کلاس‌ها حضوری شد؛ مدارس جان گرفتند

دانش‌آموز پایه دهم: برای حضور در مدرسه ذوق‌زده بودم/کلاس‌های مجازی تمرکزمان را می‌گرفت/دانش‌آموز پایه یازدهم: کلاس‌های مجازی انگیزه درس خواندن را از ما گرفته بود

تهران (پانا) - روزهای پایانی مدارس و سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ در حالی سپری می‌شود که مدارس از چهاردهم فروردین‌ماه مانند اول مهرماه بازگشایی شدند، در این مدت پیش‌رو آموزش و پرورش تلاش می‌کند افت تحصیلی دانش‌آموزان را در تمام دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی تا حدودی جبران کند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با آموزش حضوری، جانی دوباره به تعلیم و تربیت ببخشد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کلاس‌ها حضوری شد؛ مدارس جان گرفتند

مریم احمدی _ با انتشار خبر ورود کرونا به ایران از ابتدای اسفندماه ۹۸، مدارس و مراکز آموزشی نخستین نهادهای آموزشی بودند که تعطیل شدند و آموزش دانش‌آموزان را به بستر غیرحضوری مانند فضای مجازی، شبکه آموزشی شاد و بسته‌های آموزشی انتقال دادند. با گذشت 6 پیک همه‌گیری ویروس و افت و خیزهای فراوان در 2 سال گذشته همچنان مدارس تعطیل ماندند و آموزش دانش‌آموزان به شکل مجازی ادامه یافته است.

در این مدت دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌های درس باز ماندند و ناچار شدند با خانه‌نشینی از آموزش مجازی در قالب شبکه آموزشی شاد و یا بسته‌های آموزشی استفاده کنند. تعطیلی اجباری مدارس منجر به افت یادگیری و کاهش سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان در دوران کرونا شد.

امسال به دلیل شیوع اپیدمی کرونا، آغاز سال آموزشی با همیشه متفاوت بود و همین تفاوت‌ها باعث ایجاد مسئولیت‌هایی مضاعف برای همه اقشار نظام تعلیم و تربیت اعم از مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های دانش‌آموزان شده است. این روزها مدارس علاوه بر ساماندهی آموزش‌های حضوری، به تمهید مقدمات برای برگزاری امتحانات می‌پردازند.

دبیرستان پسرانه هیات امنایی شهید مطهری منطقه 6 شهر تهران و دبیرستان دخترانه نمونه دولتی شهید بهرامی منطقه 11 تهران از جمله مدارسی بودند که این روزها ‌با حضور دانش‌آموزان که ماسک بر صورت دارند فعالیت آموزش حضوری را از سر گرفته اند.

با دیدن آقای مدیر، معلم‌ها و بچه‌ها روحیه می‌گیرم

امیرعلی جعفری، دانش‌آموز پایه دهم مدرسه شهید مطهری که مدت‌هاست از فضای مدرسه دور بوده، از دلتنگی خود در روزهای تعطیلی به پانا گفت: «روزی که برای حضور در مدرسه آماده می‌شدم حسابی ذوق‌زده بودم. این دوری از کلاس و مدرسه و بچه‌ها در روحیه همه ما تاثیر گذاشته و برگزاری برنامه‌های مختلف در مدارس برای ما فرصتی است که با دیدن آقای مدیر، معلم‌ها و بعضی بچه‌ها روحیه بگیریم.»

بازگشایی حضوری عملکرد و پشتکار دانش‌آموزان را بیشتر می‌کند

سارا نصراللهی، دانش‌آموز پایه یازدهم تجربی دبیرستان شهید بهرامی نیز با بیان اینکه بازگشایی حضوری مدارس باعث شد عملکرد و پشتکار دانش‌آموزان بیشتر شود،‌ افزود: «بازگشایی باعث شد دانش‌آموزان با سخت‌کوشی بیشتری به یادگیری دروس ادامه دهند همچنین ارتباط بین دانش‌آموز و معلم زیاد و مطالب و مفاهیم دروس به خوبی قابل درک شد.»

وی همچنین با اشاره به معایب و مزایای آموزش مجازی ادامه داد: «در آموزش مجازی زمان دانش‌آموز بیشتر بود اما چون ارتباطی بین دانش‌آموز و معلم برقرار نمی‌شد، عملکرد پایینی به وجود می‌آمد و دانش‌آموزان انگیزه خود را از دست داده بودند.»

قابلیت گفت‌وگوی زنده شبکه شاد بسیار موثر بود

فاطمه حقیقت دیگر دانش‌آموز این مدرسه که در پایه دهم و در رشته علوم تجربی مشغول تحصیل است با اشاره به اینکه شبکه شاد برای یادگیری دروس در این مدت موثر بود اما کافی نبود اظهار کرد: «قطع ارتباط بین دانش‌آموز و معلم در شبکه شاد تمرکز را می‌گرفت اما به مرور زمان این شبکه پیشرفت کرد و اینترنت رایگان این شبکه برای ما بسیار خوب بود.»

وی قابلیت‌های پخش زنده و گفت‌وگوی زنده در شبکه شاد را به عنوان یکی از مزیت‌های خوب این شبکه برشمرد و بیان کرد: «در آموزش مجازی می‌توانستیم مطالب را ضبط کنیم و بعدها نیز از این موارد استفاده کنیم خوب است که در آموزش حضوری نیز این موضوع مدنظر قرار گیرد تا به یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک کند.»

صد در صد آموزش حضوری را ترجیح می‌دهم

هستی بگیان دیگر دانش‌آموز پایه دهم این مدرسه نیز در گفت‌وگو با پانا صد در صد آموزش حضوری را ترجیح داد و گفت: «اختلالی که در شبکه شاد وجود داشت عملکرد ما را کُند می‌کرد ارتباط چهره به چهره با معلمان وجود نداشت و آموزش حضوری می‌تواند این ارتباط را به خوبی پوشش دهد. همچنین آموزش حضوری باعث تمرکز بیشتر دانش‌آموزان بر روی دروس می‌شود.»

این دانش‌آموز همچنین تاکید کرد که در آموزش مجازی دانش‌آموز به سمت تقلب می‌رفت اما این موضوع در آموزش حضوری نیز رفع می‌شود که می‌تواند به یادگیری بهتری منجر شود.

وی با بیان اینکه کلاس درس ما حدود 30 نفر دانش‌آموز دارد ادامه داد: «فاصله اجتماعی در کلاسمان به خوبی رعایت می‌شود و تمام همکلاسی‌هایم ماسک دارند.»

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش حضوری را ادامه می‌دهیم

آتنا فلاح دانش‌آموز پایه دهم رشته تجربی این مدرسه بود که به پانا گفت: «در آموزش حضوری مجبور می‌شویم درس را به خوبی بخوانیم. سعی داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش حضوری را ادامه دهیم زیرا این روند موثرتر است.»

وی همچنین درباره عملکرد شبکه شاد بیان کرد: «این شبکه در ارسال مطالب کُند بود و ما را با مشکل مواجه می‌کرد.»

با حضور دانش‌آموزان؛ مدرسه شهید مطهری و شهید بهرامی جانی دوباره گرفت و گویی خونی تازه در رگ‌های این مدارس تزریق شد. شور و نشاط دانش‌آموزان و اولیای مدرسه گواه این ادعاست. به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش و بهداشت روانی؛ همه‌گیری کرونا سبب انزوای دانش‌آموزان و افت تحصیلی آن‌ها شده بود. حالا با بازگشایی مدارس بخشی از نگرانی‌ها برای نسل آینده کشور برطرف می‌شود و می‌توان امیدوار بود که بیش از قبل دانش‌آموزان با حضور در کلاس‌های حضوری بر اندوخته‌ها و دانش خود می‌افزایند چرا که برای یکبار دوری از آن و معایبش را تجربه کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار