آغاز زنگ خطر خشکسالی در گلستان

پیش‌بینی افزایش وقوع پدیده گرد و غبار در آسمان گلستان

گلستان(پانا) - با کاهش چشمگیر بارش باران در فروردین، زنگ خطر خشکسالی و به تبع آن وقوع پدیده گرد و غبار در گلستان به صدا در آمده است.

کد مطلب: ۱۲۷۳۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی افزایش وقوع پدیده گرد و غبار در آسمان گلستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فروردین امسال نیمه غربی و بخش‌هایی از مناطق مرکزی و جنوب کشور از جمله تهران و جنوب البرز همراه با وزش باد شدید پدیده گرد و غبار را هم تجربه کردند. گرد و غباری که منشا آن کشور عراق بوده و بر روی کیفیت آب و هوای استان‌ها تاثیر گذاشته است.

پدیده گرد و غبار برای استان گلستان واژه ناآشنایی نیست، چراکه همسایگی گلستان با صحرای قره قوم که بیش از ۷۰ درصد مساحت کشور ترکمنستان را تشکیل داده این استان را در معرض تشدید وقوع ریزگرد و پدیده گرد و غبار قرار داده است.

به گفته کارشناسان هواشناسی گلستان، درسال ۹۹، ۲۳ مورد و در سال ۱۴۰۰، ۴۶ مورد وقوع پدیده گرد و غبار در استان گلستان به ثبت رسیده است که با کاهش بارندگی‌ها احتمال دارد این آمار امسال افزایشی شود.

از طرفی نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان از کاهش ۶۶ درصدی بارش باران در فروردین امسال نسبت به میانگین بلندمدت خبر داده و این یعنی گلستان باید خود را برای کم آبی و تنش خشکسالی بیش از گذشته آماده کند.

یکی از اثرات خشکسالی از بین رفتن پوشش‌های گیاهی، خشک شدن تالاب‌ها و بیابان زایی است و هر کدام از این موارد به نوبه خود می‌تواند زمینه ساز پدیده گردوخاک و افزایش غلظت ریزگرد‌های حاصل از آن شود.

کاهش ۵۰ درصدی بارش باران در گلستان

رئیس مرکز تحقیقات اداره کل هواشناسی گلستان عنوان کرد: پیش بینی شده بهار امسال بارش‌های استان کاهش ۵۰ درصدی خواهد داشت و این یعنی افزایش وقوع پدیده گرد و غبار در استان.

مجیدی گفت: نوار شمالی استان گلستان در فصل گرما زودتر خشک می‌شود و پوشش گیاهی خود را از دست می دهد و مستعد گرد و غبار می‌شود که بیشتر آنها محلی خواهد بود.

وی بیان کرد: وقوع گرد و غبار محلی از اواسط فصل بهار در مناطق شمالی استان آغاز می‌شود و تا فصل پاییز ادامه دارد.

به گفته مجیدی یکی از ویژگی‌های این گرد و غبار‌های محلی این است که در مدت زمان کوتاهی تشکیل می‌شوند و نهایت مدت زمانی که در آسمان رویت شود حدود دو ساعت است.

زمین های کشاورزی؛ بستری برای خیزش گرد و غبا ر

مجیدی تاکید کرد: در نوار شمالی استان به دلیل کمبود بارش‌ها کشت تابستانه نداریم و به همین دلیل زمین‌های کشاورزی مستعد ایجاد گرد و غبار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار