در گفت‌وگو با پانا؛

پژمان دادخواه: «چند تکه لغزان» تجربه‌های انسانی را به اشتراک می‌گذارد

هنر و ادبیات پدیده‌های اجتماعی هستند/ترجیح می‌دهم اکثر افراد جامعه مخاطب اثرم باشند/مکان و زمان اجرا نیز در میزان استقبال مخاطبان از یک نمایش تاثیرگذار است

تهران (پانا) - کارگردان نمایش «چند تکه لغزان» می‌گوید آثاری نظیر نمایش او، قسمی از فعالیت‌های اجتماعی هستند که تجربیات انسانی را به اشتراک گذاشته و در این فرآیند، تجربه‌های انسانی مبادله می‌شوند و افراد در این تجربه‌های مشترک سهیم می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۹۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
پژمان دادخواه: «چند تکه لغزان» تجربه‌های انسانی را به اشتراک می‌گذارد

آزاده فضلی / پژمان دادخواه کارگردان نمایش «چند تکه لغزان» که اسفندماه 1400 در تالار مولوی روی صحنه رفت، درباره اینکه چطور شد کارگردانی این نمایش را عهده‌دار شده است، به پانا گفت: «این متن، یک متن اجتماعی و ایرانی است و از آنجایی که همواره به متون اجتماعی و ایرانی علاقمند هستم، این متن را جهت اجرا انتخاب کردم. البته صحبتم به این معنا نیست که در سایر حوزه‌ها مطالعه‌ای ندارم، بلکه جذابیت اینگونه آثار برایم بیشتر است و خب طبیعتاً دوست دارم در این فضا کار کنم. چون باورم این است که اثر هنری و ادبی همواره از اجتماع تاثیر پذیرفته و متقابلاً بر جامعه تاثیرگذار است؛ یعنی می‌تواند تاثیرات سازنده و مثبتی بر مخاطب و جامعه داشته باشد.»

هنر و ادبیات پدیده‌های اجتماعی هستند

وی درباره اینکه آیا به آثار اجتماعی علاقمند است، گفت: «بله. به نظرم هنر و ادبیات پدیده‌های اجتماعی هستند که با تکیه بر مسائل اجتماعی و انسانی پدید می آیند و هدف آنها نهایتاً ارتباط با افراد جامعه است. این آثار نیز قسمی از فعالیت‌های اجتماعی هستند که تجربیات انسانی را به اشتراک گذاشته و در این فرآیند، تجربه‌های انسانی مبادله می‌شوند و افراد در تجربه مشترک سهیم می‌شوند.»

دادخواه درباره داستان نمایش «چند تکه لغزان» بیان کرد: «این نمایش، داستان چهار روزنامه نگار است که در دفتر روزنامه در انتظار هستند و در طی گفت‌و‌گوهایی که با همدیگر دارند، خیلی از مسائل زندگی آنها بازگو شده و برخی از رازهایشان نیز بر ملا می‌شود. کما اینکه در طول نمایش اشاره ای به گذشته هم صورت می‌پذیرد.»

ترجیح می‌دهم اکثر افراد جامعه مخاطب اثرم باشند

وی در پاسخ به اینکه «چند تکه لغزان» چه نوع مخاطبی را همراه می‌کند؟ و ارزیابی‌تان از مخاطبان بعد از تماشا چطور بود؟ گفت: «خیلی دوست ندارم مخاطبان را دسته بندی کنم. ترجیح می‌دهم اکثر افراد جامعه مخاطبم باشند و در قالب اثر هنری و ادبی با آنها سخن بگویم؛ بدون تکلف و پیچیدگی. فکر می‌کنم آثاری با مضمون اجتماعی، مخاطبش عموم مردم جامعه است. حال ممکن است در برخی اوقات شکل بیانی تفاوت داشته و دارای پیچیدگی‌های صوری باشد و طبیعتاً درک و دریافت اثر برای مخاطب عام سخت تر شود اما در کل می‌توانم بگویم حس همذات پنداری و همراهی با داستان و سرگذشت شخصیت‌ها در اینگونه آثار بیشتر است.»

مکان و زمان اجرا نیز در میزان استقبال مخاطبان از یک نمایش تاثیرگذار است

این پژوهشگر هنری درباره اینکه آیا محل نمایش تئاترها تاثیری در جذب مخاطب دارد و اینکه آیا این موضوع برایتان اهمیت دارد یا خیر؟ بیان کرد: «در وهله اول بیشتر تمرکزم بر تلاش جهت ارتقای کیفیت اثر است اما طبیعتاً مسائلی همچون مکان و زمان اجرا در میزان استقبال مخاطبان از یک نمایش نیز تاثیرگذار است. تالار مولوی به عنوان قلب تئاتر دانشگاهی دارای اعتبار و سابقه درخشانی در حوزه هنرهای نمایشی است و از این بابت خیلی خوشحال هستم که در این تالار نمایشم را اجرا کردم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم.»

وی که علاوه بر فعالیت های هنری، در دانشگاه هم تدریس دارد، درباره اینکه کدام یک از این دو مقوله برایش دارای اولویت است، گفت: «من همیشه به فعالیت هنری علاقمند بودم و قبل از ورود به دانشگاه، در آموزشگاه های هنری دوره هایی را گذراندم اما در این میان تحصیلات آکادمیک برایم دارای اهمیت و ضرورت بود. به همین جهت سال هایی به صورت متوالی به تحصیل و کسب تجربه پرداختم و همچنین به تدریس و معلمی در دانشگاه مشغول بودم و در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری به طور مستمر در این حوزه تمرکز داشتم، به همین دلیل با یک وقفه ای به اجرا رسیدم. در نهایت می توانم بگویم هر دو حوزه را در کنار هم دوست دارم و کار کردن در هر دو مسیر برایم لذت بخش است.»

کارگردان تئاتر «چند تکه لغزان» درباره اینکه نمایش دیگری در دست اجرا دارد، اظهار کرد: «بله. یک نمایش دیگر است که دارای متنی ایرانی و اجتماعی است و به زودی تمرین‌ها آغاز می‌شود و احتمال زیاد در آن بازی خواهم کرد.»

دادخواه در پایان گفت: «امیدوارم چراغ هنر این سرزمین همیشه روشن و تابان باشد. دوست دارم مخاطبان با هنر و تئاتر نه به عنوان امر سرگرم کننده، بلکه به عنوان امری خطیر، جدی و حیاتی برخورد کنند، چراکه هنر در زندگی فردی و اجتماعی دارای تاثیرات و کارکردهای سازندهای است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار