هفت سین در لرستان با طعم گُلونی ۳۰۰۰ساله

فشافویه (پانا) -در لرستان از گُلونی برای زیرانداز سفر هفت سین عید نوروز استفاده می‌کنند، گُلونی نام روسری زنان یا گردن آویز مردان لرتبار است که بیش از ۳۰۰۰ هزار سال قدمت دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۵۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
هفت سین در لرستان با طعم گُلونی ۳۰۰۰ساله

در گفتگو با مردم خونگرم استان لرستان در رابطه با رسومات فرهنگ این مردم در ایام نوروز متوجه شدیم که اغلب افراد واژه (گُلونی) را در صحبت‌های خود بکار می‌بردند، به همین دلیل کنجکاوانه به دنبال یافتن گُلونی رفتیم تا متوجه شویم این چیزی که همه از او صحبت می‌کنند چیست.

گُلونی را با راهنمایی مردم خرم‌آباد شناسایی کردیم و با آن روسری که نشانگر اصالت یک قوم است آشنا شدیم، حال که دیگر گُلونی را می‌شناختیم امکان نداشت چشمانمان به گوشه‌ای از بازار زیبای این شهر بیفتد و در آنجا گُلونی نباشد.

مردم خونگرم لرستان دلپذیرانه در مورد این روسری اصیل و با قدمت صحبت می‌کردند و از متعصب بودنشان بر این تکه پارچه می‌گفتند و این روسری را یکی از نمادهای کهن و اصیل قوم لر می‌دانستند.

مردم خرم‌آباد می‌گفتند: زنان ما گُلونی را در مراسم‌ها و جشن‌های عروسی بر سر می‌بندند، گاهی مردان ما آن را دور گردن می‌اندازند ‌‌و در هنگام رقصیدن بیشتر بجای چرخاندن دستمال‌های دیگر، از گُلونی استفاده می‌کنند.

یکی از شهروندان خرم‌آبادی گفت: در هنگام برپایی سفره‌های هفت سین عید نوروز و یا سفره‌های شب یلدا ما به جای پهن کردن سفره یا پارچه‌های مخصوص، از گُلونی برای زیرانداز استفاده می‌کنیم تا درکنار سفره هفت‌سین، طعمی از گُلونی ۳۰۰۰ساله هم وجود داشته باشد و جدا از زیبا بخشی رنگ گُلونی به سفره، اصالت قوم خود را حفظ کرده باشیم.

خبرنگاردانش‌آموز: علی حاجم زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار