مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

مهر 1400؛ موج پنجم کرونا در کشور فروکش کرد

تهران (پانا) - موج پنجم کرونا در هفتمین ماه سال 1400 در کشور فروکش کرد و تعداد شهرهای قرمز پس از ماه‌ها کاهش یافت.

کد مطلب: ۱۲۶۶۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
مهر 1400؛ موج پنجم کرونا در کشور فروکش کرد

هفتمین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

کاهش سن واکسیناسیون کرونا

در هفتمین ماه سالی که گذشت با شدت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور سن واکسیناسیون نیز پایین آمد. بر این اساس متولدین 1385 و ماقبل توانستند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. همچنین افراد ۲۲ تا ۳۱ سال (متولدین ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸) در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان و هرمزگان توانستند واکسینه شوند.

واکسیناسیون دانش‌آموزان

در مهرماه سالی که گذشت سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) باز شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون صرفاً بر اساس نوبت‌دهی از طریق این سامانه انجام شد. همچنین در این ماه مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم برای سنین نوجوانی کمتر از ۱۸ سال صادر شد. علاوه بر این اولین محموله واکسن کرونا برای ۳ تا ۱۷ ساله‌ها نیز به صورت تک دُز وارد کشور شد.

نیمی از مردم واکسینه شدند

در مهر 1400، با شتاب در روند واکسیناسیون کرونا بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از واکسینه شدن بیش از ۵۰ درصد مردم خبر داد و اعلام کرد: «بیش از ۵۰ درصد مردم را واکسینه کردیم. در حوزه واکسیناسیون به حدود ۴۵ میلیون دُز رسیده‌‌ایم.»

۶ واکسن ایرانی کرونا از کمیته اخلاق مصوبه دریافت کردند

در مهرماه سال گذشته اعلام شد که واکسن کووبرکت، فخرا و رازی هر یک برای سه فاز، واکسن اسپایکوژن فاز یک آن در کشور استرالیا انجام شده و فاز دو و سه از کمیته ملی اخلاق مجوز گرفتند، واکسن نورا فاز یک تصویب شد و واکسن ایران پاستور فازهای یک و دو در کوبا انجام شد و فاز سه در کمیته اخلاق مصوبه دریافت کرد.

مجوز تزریق دُز سوم

مجوز تزریق دوز بوستر (یادآور) برای کادر بهداشت و درمان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مهرماه سال 1400 صادر شد و به گفته شهریار جانبازی، سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه هدف دُز بوستر، کارکنان بخش بهداشت و درمان و دانشجویان دوره بالینی با اولویت شاغلین بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌هایی است که بیمار کرونایی بستری می‌کنند. وی در مهرماه گفت: «به افرادی که برای دُز اول و دوم سینوفارم، بهارات یا برکت تزریق کرده‌اند، دُز بوستر آنها می‌تواند، سینوفارم و یا پاستوکووک پلاس باشد. همچنین برای کسانی از گروه هدف که برای دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند هم در دُز بوستر یا سوم، واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق می‌شود.»

لغو دورکاری ادارات تهران

در مهرماه سالی که گذشت با کاهش میزان ابتلا و فوتی‌های کرونایی در استان تهران، غلامرضا عباس‌پاسا، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران از لغو دور کاری در استان تهران خبر داد و اعلام کرد که تمامی دستگاه ها دورکاری‌شان لغو شد.

طوفان شاهین در سواحل جنوب ایران

در مهرماه سال 1400، سواحل جنوب شرقی کشور شاهد طوفان حاره‌ای شاهین بود که این طوفان موجب خسارات شدید در بنادر و شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان شد. بندر گواتر در نقطه مرزی ایران با پاکستان اولین نقطه‌ای بود که در معرض مخاطرات این طوفان حاره پای قرار گرفت. شرایط در اسکله‌های صیادی جنوب کشور نیز متلاطم شد.

ماجرای تیراندازی به سه زن در اصفهان

مهرماه سال گذشته بود که گزارشی در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان» منتشر شد. محمدرضا حبیبی، رئیس دادگستری استان اصفهان همان زمان گفت: « پس از تشکیل پرونده‌ای در این زمینه، متهم به سرعت بازداشت و در تحقیقات صورت گرفته اعتیاد این فرد به مواد مخدر صنعتی تائید و مشخص می‌شود وی با استفاده از سلاح ساچمه‌ای به تیراندازی به سه خانم اقدام کرده است. در جریان رسیدگی به این پرونده، فقط یک نفر از آن سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و طبق نظر پزشکی قانونی جراحت وارده به این فرد از نوع جراحت دامیه و جزئی بوده است. به گفته وی، متهم قریب به دو ماه بازداشت موقت بوده و تحقیقات مفصل و کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات پرونده، به موجب قانون قرار وی به وثیقه تبدیل و با قرار تامین کیفری مناسب آزاد می‌شود.»

شیوع مجدد بیماری طاعون در حیات وحش طالقان

مهرماه سالی که گذشت برای چهارمین سال متوالی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز شیوع یافت. فردین حکیمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد: «امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.»

دپوی پرحاشیه 1300 تُن سرم در گمرک

هفتمین ماه سال گذشته اختلاف نظر گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر موضوع تخلیه و دپوی 1300 تُن سرم رسانه‌ای شد. واردات سرم برای تامین نیاز داخل از نیمه مردادماه و با کمبود سرم در کشور آغاز شد اما مدتی نگذشت که مسئولان گمرک در شهریورماه اعلام کردند که حدود 1300 تُن سرم وارد شده ولی با توجه به این‌که وزارت بهداشت هنوز تاییدی بر آن ندارد، ترخیص نشده است. بلاتکلیفی این سرم‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت با بازدید معاونان دادستان تهران از گمرک، در هفته پایانی شهریور ماه دستور تعیین تکلیف محموله های مذکور تا حداکثر دو روز ساعت صادر شد اما حالا با گذشت دو ماه از این ماجرا، همچنان این سرم‌ها تعیین تکلیف نشده است. در حالی که اوایل مهرماه، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو درخواست کرد تا تکلیف سرم‌های مربوط به چهار شرکت را مشخص کند. این اعلام گمرک با واکنش سازمان غذا و دارو همراه شد و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس وقت سازمان غذا و دارو در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره ترخیص نشدن ۱۳۰۰ تن سرم از گمرک، گفت: «این سرمی که از آن صحبت می‌کنند، وارداتش برای سال ۱۳۹۵ بوده است و در سال ۱۳۹۹ منقضی شده است. نمی‌دانم چرا عده ای اکنون یادشان آمده است. محموله هایی که ثبت سفارش شده، بلافاصله پای بار ظرف کسری از ساعت ترخیص شده و وارد بازار می‌شود. البته قسمتی از آن بدون اطلاع ما وارد گمرک می‌شود.»

حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی اعلام شد

در مهرماه سال 1400، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد. بر این اساس ولی‌الله سیف به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار