شعار سال در گفت‌وگو با پانا بررسی شد:

مسکن، اشتغال و کنترل تورم سه کلیدواژه مهم اقتصادی در سال 1401

تهران (پانا) – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سه کلیدواژه مسکن، اشتغال و کنترل تورم را مهم‌ترین عوامل اجرایی شدن شعار اقتصادی سال عنوان کرد و مهم‌ترین موانع اجرای محدود شعار سال 1400 را بهره بانکی بالا و سختی گرفتن مجوز کسب‌وکار عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مسکن، اشتغال و کنترل تورم سه کلیدواژه مهم اقتصادی در سال 1401

سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که رهبری و ریاست جمهوری بر موضوع تولید و ایجاد اشتغال تاکید کردند اما یک نماینده مجلس معتقد است عملیاتی شدن شعار سال تنها با برگزاری همایش و سخنرانی محقق نمی‌شود بلکه باید اقدامات اجرایی انجام شود تا شعار سال محقق شود. اجرایی شدن این شعار برعهده یک نهاد نیست و همه دستگاه‌ها باید متناسب با وظایفی که دارند با ارائه برنامه شفاف و مشخص در شروع هرسال زمینه‌ها و بسترهای اجرایی شدن شعار سال را فراهم کنند.

موضوعات معیشتی مردم را آزار می‌دهد

لطف‌الله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره مهم‌ترین دغدغه اقتصادی در جامعه اظهار کرد: «در اقتصاد موضوعات مختلفی داریم اما آنچه امروز بیش ‌از پیش مردم را آزار می‌دهد موضوع درآمد و بحث‌های معیشتی است. اهمیت این موضوع از‌آنجایی است که متأسفانه در شرایط فعلی میزان درآمد مردم با هزینه‌ها همخوانی ندارد.»

ناترازی بودجه دولت به تورم دامن می‌زند

سیاه کلی با تأکید بر موضوع محوری همخوانی درآمدها و هزینه‌ها در جامعه عنوان کرد:‌«آنچه به این عدم تناسب درآمد و هزینه دامن می‌زند، تراز بودجه دولت است. با توجه به اینکه درآمد دولت نسبت به هزینه‌هایش کمتر است درنتیجه این ناترازی به تورم دامن می‌زند. فرد فقیر را فقیرتر می‌کند و بر معیشت مردم اثر مستقیم دارد.»

سه کلیدواژه مهم اقتصادی در سال 1401

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی درباره آنچه دولت در سال 1401 باید بیشتر از هرچیزی مورد توجه قرار دهد گفت: «همت دولت باید برافزایش درآمدها باشد. توجه به کنترل تورم و موضوع اشتغال از موارد مهمی است که دولت در سال جدید باید به آن به‌طور ویژه توجه کند. همچنین موضوع مسکن بسیار مهم است.»

وی افزود:‌ »به‌طورکلی اگر دولت در سه حوزه مهم مسکن، اشتغال و کنترل تورم برنامه هدف‌دار و اثرگذاری داشته باشد مردم به رفاه نسبی می‌رسند.»

تولید پایه اصلی اشتغال، مسکن و کنترل تورم است

سیاه کلی درباره بستر اصلی اجرایی شدن این سه کلیدواژه مهم عنوان کرد: «پایه اصلی همه این موضوعات تولید است و راه نجات اقتصاد تولید داخلی است. اگر در کشوری تولید نباشد دائم وابستگی‌هایش بالا می‌رود.»

وی به شعار مهم سال 1400 اشاره کرد و گفت: «مسئله مانع‌زدایی از تولید یکی از دغدغه‌های مهم و به جای مقام رهبری بود که عنوان شد و البته تا حدودی اجرایی شد. یکی از همین موانع اجرایی نشدن این موضوع مهم وجود وام‌های با بهره بالای بانکی است. اکثر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای اداره حوزه تولید نیاز به وام‌هایی برای سرمایه در گردش و اصلاح زیرساخت‌هایی در حوزه فناوری دارند که با این وام‌هایی که در شرایط کنونی وجود دارد کارشان زمین مانده است.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «مورد دیگر مجوزهایی است که در پیچ‌وخم‌های اداری افراد را خسته می‌کند. مجلس امسال قانون خوبی درباره مجوزها صادر کرده است که امیدوارم کمک کند تا موانع برداشته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار