سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری؛

مذاکرات وین در نقطه توافق قرار ندارد؛ وزیر خارجه فردا به روسیه می‌رود

وزیر خارجه ایران با همتای روس خود درباره تحولات وین رایزنی خواهد کرد/ توافق به تصمیمات واشنگتن بستگی دارد، اگر امروز اعلام کنند تصمیم گرفته‌اند هیات‌ها فردا بازمی‌گردند/ توقف مذاکرات طولانی نخواهد بود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وقفه مذاکراتی صرفا یک تنفس کوتاه است گفت ما الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم چون مسایل محدود بسیار کلیدی باقی مانده است که باید در واشنگتن تصمیم‌گیری شود و اگر تصمیم‌گیری شود ما در نقطه‌ای قرار خواهیم گرفت که برگردیم و دور نهایی را برگزار کنیم.

کد مطلب: ۱۲۶۳۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات وین در نقطه توافق قرار ندارد؛ وزیر خارجه فردا به روسیه می‌رود

سعید خطیب‌زاده صبح امروز در آخرین کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۰، با تبریک روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر (ع) و نیز نیمه شعبان و ولادت با سعادت منجی عالم بشریت، گفت: نوروز باستانی و روز تاریخی ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت را تبریک می‌گویم. همواره این روز نشان می‌دهد که مردم ایران استقلال خود را با هیچ‌ عافیت طلبی معاوضه نخواهند کرد.

وی به گاهشمار سیاست خارجی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: دوشنبه ۱۶ اسفند وزیر خارجه با نمایندگان مجلس نشستی داشتند. ایشان با وزیر خارجه روسیه، با وزیر خارجه ترکیه انجام شد. ۱۷ اسفند وزرای خارجه ایران و آذربایجان گفت‌وگو داشتند. همچنین ستاد اوکراین تشکیل جلسه داد که مهمترین مصوبه آن تسهیل امور کنسول ایرانیان مقیم اوکراین بود. چهارشنبه ۱۸ امیرعبداللهیان با جوزف لورل درباره آخرین تحولات وین گفت‌وگو کردند. جمعه نیز نامه اعتراضی ایران در پی اقدامات رژیم صهیونیستی تقدیم دبیرکل سازمان ملل شد.

مذاکرات متوقف نشده است، تنفسی کوتاه خواهد بود

وی درباره زیاده‌خواهی آمریکا و در نتیجه آن توقف مذاکرات وین، گفت: تاکید می‌کنم آنچه در وین انجام شده یک تنفس کوتاه است. برخی از اتمام مذاکرات نام برده‌اند، خیر این تنفسی کوتاه است. هیات‌ها در پایتخت‌ها به سر می‌برند. ما الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم چون مسایل محدود بسیار کلیدی باقی مانده است که باید در واشنگتن تصمیم‌گیری شود و اگر تصمیم‌گیری شود ما در نقطه‌ای قرار خواهیم گرفت که برگردیم و دور نهایی را برگزار کنیم. رایزنی‌ها در حال انجام است. امیرعبداللهیان هم فردا عازم مسکو هستند تا رایزنی‌ها انجام شد. قطعا در این مسیر تنها هدف منافع ملی ایران و به دست آمدن یک توافق خوب است.

تاریخ مذاکرات دور پنجم ایران و عربستان هنوز قطعی نیست

وی درباره تعلیق مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی اعلام شده بود. تاریخ مذاکرات قطعی نیست و هر وقت دو طرف توافق کنند درباره تاریخ دور پنجم مذاکرات، حتما آن را اعلام خواهیم کرد.

تذکر ایران به عراق: خاک عراق مرکز دسیسه علیه ایران نشود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تذکری به دولت عراق تصریح کرد: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط با ما دارد به کانون تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. رژیم صهیونسیتی هم بارها و بارها از داخل عراق ناامنی ایجاد کرده است. در سال گذشته چندین بار به دولت عراق تذکر داده شده است که مرزهای شما کانون دسیسه و توطئه و اعزام گروه‌های تروریستی به ایران شود. انتظار ما از دولت عراق این است که یکبار برای همیشه به این موضوعات پایان دهد. رژیم اشغالگر قدس باید بداند ما اشراف اطلاعاتی داریم به همه نقاطی که در آن حضور دارد و باید کاملا آگاه باشد.

توافق نیازمند تصمیم سیاسی آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما طرف ثالثی در برجام نداریم. چهار کشور به علاوه ایران در برجام هستند و کمیسیون مشترک هم با حضور تمام اعضا برگزار می‌شود. آنچه در وین اتفاق می‌افتد برای اطمینان از بازگشت با تعهد آمریکا به یک تعهد بین‌المللی بوده است. بایدن می‌توانست با یک فرمان تصمیم دیگری می‌گرفت اما یک مذاکرات پیچیده را انتخاب کرده است. متاسفانه دولت بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنش از خود نشان داد. اشتباه واشنگتن این است که فکر می‌کرد با ضرب الاجل و با رسانه می‌تواند ایران را از پیگیری منافع ملت دلسرد کند اما ما از حق خود پا پس نمی‌کشیم. امروز وین آینه رفتارهای دیروز ایالات متحده آمریکا است. مجددا عرض می‌کنم ما اگر در نقطه توافق قرار بگیریم به همه ملت ایران با صدای رسا و بلند اعلام می‌کنیم. توافق نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است و این تصمیم هنوز به ما اعلام نشده است.

عامل اینکه در نقطه توافق قرار نداریم واشنگتن است/ روسیه و چین رویکرد سازنده داشته‌اند

خطیب‌زاده تاکید کرد: آنچه در باره درخواست روسیه مطرح می‌شود شفاف است و رسمی است و باید در کمیسیون مشترک بررسی شود مانند همه درخواست‌های دیگر. روایت یک طرف جنگ در برابر یک طرف دیگر جنگ همان‌قدر بی‌ارزش است که شما وسط جنگ اعلام پیروزی کنید. منافع ملت تعیین کننده مسیر ماست. هیچ کس نباید فراموش کند که عامل اینکه ما در نقطه توافق قرار نداریم واشنگتن است. رویکرد روسیه و چین تا امروز طی ۱۱ ماه گذشته سازنده بوده است. ما اطمینان داریم که این رویکرد تا پایان ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تهران هستیم و هیات‌ها در پایتخت‌ها هستند و آخرین گام‌های توافق را طی می‌کنند. اگر امروز واشنگتن تصمیم بگیرد فردا می‌توانند هیات‌ها به وین بازگردند.

خطیب‌زاده گفت: رسانه‌های غربی و نزدیک به دولت‌های خاص از هر موضوعی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود می‌خواهند استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت ملی خود با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند.

موضوع سفر وزیر خارجه به مسکو

وی گفت: امیرعبداللهیان با دو سه موضوع مشخص با تاکید بر تحولات وین فردا راهی مسکو است تا با همتای خود رایزنی کند. یکی از موضوعات هم کمک ایران برای توقف این جنگ است.

آمریکا اول برادری خود را ثابت کند

خطیب‌زاده گفت: ایالات متحده اصلا عضو برجام نیست که بخواهد درباره دیگر اعضا صحبت کند. آمریکا اول باید برادری خود را ثابت کند بعد ادعای ارث و میراث کند. ایالات متحده در ۱۱ ماه گذشته درخواست‌های شاذ زیادی به کمیسیون مشترک داده است و همگی در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سفر وزیر خارجه به لبنان در دستور کار است و هنوز تاریخ آن اعلام نشده است. امیرعبداللهیان ابتدا عازم مسکو است و بعد از آن سفرهایی به کشورهای شامات خواهد داشت.

وی تاکید کرد: فطر از دوستان ما است و با حساسیت تحولات را پیگیری می‌کند. ما همچنان در حال رایزنی و تعامل با قطر هستیم و اخیرا بیشتر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعضی شواهد و مدارک در گوشه و کنار به ما رسیده است و باید اعتبارسنجی شود. روایات مختلفی وجود دارد گ. اما جمهوری اسلامی ایران همه را از جنگ برحذر می‌دارد و متأسفیم از اینکه این جنگ به جاهای دیگر سرزیر شود. هیچ تردیدی نداریم که برخی سودجویان، قاچاقچیان انسان وارد برخی مسایل شوند و هموطنان ما باید خیلی مراقبت کنند.

سعید خطیب‌زاده درباره درگیری نیروهای مرزبانی با نیروهای طالبان نیز گفت: در سفری که شنبه به مشهد داشتم و با استاندار هم صحبت کردیم، اعلام شد که تذکر داده شده است که هیات حاکمه افغانستان باید رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: توافقی که در وین در حال نگارش نهایی است توافقی است برای طی شدن مسیر بازگشت آمریکا به برجام. هیچ‌چیزی تغییر نخواهد کرد و متن همان متن سابق است.

خطیب‌زاده درباره زمان انجام توافق هم گفت: هیچ چیزی در دولت آقای رییسی منتظر مذاکرات وین نخواهد بود. مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها مسیر اول است و دنبال می‌شود. مسیر دوم مسیر رفع تحریم‌هاست و از سوی وزارت خارجه دنبال می‌شود. هیچ چیزی را معطل وین نخواهیم کرد.

توقف مذاکرات طولانی نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست گفت: تاریخ بازگشت به وین را هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام خواهد کرد نه ما. برداشت من این است که توقف طولانی نخواهد بود.

وی درباره رابطه با عربستان تصریح کرد: ما باید یک تاریخ مرضی الطرفین برای ادامه مذاکرات با عربستان برسیم. پرونده‌های اختلافی زیاد است و باید با هم گفتگو کنیم ولی هنوز تاریخی اعلام نشده است که دو طرفه باشد.

خطیب‌زاده درباره حمله موشکی اخیر به اربیل نیز گفت: عراق مسولیت دارد که خاک کشورش مرکز تهدیدی برای همسایگان خود نباشد. اما خاک این کشور مرکز گروه‌های تروریستی کردی علیه ایران بوده است. شرط دوستی احترام به حاکمیت و مسأله مهم حفظ این روابط است. به همین خاطر یکی از مراکز جاسوسی صهیونیستی در عراق را مورد حمله قرار دادیم. متاسفانه تذکرات ما نادیده گرفته شده است و امیدواریم اینبار پیام دریافت شده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار