم در سال ۱۴۰۰، این میزان افزایش نیافته است و همین دولت را به شدت نگران سفره معیشتی مردم کرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره افزایش ۲۵۰ درصدی مصرف آرد در کشور طی دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۱، این امر را نشانه افزایش قاچاق این محصول به کشور های همسایه عنوان کرد و تصریح کرد: رانت و فسادی که در یارانه کالاهای اساسی در شیوه قبلی وجود داشت موجب افزایش تقاضای مازاد ارز می شد و افراد در صف می ایستادند تا بتوانند ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند و به مصارف دیگر برسانند.
خاندوزی با تأکید بر ضرورت کنترل قیمت ارز در کشور و بیان اینکه توزیع یارانه به شیوه پیشین، به شدت ضد تولید و اشتغال بود، گفت: قبلاً شرایط بگونه ای بود که اصلاً برای تولید کننده صرف نمی کرد وارد عرصه شود به ویژه بعد از ناآرامی های اخیر در اوراسیا که موجب افزایش قیمت‌های جهانی گندم تا ۶۰ درصد و روغن تا ۸۰ درصد و متعاقب آن، اعمال سخت‌گیری ها توسط دولت ها در این ارتباط بوده است.

وی افزود: این اتفاقات موجب افزایش فاصله قیمتی این کالا ها در ایران با کشورهای همسایه، بعضاً تا ۱۰ برابر و در نتیجه سرریز شدن این اقلام بصورت قاچاق از ایران به خارج از کشور و از جیب مردم شده است.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: مطلع هستید، دولت در سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون بودجه موظف بود از مهر ماه، قیمت کالای اساسی را بر اساس نرخ ارز ets و حدوداً ۲۴ هزار تومان محاسبه کند اما ما این کار را انجام ندادیم، چرا که معتقد بودیم اول باید در این ارتباط، زمینه سازی صورت گیرد و بصورت تدریجی، با کمترین فشار بر سفره مردم، این اقدام صورت گیرد.

خاندوزی تصریح کرد: باید توجه داشته باشید، دولت در شرایطی اجرای این تکلیف بودجه‌ای را به تأخیر انداخت که بسیار تحت فشار کسری بودجه قرار داشت اما سرسختانه، سفره مردم را به تأمین بودجه خودش ترجیح داد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با بیان اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم مجدداً این تکلیف برای دولت تکرار شده است، اظهار داشت: در جلسه ستاد اقتصادی دولت در ابتدای سال جدید و بعد از ابلاغ قانون بودجه، تصمیم بر این شد که در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان که باید به شکل ویژه تری، سفره مردم مد نظر قرار می گرفت، افزایش و یا تغییر شکل پرداخت یارانه کالاهای اساسی صورت نگیرد.

خاندوزی گفت: راهبرد دولت در حال حاضر این است که با همان راهبرد "زمینه سازی" و افزایش تدریجی، کار را ادامه دهد و من این اطمینان را به مردم می دهم که با لحاظ همه جوانب، این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد گندم و آرد مورد استفاده در کشور، برای پخت سنتی نان مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: بنابراین اولین گام از "اجرای تدریجی" تغییر نحوه پرداخت یارانه آرد، در مورد گندم و آرد مورد استفاده برای صنعت از جمله، شیرینی جات، ماکارونی و ... برداشته شده است.

خاندوزی گفت: من این خاطر جمعی را بر اساس مفاد جلسات ستاد اقتصادی دولت، به مردم عزیز می دهم که، حتماً تدبیر دولت در مورد آرد و گندم نان سنتی، متفاوت خواهد بود و به هیچ وجه اجازه افزایش پرداخت از جیب مردم را، تا پایان سال، نخواهیم داد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در مورد نان سنتی با استفاده از زیرساختی که تمام چند ماه گذشته با همکاری دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهادکشاورزی، بانک مرکزی، وزارت رفاه در دولت، فراهم شده است، اقدام خواهد شد و ما با استفاده از آن زیر ساخت، مشکلات ناشی از قاچاق آرد به کشورهای همسایه را برای حوزه نان مردم، پوشش خواهیم داد.

خاندوزی با بیان اینکه این زیرساخت جدید، در حال آزمایش نهایی مراحل فنی خود است، گفت: با استفاده از این زیر ساخت، قاچاق آرد از کشور را تحت کنترل قرار خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار