مدیر آموزش و پرورش رودهن:

مدیران مدارس برنامه‌هایی دانش‌بنیان در مدارس طراحی کنند

رودهن(پانا) - مدیر آموزش و پرورش رودهن، با توجه به شعار سال ۱۴۰۱، گفت مدیران مدارس لازم است برنامه‌‌هایی طراحی‌ کنند که ضمن تعریف جامعه دانش‌بنیان در آن، معلم، دانش‌آموز و اولیا به طور هماهنگ‌و کاملا علمی با هم‌ فعالیت کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۷۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیران مدارس برنامه‌هایی دانش‌بنیان در مدارس طراحی  کنند

زهرا رستمی مدیر آموزش و پرورش رودهن درجلسه مجازی که در بستر شبکه شاد با مدیران مدارس رودهن برگزار شد، پیرامون پیاده‌سازی و پیگیری شعار سال که توسط مقام‌ معظم رهبری به سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی» نام‌گذاری شده است، در روند اجرایی مدارس در مباحث آموزشی و پرورشی بیان کرد: آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در دانش‌بنیان بودن دارد؛ در تمامی نهاد‌ها بازگشت سرمایه در حوزه خدمات ۳۰درصد است، اما در تولیدات دانش‌بنیان و هر اقدامی که براساس دانش‌ پایه‌گذاری شده، بازگشت سرمایه صددرصد است.

وی افزود: نمونه بارز این بازگشت سرمایه در دوران کرونا بود که بسیاری از شرکت‌های فناوری با بهره‌وری از دانش‌بنیان بودن خود چیزی در حدود۳۰ هزار میلیارد سود داشته‌اند چون بر مبنای دانش و دقیقا همسو و منطبق با دانش و نیاز آموزشی و دانشی جامعه بودند و پیش رفتند.

رستمی گفت: آموزش و پرورش نقش بسیار مهم‌ و بی‌دلیلی در تحقق شعار سال دارد و بی‌شک اولین جایگاه و پایگاه برای دست‌یابی به این شعار در جامعه است، این‌نهاد بزرگ‌ترین سرمایه کشور که همان‌منابع انسانی هست را در اختیار دارد و اگر در هر مدرسه‌ای تمامی کارها و اقدامات برا اساس دانش، توانایی، استعدادیابی و مبتنی بر فلسفه تربیتی پایه‌گذاری و استوار شود، بی‌شک مدارس به یک‌ کانون دانش‌بنیان عظیم تبدیل خواهند شد.

وی تصریح کرد: مبتنی بودن مدارس بر همین دانش‌بنیان بودن باعث خواهد شد که به طور قطع آموزش و پرورش قطب اشتغال آفرینی هم شود، کلیه دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی تا متوسطه دوم در مدارس علاوه بر مهارت‌های فردی، اجتماعی، مهارت‌های حرفه‌ای هم‌ می‌آموزند و در نهایت همین مهارت‌آموزی در زمینه‌های مختلف بستر و زمینه‌ای برای اشتغال‌‌آفرینی در آینده خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش رودهن خاطرنشان کرد: تمامی ما که در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستیم، در حال تربیت یک‌ جامعه هستیم و بهتر است جامعه‌ای تربیت کنیم که در آن تولید اندیشه‌های ناب و مهارت‌هایی شود که در آینده باعث اشتغال شود در واقع باید اهتمام‌ خاصی در نگرش خود نسبت به آینده دانش‌آموزان داشته باشیم چرا که آن‌ها آینده‌سازان این‌کشور خواهند بود و ما در قبال آن‌ها مسئول هستیم.

زهرا رستمی ضمن ‌تاکید بر این‌که قسمت اعظم‌ ستون‌ها و بنیان‌های علم در نهاد آ‌موزش و پرورش قرار دارد و به عبارتی علم برای هر کشوری یک‌ سرمایه بی‌پایان است، تأکید کرد: شما مدیران در مدارس لازم است به معلمان تاکید کنید که ضمن‌ فعالیت‌های آموزش و پرورشی به دانش‌آموزان یاد بگیرند که فقط تقلید‌کننده و مصرف‌گرا نباشند بلکه به خلق‌کننده تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: معلمان علاوه بر نقش راهبر آموزشی بودن باید تسهیل‌گر امور پژوهشی برای دانش‌آموزان باشند و این امکان را فراهم کنند، برنامه‌هایی را که طراحی می‌کنند مقطعی نباشد بلکه بر اساس چشم‌اندازی بلندمدت و آینده‌نگر طراحی شوند و در کلاس‌ها و مدارس اجرا شوند در غیر‌این‌ صورت قطعا اتلاف وقت و انرژی خواهد بود و چه بسا برنامه‌ای که آینده‌نگری در آن نشود، در آینده موجبات ایجاد آسیب‌های اجتماعی در جامعه به صورت گسترده خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش رودهن ادامه داد: ضمن ضرورت شناخت ظرفیت‌های دانش‌آموزان و طراحی مناسب‌ترین برنامه در مدارس بر مبنای آن ظرفیت‌ها به منظور زمینه‌‌سازی برای بالندگی فکری دانش‌آموزان، مدیران‌تمام‌ تلاش خود را باید برای ایجاد یک‌ مدرسه دانش‌بنیان انجام دهند.

خبرنگار: زهره صفرزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار