گفت‌وگوهای بهاریه‌ پانا؛

کریم خودسیانی: ممیزی‌هایم در نوشتن غلیظ‌تر از تلویزیون است

تهران (پانا) - کریم خودسیانی می‌گوید در نوشتن سریال‌ها و برنامه‌ها ممیزی اعمال می‌کند، به همین دلیل، او به تمام ممیزی‌ها حتی غلیظ‌تر از تلویزیون و سیاست‌های آن قائل و مشرف است.

کد مطلب: ۱۲۶۶۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
کریم خودسیانی: ممیزی‌هایم در نوشتن غلیظ‌تر از تلویزیون است

کریم خودسیانی نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و مجری تلویزیون در حال حاضر به عنوان سرپرست نویسندگان، سریال نوروزی «دردسرهای شیرین» را از شبکه پنج سیما در حال پخش دارد. نویسندگی مجموعه فانتزی «هشتک خاله سوسکه» در شبکه نمایش خانگی، نویسندگی فیلم سینمایی «شکلاتی» در ژانر کودک و فیلم «کاتیوشا» را در کارنامه دارد. او همچنین نویسندگی و سرپرست نویسندگان برنامه‌های «عموهای فیتیله‌ای» و «دوقلوها» و مجموعه «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی نیز بوده است. با او به بهانه پخش سریال نوروزی «دردسرهای شیرین» و نگارش سریال جدید مسعود ده‌نمکی به گفت‌وگو نشستیم.

کریم خودسیانی در گفت‌وگو با پانا درباره آثارش که اکثراً در حوزه کودک و فانتزی و کمدی هستند، بیان کرد: «حوزه کودک برای من حوزه دغدغه‌مندی است و به کار اخیرم یعنی «هشتک خاله سوسکه» که از شبکه خانگی پخش شد، منقطع نمی‌شود. در حال حاضر در این حوزه مجموعه «دوقلوها» را به اتفاق شهاب عباسی نوشتم. البته دو سریال در اندازه «هشتک خاله سوسکه» نوشتیم که به دلیل کرونا متوقف شد که یکی از آنها برای سیدجواد هاشمی که در ادامه «آهوی پیشونی سفید» بود و دیگری برای محمد مسلمی به نام «دختر شاه پریون» بود.»

وی در توضیح بیشتر سریال «هشتک خاله سوسکه» و سطح آن گفت: «در سریال «هشتک خاله سوسکه» نوعی بنیان‌گذاری صورت گرفت؛ به این معنی که جمعی از شخصیت‌های افسانه‌ای در یک سریال وارد می‌شوند که قصه روی آنها سوار و آن شخصیت‌ها امروزی می‌شوند تا به مسائل روز و مربوط به کودک و نوجوان امروز پرداخته شود. این نوعی بنیان‌گذاری است که ما در این سریال انجام دادیم که هم خودم و هم دیگران قائل به این هستیم و ناگفته نماند که بعد از ما هم خیلی‌ها آمدند تا این کار را انجام بدهند و تولید کردند ولی نتوانستند.»

خودسیانی درباره اینکه چرا فصل دوم سریال هشتک خاله سوسکه ساخته نشد، توضیح داد: «این سریال مخاطب خودش را پیدا کرد و قرار بر همین بود که فصل دومش نیز ساخته شود و به همین دلیل در قسمت آخر، سریال را طوری تمام کردیم تا مطلعی باشد برای ادامه. دلیل اینکه چرا فصل دوم ساخته نشد باید از سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده پرسیده شود اما من چندین بار از آنها خواستم که مصاحبه‌ای صورت گیرد تا درباره پایان‌بندی کار با مخاطبان سخن بگوییم اما میسر نشد ولی با این حال همچنان بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان در فضای مجازی دریافت می‌کنم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آثار حال حاضر تلویزیون نسبت به آثار قدیمی و دوران کودکی و نوجوانی دهه شصتی‌ها ماندگاری ندارد، گفت: «موضوع ماندگاری آثار از دو زاویه قابل بررسی است؛ ابتدا اینکه در دوران کودکی و نوجوانی ما، شبکه‌ها و فضای مجازی نبود یا خیلی کم بود لذا هر برنامه‌ای که برای ما پخش می‌کردند نگاه می‌کردیم و برایمان جذابیت داشت. کما اینکه من به برنامه‌های آن زمان نیز نقد دارم و حتی به شخصیت‌ها، نگاه‌ها و نکاتی که در آن زمان قصد الگوسازی برای ما را داشتند. از طرف دیگر، آن زمان‌ ساخت و تولید خیلی سهل‌تر بود ولی الان نه تنها در حوزه کودک بلکه در سایر حوزه‌ها، طرح ارائه شده اولیه با خروجی کار متفاوت است! در واقع اینها آفت‌های تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما است. با وجود کارگروه‌ها، ستادها، شوراها، مدیرها و نظرات و سلیقه‌ها شما دیگر رغبت انجام کار را نخواهید داشت و اعتماد از بین می‌رود.»

خودسیانی با اشاره به سریال جدید مسعود ده نمکی، درباره نویسندگی این سریال بیان کرد: «سریال «آزادی مشروط» به کارگردانی آقای ده‌نمکی است که به همراه شهاب عباسی آن را نوشتیم این مجموعه تیپ کارهای مسعود ده‌نمکی است که به «اخراجی‌ها» نزدیک است، یعنی فضایی کمدی تراژیک دارد که با موضوع کرونا، لحظات کمدی دارد.»

وی با بیان اینکه ما می‌دانیم چه می‌خواهیم ولی در آخر به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، گفت: «اگر مدیران از هر سمت و سو، نسبت به کسانی که آزمون خود را پس داده‌اند و وجاهت خود را اثبات کردند و هم نسبت به جوانانی که اثرشان نمره قبولی را می‌گیرد، کلمه اعتماد را صرف کنند به نظر من اوضاع تلویزیون چه به لحاظ محبوبیت و چه به لحاظ مشروعیت می‌تواند در بین مخاطبان خیلی بیش از این چیزی که هست مطلوب شود.»

این نویسنده و فیلمنامه‌نویس در پایان گفت: «من خط قرمزهایی برای نوشتن دارم. در پروژه‌هایی که از خط قرمزهای سیاست‌های کلان کشوری و سازمانی صحبت می‌شود و من سرپرست نویسندگان هستم؛ به نوعی ممیزی دارم و ممیزی‌هایم از تلویزیون هم بیشتر و قوی‌تر می‌شود. ممیزی دیگری هم برای خودم دارم که همیشه شعارم است؛ همیشه کاری را چنان با کیفیت بنویسید که در هنگام پخشش برای عزیزانتان جار بزنید و با افتخار بگویید که این کار، کار من است و بیست سال دیگر هم بتوانید پشت این کار بایستید. به همین دلیل، من به تمام ممیزی‌ها حتی غلیظ‌تر از تلویزیون و سیاست‌های تلویزیون قائل و مشرف هستم اما ممیزی‌های دیگری هم دارم که خیلی برایم مهم است که به پسرم بگویم این کار را ببیند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار