در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

نقش شهرداری در ریشه‌کنی فقر مطلق از زبان زاکانی

شهرداری به حوزه توانمندسازی وارد می‌شود؛ به‌جای دادن ماهی دست مردم ماهی‌گیری به آن‌ها می‌آموزیم تا با توانمندسازی از شرایط سخت بیرون آیند

تهران (پانا) - شهردار تهران گفت شهرداری به دو حوزه معیشت و کارآفرینی ورود کرده است و تلاش می‌‌شود در حوزه ریشه‌کن کردن فقر توانمندی افراد ارتقا یابد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش شهرداری در ریشه‌کنی فقر مطلق از زبان زاکانی

سال گذشته آیت‌ الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در سخنانی اعلام کرد که دولت امکانات کافی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق را دارد و با یک کار جهادی و یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند آن را به سرانجام برساند.

او از استانداران سراسر کشور خواست نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند. محسن منصوری، استاندار تهران هم در روزهای پایانی سال 1400 بر لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی افراد فقیر مطلق تأکید و اعلام کرد که راه‌اندازی سامانه ثبت این افراد با محوریت فرمانداران ضروری است و باید این سامانه هر چه زودتر راه‌اندازی شود. او از شهرداری هم خواست طی مدت کوتاهی در این خصوص جلسات فوری برگزار کنند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درخصوص نقشی که شهرداری تهران می‌تواند در حوزه حذف فقر مطلق انجام دهد به پانا گفت: «در سه حوزه می‌توانیم خدمات‌رسانی کنیم. نخست خدماتی که در میدان‌های میوه و تره‌بار ارائه می‌کنیم و این خدمات را گسترده‌تر می‌کنیم. همچنین این توسعه در حوزه خدمات شهروند هم رخ می‌دهد و همچنین ورود به موضوع مسکن است. این سه حوزه مهمی است که مردم نیازمند هستند خدمات باکیفیت دریافت کنند.»

وی در خصوص این‌که شهرداری برای حذف فقر مطلق چه فعالیتی می‌تواند انجام دهد هم توضیح داد:‌ «شهرداری به دو حوزه معیشت و کارآفرینی هم وارد می‌شود و تأکید و تلاش، توانمندسازی افراد است و به قولی به‌جای دادن ماهی دست مردم ماهی‌گیری به آن‌ها می‌آموزیم تا با توانمندسازی از شرایط سخت بیرون آیند.»

زاکانی درخصوص کمک شهرداری‌ها به ایجاد سامانه شناسایی افراد دارای فقر مطلق هم گفت: «در معاونت اجتماعی سازمان رفاه متولی این کار است و شهرداری به وظایف خود در این حوزه عمل خواهد کرد.»

پیش‌ از این نیز امین توکلی زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخصوص فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه حذف فقر مطلق به یکی از رسانه‌ها گفته بود: «موضوع حذف فقر مطلق یک تصمیم ملی است تا با همت همه دستگاه‌ها و نهادهای امدادی و حمایتی‌ بتوانیم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم. در شهرداری تهران تلاش کردیم در آستانه نوروز از طریق سامانه‌ای که داشتیم و افراد کم برخوردار در آن ثبت‌شده بودند بسته‌های معیشتی را به دستشان برسانیم اما این کفایت نمی‌کند و به دنبال ایجاد فضای مشارکت اجتماعی برای رفع فقر مطلق هستیم.»

وی ادامه داد: «خیرینی در کشور داریم که اگر بدانند جایی مشکلی وجود دارد، خودشان اقدام خواهند کرد. این نوع فعالیت‌ها بدون حضور مردم حتماً به نتیجه نمی‌رسد. ما به‌عنوان حامی و پشتیبان مردم و حمایت‌کننده از این کار خیر، در حال تشکیل مجمع خیرین تهران هستیم که در هر منطقه مجمع خیرین خود را داشته باشند و پیرو آن داریم از چهره‌ها و شخصیت‌های ورزشی دعوت می‌کنیم تا در گل‌ریزان‌های ما شرکت کنند و تلاش کنند جامعه‌ای که دیگر نهادهای حمایتی آن‌ها را پوشش نمی‌دهند را وارد عرصه کنیم و زیرپوشش قرار دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار