رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی اعلام کرد؛

صدور شناسنامه الکترونیکی برای ۵۰ هکتار از درختان جنگلی زاگرس

تهران (پانا) -  رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد برای درختان ارزشمند جنگلی زاگرس در سطح نزدیک به ۵۰ هکتار در استان کرمانشاه، شناسنامه الکترونیکی صادر شد.

کد مطلب: ۱۲۷۰۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
صدور شناسنامه الکترونیکی برای ۵۰ هکتار از درختان جنگلی زاگرس

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حمیدرضا سلیمانی طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان جنگلی را کم‌هزینه و اقتصادی خواند و افزود: این طرح برای نخستین بار با هدف حمایت و حفاظت از درختان ارزشمند جنگلی زاگرس از گونه بلوط در برابر آفات و بیماری‌ها و آسیب‌های غیرطبیعی از جمله قطع احتمالی درختان در استان کرمانشاه ظرف یک ماه به اجرا درآمد.

رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: در این طرح با استفاده از فناوری RFID و نصب تراشه های الکترونیکی در تنه درختان، اطلاعاتی شامل نام، گونه، ویژگی، موقعیت مکانی و ابعاد درختان جنگلی در بانک اطلاعاتی ذخیره و توسط کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یا همیاران طبیعت به صورت هفتگی یا ماهانه رصد می‌شود.

سلیمانی با بیان این که برخی از گونه های جنگلی کهنسال برای ما ارزش ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی دارند، تصریح کرد: این گونه های ارزشمند در مناطق زاگرس و جنگل های مانگرو در نوار ساحلی جنوب کشور در معرض خطرند و می توان با استفاده از فناوری RFID و پایش از آنان در برابر آسیب ها، صیانت کرد.

رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: در فاز دوم قصد داریم استفاده از فناوری RFID را به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم که در این صورت هم نصب تراشه‌ها در تنه درختان در سطح بیشتری از اراضی جنگلی انجام می‌شود و هم با تکمیل این فناوری به سایر فناوری ها نظیر ارتباطات بی‌سیم و ماهواره، عملیات رصد و پایش به صورت هوشمند صورت می‌گیرد و دخالت عامل انسانی در ضبط، ثبت و رصد درختان کمتر می‌شود.

وی گفت: برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند فناوری ماهواره‌ای در پایش هوشمند درختان جنگلی از توان و ظرفیت‌های داخلی نظیر شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان بهره خواهیم برد و در این زمینه با چند شرکت دانش بنیان وارد مذاکره شده‌ایم.

قاچاق چوب با هوشمندسازی پایش به حداقل می‌رسد

سلیمانی در همین حال رصد و پایش فرآیند حمل چوب در کشور و جلوگیری از قاچاق چوب را یکی از مزیت‌های هوشمندسازی رصد و پایش درختان جنگلی عنوان کرد و افزود: با هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های ماهواره خطاهای انسانی، عدم شفافیت، تخلف‌ها و قاچاق در فرآیند حمل چوب به حداقل خواهد رسید.

وی اظهارداشت: اجرای طرح صدور شناسنامه الکترونیکی و پایش درختان ارزشمند در جنگل‌های هیرکانی و ارسباران نیز از برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار