معاون وزیر آموزش و پرورش:

باید بین آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه پیوندی عمیق برقرار شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با آیت‌الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۲۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
باید بین آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه پیوندی عمیق برقرار شود

احمد محمودزاده در نشستی که با حضور مدیریت حوزه علمیه خراسان و معاونین ایشان و حجت الاسلام نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، در محل حوزه ‌علمیه در مشهد مقدس، برگزار شد، گفت: در تاریخ آموزش و پرورش ایران اسلامی خیرین، نهادهای انقلابی و مذهبی و سازمان‌های مردم نهاد در قالب‌های مختلف در کنار تعلیم و تربیت بوده و این مشارکت‌ها مبنای دینی مذهبی داشته و از مکتب خانه‌ها و مساجد و سنت حسنه وقف، که در گذشته محل تعلیم و تربیت و سوادآموزی بوده‌اند سرچشمه گرفته است و هم مبنای ملی نیز دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید به این مشارکت‌ها در آموزش و پرورش ارج نهیم و بین مجموعه آموزشی و پرورشی و نهادهای دیگر انقلابی به ویژه حوزه‌های علمیه پیوندی عمیق برقرار کنیم که حاصل این پیوند همواره موجب هم افزایی در کمیت و کیفیت آموزش و پرورش را فراهم آورد.

وی افزود: در راستای رویکرد و جلب همکاری و مشارکت ارکان سهیم و مؤثر در بخش خصوصی غیردولتی باید گام‌هایی جهت پیوند دادن تمامی ذی نفعان جامعه با مدرسه به معنای واقعی برداشته و در این رویکرد، تمامی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سند تحولی دولت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه‌های مقام عالی وزارت را دربرگرفته و به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به سند بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اجرای این سند به همکاری همگانی نیاز دارد تا تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

محمود‌زاده اظهار کرد: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در آینده این است که محور فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، با همکاری نهاد‌های انقلابی و همچنین مؤسسانی که صلاحیت حرفه‌ای را برای مدرسه‌داری با استاندارد‌های مورد نیاز در زمینه‌های نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را دارند شکل پذیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: تجارب جهانی هم نشان می‌دهد از میان دانش آموزان که در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند سهم بسیار زیادی از آن‌ها در مدارس خصوصی وابسته تحصیل می‌کنند.

آیت‌ الله سیدمصباح عاملی، مدیر این حوزه علمیه خراسان، به اهمیت همکاری و تعامل حوزه علمیه و اولویت آن پرداخت و گفت: حوزه علمیه قاعده نظام است و باید در عرصه‌های مختلف حضور یافته و نقش ایفا کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: اگر قرار باشد حوزه علمیه بدون نقش‌آفرینی و بی‌فایده به کارهای مکرر خود مشغول باشد آرمان‌هایی که در فعالیت و جهاد علمای بزرگ و شهدا مدنظر بوده محقق نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان تأسیس مدارس پیش‌حوزوی را از تأکیدهای مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: حوزه علمیه باید مدارسی را تشکیل دهند که جهت گیری نظام دینی را داشته باشند؛ این نگاهی متین و حکیمانه است تا کسانی که می‌خواهند وارد این مجموعه شوند به‌صورتی پایه‌ای تعلیم ببینند.

آیت‌الله سیدمصباح عاملی در پایان با بیان اینکه حاشیه شهر در اولویت قرار دارد و راه‌اندازی مدارس و تعلیم و تربیت در عرصه فرهنگی در آنجا ضروری است، گفت: برای مدارس علمیه این حوزه که در حال ساخت می باشد نیز مقوله پیش‌حوزوی در نظر گرفته شده است.

همچنین حجت‌الاسلام نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش در این دیدار گفت: حقیقت این است که آموزش‌وپرورش به همکاری حوزه علمیه نیاز دارد و این امر در راستای اهداف انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کندری، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان نیز در این دیدار به مسئله تقدم تربیت و تزکیه بر آموزش و تعلیم اشاره کرد و تربیت نسل جوان و هدایت به سمت معارف اسلامی را از دغدغه‌های مدیر حوزه علمیه خراسان برشمرد.

وی گفت: مدارس پیش‌حوزوی این حوزه ذیل عنوان «بنیاد روح‌الله» ساماندهی شده که تا امروز ۱۸ طلبه مجوز اخذ و در ۷۰ مقطع تحصیلی در سطح سه استان ورود کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار