متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا:

خطر بروز پیک جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروز؛ از ساده‌انگاری پرهیز شود

تهران (پانا) - متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تداوم روند کاهشی مبتلایان به کرونا در کشور گفت موارد سرپایی کرونای اُمیکرون به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، اما با این حال مردم باید از ساده‌انگاری پرهیز کنند زیرا خطر بروز پیک جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروز وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۵۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خطر بروز پیک جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروز؛ از ساده‌انگاری پرهیز شود

رضا هاشمیان در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: «اکنون موارد بستری کرونا به حداقل رسیده است و موارد بستری در آی‌سی‌یو شامل بیمارانی است که قبلا به اُمیکرون مبتلا شدند و این افراد هم مشمول آنهایی است که واکسن تزریق نکرده‌ یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند.»

وی تصریح کرد: «منحنی مرگ‌های کرونایی، دو تا چهار هفته بعد از منحنی ابتلا، کاهش می‌یابد و اکنون ابتلای روزانه بسیار کاهش یافته است. همچنین تعداد موارد مبتلایی که در بیمارستان بستری می‌شوند و ممکن است در آی‌سی‌یو بستری شوند نیز کاهش یافته است.»

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه برخی هنوز واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند و همین افراد می‌توانند مشکل‌ساز شوند، گفت: «توصیه ما این است که افراد واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.»

این پزشک متخصص تاکید کرد: «شاید روند بیماری در روزهای آتی همچنان کاهشی باشد اما باید در نظر داشت که طی نوروز گذشته نیز که آزادی بیشتری از نظر رفت و آمدها داشتیم، شاهد بروز پیک چهارم و پنجم کرونا پس از تعطیلات بودیم. اکنون بعد از دو سال از شیوع کرونا، مردم هم خسته شده‌اند و میزان رفت و آمدها به قبل بازگشته است اما به نظر می‌رسد این تغییر رفتارها بعد از تعطیلات نوروز مجددا مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین نباید اجازه دهیم که پس از تعطیلات نوروزی موج دیگری از بیماری را تجربه کنیم.»

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصلا رضایت‌بخش نیست

وی با بیان اینکه اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصلا رضایت‌بخش نیست، تاکید کرد: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد در صورتی که موضوع بسیار جدی است و باید پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ایام نوروز رعایت شود.»

هاشمیان با بیان اینکه اکثر مبتلایان به کرونا در موج اُمیکرون بدون علامت بوده‌اند، تاکید کرد: «بخش عمده‌ای از این افراد هیچ علامتی نداشته یا علایم خفیفی داشتند که به دلیل ذات این ویروس افراد واکسینه‌شده نیز مبتلا شدند. اُمیکرون پایان کرونا نیست اما پیش‌بینی شده است که واریانت شدیدی نداشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار