مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی خبرداد:

نقش تعیین کننده اداره مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در تحقق اهداف آموزش و پرورش

تبریز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به اهمیت اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، نقش این اداره را در تحقق اهداف آموزش و پرورش تعیین کننده دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۲۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش تعیین کننده اداره مدارس غیردولتی  و توسعه مشارکت‌های مردمی در تحقق اهداف آموزش و پرورش

جعفر پاشایی در گردهمایی روساء ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی در تبریز در محل باشگاه فرهنگیان تبریز گفت: حوزه مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی، ظرفیتی بسیار خوب برای تحقق اهداف دستگاه تعلیم و تربیت بوده و در طول سال های گذشته این بخش در عرصه های مختلف کارنامه درخشانی را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: کار این حوزه به جهت قبول مسئولیت تربیت نسل آینده تعیین کننده و حساس است. مدارس و مراکز غیر دولتی یک جریان فرهنگی است و نمی توان آن را از این مجموعه جدا کرد، چرا که مجموعه ای جداناپذیر در نظام آمورشی کشور است و رویکرد ما در استان برای این بخش حمایتی و تقویتی برای تسهیل در امور این حوزه است.

مدیر کل آمورش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان اظهار کرد: بایستی کارهای این بخش در دوران کرونا بعنوان تجربه ارزشمند نشر داده شود تا سالیان سال تجربه این حوزه تجربه ای برای همگان باشد.

پیشگامی آذربایجان شرقی در تعیین حق عضویت موسسین مدارس غیردولتی

همچنین در این گردهمایی رییس شورای مدارس غیردولتی استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: جایگاه عالی مدارس غیردولتی استان چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی با بیش از ۲۷۰۰ مرکز پیش دبستانی و مدرسه در رتبه خوبی قرار دارد و بنابراین روابط خوب و تعامل سازنده بین شوراهای هماهنگی و مدیران محترم مشارکت ها و مسئولین محترم وزارتی ضروری و جهت بسترسازی فعالیت بهتر مدارس غیر دولتی اجتناب‌ناپذیر بوده و در نهایت تامین کننده منافع موسسین مدارس غیر دولتی خواهد بود و تشکیل چنین جلساتی در این راستا بسیار مفید و راهگشا است.

محمدرضا پدرام افزود: تنها موتور پیشران و انگیزه ادامه کار موسسین مدارس غیر دولتی در شرایط بحرانی اقتصاد کشور تنها عشق به کار فرهنگی است. اکثریت موسسین انتظار خاصی از فعالیت‌های شبانه‌روزی خود نمی برند مخصوصاً در استان ما که متاسفانه کف شهریه‌ها بسیار پایین بوده و طبق آمارهای موثق جزء ۱۴ استان با کمترین مقدار شهریه ها است. به طوری که میانگین پیش‌دبستانی‌ها ۲ میلیون، میانگین شهریه مدارس ابتدایی ۳/۵ میلیون، میانگین شهریه مدارس دوره متوسطه اول ۵/۵ میلیون و میانگین شهریه مدارس متوسطه دوم حداکثر از ۷ میلیون فراتر نمی‌رود.

وی در رابطه با حمایت های دولت از این ادارات گفت: در بحث حمایت‌های دولتی تمامی مواد مربوط به بخش حمایتی از مدارس غیردولتی در قانون تأسیس مدارس غیردولتی از جمله مواد ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۹، ۲۵ و ۲۶ مصوب مجلس شورای اسلامی چندین سال است که تقریباً مسکوب مانده و هیچگونه توجه و اراده‌ای از سوی مسئولین جهت اجرایی کردن آنها دیده نمی‌شودو عملیاتی کردن این مواد قانونی مطالبه اصلی همه موسسین و روسای محترم شورای استانی است که لازمه آن ارتباط تنگاتنگ بین مدیران مشارکت ها و روسای شورای هماهنگی مدارس با سازمان مدارس است.

وی اظهار کرد: بحث بعدی درخواست نیروهای آزاد پرتلاش شاغل در مدارس غیر دولتی است که درخواست آن ها نسبت به عدم تبعیض بین نیروهای آزاد شاغل در مراکز غیردولتی و همکاران شاغل رسمی در آموزش و پرورش در مواردی از جمله برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و برخورداری از تسهیلات و امکانات رفاهی و آموزشی و برگزاری دوره های ضمن خدمت و از همه مهم تر جذب این بزرگان با تجربه در بدنه آموزش و پرورش از جمله مطالبات اصلی همکاران آموزشی ما در مدارس غیردولتی است.

پدرام ادامه داد: اعطای مجوز برگزاری دوره های ضمن خدمت برای نیروهای آزاد مدارس غیر دولتی جهت افزایش بالای کیفیت‌بخشی با عضویت این نیروها بین نیروهای شورای هماهنگی استان همچون سنوات سالهای گذشته از خواسته‌های شورای هماهنگی استان است.

وی در پایان بیان کرد: بحث آخر در مورد تعیین حق عضویت موسسین مدارس غیردولتی در دستورالعمل تشکیل شوراهای شوراها مطلقا به اجرا رساندن است بنده و اعضای محترم شورای هماهنگی استان ضمن حمایت از اجرای این طرح به عنوان تنها منبع تامین مالی شوراهای مناطق، نواحی، استانی و کشوری افتخار داریم به اطلاع برسانیم که شورای هماهنگی استان آذربایجان شرقی با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش به عنوان پیشگام در اجرای این طرح به تایید اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی رسیده و مستندسازی هم شده است. ضمن معاف کردن مدارس زیر ۶۰ نفر از پرداخت حق عضویت و همچنین برای مدارس بالای ۶۰ نفر نیز این مبلغ را با به ۱۰ هزار تومان به ازای هر دانش آموز تبیین و ابلاغ نموده ایم و لدا امید است این امر هرچه زودتر به سایر استان‌ها نیز اثربخشی نماید و توانمندسازی شوراها را فراهم سازد.

اهم مشکلات و مظالبات شورای موسسان مراکز غیردولتی استان آذربایجان شرقی

در ادامه این جلسه نیز رئیس شورای موسسان مراکز غیردولتی استان آذربایجان شرقی با بیان این که شکوفایی استعداد جوانان و نوجوانان این مرز و بوم گام‌های اساسی برداشته شده است، اظهار کرد: به یاد داریم که با پشتیبانی های پیشکسوتان و دلسوزان عرصه فرهنگ و آموزش و با پیگیری ها و پشتکار های مسئولین می توان با برداشتن سنگ های پیش رو، سیستم آموزشی کشور را به سوی چشم‌اندازی روشن و مدرن رهنمود ساخت.

براتعلی قلی پور افزود: سازمان مدارس ومراکز غیردولتی از دو باب مدارس و مراکز تشکیل شده است. مراکز همیشه از حمایت ها و نگاه یکسان سازمان و ارائه امتیازات و تسهیلات برخوردار نبوده و این گلایه تمامی موسسان مراکز سراسر کشور است و مورد اصلی نداشتن نماینده در شورای سیاستگذاری در دو سال اخیر است که با ۲۰ هزار مراکز در سراسر کشور هیچ گونه نمایندگی انجام نشده و این در حالی است که این دو سال اخیر در تاریخ بشریت به علت شرایط کرونایی حتماً ماندگار خواهد بود. دومین موردی که همیشه مراکز را تحت فشار قرار داده، در نظر نگرفتن صادقانه مراکز و همچنین تفحیص تعیین شهریه مراکز بر اساس الگوهای شهریه و آیتم های مختلف شورای نظارت استان ها است که اگر بخواهیم رقم ۴ درصدی که سازمان در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ارائه کنیم متوجه کاهش درآمد سازمان که بیان کننده آن دو مشکل است، خواهیم بود.

وی ادامه داد: چهارمین مورد این است که با اینکه ما زیر نظر آموزش و پرورش هستیم و حقوق دریافت نمی‌کنیم اما هیچ‌گونه حق استفاده از امکانات رفاهی و گردشگری وزارتخانه را نداریم. پنجمین مورد تبصره ماده ۲۱ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به دستورالعمل حق دریافت و هزینه کرد است که ۴ درصد است. مورد بعدی تبصره یک ماده ۲۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی است که بخشی از حق بیمه سهم موسس و کارکنان غیر رسمی مدارس غیر دولتی از محل اعتبارات صندوق حمایت می باشد که مراکز طبق روال همیشگی از این حق محروم شده و از قلم افتاده‌اند.

قلی پور اظهار کرد: ششمین مورد این است که انتظار داریم سازمان به طور جدی با مراکز بدون مجوز برخورد قانونی لازم را با همکاری اداره نظارت و مراکز عمومی و پلیس فتا انجام دهد. تبعید شرایط صدور مجوز و در نظر گرفتن تخصصی بودن این کار هنوز هم که هنوزه بعضی از مواقع شاهد هستیم که افرادی که دارای تخصص نیست به آنها مجوز داده می شود و مورد آخر سامانه جامع مدارس است که فعلاً وجود ندارد و در حال حاضر به بزرگ‌ترین مشکل تبدیل شده است و همچنین مراکز آزمون مشکل دیگری است که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرده و گفت: نداشتن شناسه ملی مراکز امروزه در مسائل امور بانکی برای مراکز مشکلات کمی ایجاد نکرده است که این مورد نیز از مسائل مهم است و لذا امیدواریم که این مسائل به زودی حل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار