در گفت‌وگو با پانا

فرزاد اژدری: بهترین زمان برای اکران فیلم کودک تابستان است

تهران (پانا) - فرزاد اژدری کارگردان شناخته شده سینمای کودک معتقد است بهترین زمان برای اکران فیلم کودک در فصل تابستان است.

کد مطلب: ۱۲۶۱۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
فرزاد اژدری: بهترین زمان برای اکران فیلم کودک تابستان است

فرزاد اژدری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حضور یک فیلم کودک و نوجوان در سبد اکران نوروزی گفت: «حضور فیلم‌های کودک و نوجوان در گروه‌های سینمایی و فرصتی برای اکران شدن آنها باعث پیشرفت این گونه سینمایی می‌شود و ما هرچقدر بتوانیم تولید و اکران اینگونه فیلم‌ها را در سینمای کشور بیشتر داشته باشیم به رشد آن کمک می‌کنیم.»

وی با اشاره به این مطلب که بهترین زمان برای اکران فیلم کودک در فصل تابستان است، اظهار کرد: «بهترین زمان برای اکران فیلم‌های کودک در فصل تابستان است، زیرا دانش آموزان با فراغ بال بهتری می‌توانند به سینماها بیایند و به دیدن فیلم‌ها بنشینند.»

این کارگردان تصریح کرد: «بسیاری از کارشناسان سینما معتقد هستند زمانیکه مدارس باز شدند بهترین زمان برای اکران فیلم‌ها هستند اما باید گفت درست است که اکران مدارس و بردن دانش‌آموزان به سینماها اتفاق بسیار خوبی است اما نباید تمام تمرکز اکران را روی این مساله قرار داد، زیرا مدارس به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان به چشم یک فرصت و تفریح نگاه می‌کنند و به همین دلیل گاهی دانش آموز در این زمانها به دیدن تئاتر، موزه و یا مراکز دیگر می‌روند.»

اژدری یادآور شد: «باید نگاه ویژه‌ای به ژانر سینمای کودک و نوجوان داشت تا بتوانیم این گونه سینما را اعتلا دهیم.»

وی با اشاره به جایگاه سینمای کودک در ایران عنوان کرد: «سینمای کودک و نوجوان در ایران از یکسو جایگاه پایینی دارد و از سوی دیگر باید بگویم جایگاه بالایی دارد. از سال‌های گذشته فیلم‌ها و انیمیشن‌های خوبی ساخته شد که حتی تا کشورهای مختلف رفت و در جشنواره‌های مختلف شرکت کرد و به‌عنوان یک فیلم‌ساز کودک و نوجوان بتواند عرض‌اندام کردند.»

اژدری با اشاره به تغییر کیفیت ساخت فیلم‌ها در سال‌های اخیر اظهار کرد: «با تغییر سیستم ساخت فیلم از 35 به دیجیتال شرایط ساخت فیلم راحت‌تر شد و البته به همین ترتیب فیلم‌ها هم بی‌کیفیت‌تر شد زیرا راحت‌تر ساخته شد. همچنین ورود پدیده‌ای مانند VOD و رسانه اینترنتی و غیره باعث شد سلایق به سمت تماشای تصویر در آن فضاها برود. در واقع ما وسط چندین تغییر بنیادی گیر کرده‌ایم؛ یعنی از تغییرهای 35 میلی‌متری و نگاتیو به دیجیتال و از دیجیتال به رسانه رفته‌ایم.»

ساخت فیلم راحت و کیفیت‌ها کم شده است

این کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان به دوران کرونا و وضعیت سینما در این دوران اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر حرف اول را رسانه‌ها می‌زنند و اگر فکر کنیم پاندمی کرونا هم نبود واقعاً سینما در تمام جهان به سمتی رفته که برای رسانه‌ها قابل‌استفاده باشد، به‌گونه‌ای که اکنون رسانه‌ها در فیلم‌های بلند سینمایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در ایران اتفاق بدتر افتاد و نه‌تنها در عرصه فیلم کودک و نوجوان بلکه در عرصه‌های دیگر هم کسی فیلم نمی‌سازد و اگر بسازد باید روی نمایش آنلاین فکر کند و حالا این شرایط را تسری بدهید به فیلم کودک و نوجوان و اینکه وضعیت برای فیلم‌سازان کودک و نوجوان چندان مناسب نیست. این نوع فیلم‌ها حتماً باید تحت حمایت مالی و معنوی نهادها قرار بگیرد وگرنه به سرانجامی نمی‌رسد. سرمایه‌گذار خصوصی رغبتی ندارد در فیلم کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کند به دلیل اینکه از چند سال قبل ساخت فیلم‌ها سهل‌الوصول شده و به سمت بی‌کیفیتی رفته است. دیگر آن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار حتی رضایت ندارد روی کار فاخری سرمایه‌گذاری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار