متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا:

20 درصد مبتلایان به اُمیکرون کودکان هستند؛ تزریق واکسن کرونا ضروری است

تهران (پانا) - پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد حدود 20 درصد مبتلایان به اُمیکرون در کشور در سنین پایین زیر 12 سال بوده‌اند، گفت روند افزایش واکسیناسیون در کشور کمک زیادی به کنترل و مهار کرونا می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
20 درصد مبتلایان به اُمیکرون کودکان هستند؛ تزریق واکسن کرونا ضروری است

محمود هاشمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به کاهش موارد بستری بر اثر ابتلا به اُمیکرون در مراکز درمانی اظهار کرد: «تعداد بیماران بستری در پیک ششم رو به کاهش است و اکنون تقریبا در حال عبور از پیک اُمیکرون هستیم و به‌زودی روند این بیماری در کشور کنترل می شود اما بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، وضعیت خوبی ندارند و در واقع علت مرگ ومیر بالای روزانه در کشور که سه رقمی است، به دلیل وجود همین بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه است.»

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اُمیکرون افزایش سرعت انتقال‌پذیری ویروس به دیگران و کاهش سریع موارد ابتلا به این بیماری در افراد است، گفت: «روند افزایش واکسیناسیون در کشور کمک زیادی به کنترل و مهار کرونا می‌کند. از مردم می‌خواهیم همچنان به تکمیل واکسیناسیون خود به‌ویژه تزریق دُز سوم و رعایت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله از ماسک و حفظ فاصله ایمن توجه کنند.»

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه اُمیکرون پایان کرونا نیست، گفت: «با توجه به شرایط موجود تزریق واکسن همچنان ضروری است اما به احتمال زیاد از سال آینده از نگرانی مردم در این زمینه کاهش پیدا می‌کند. قرار نیست واکسن جلوی ابتلا به کرونا را بگیرد زیرا واکسن جلوی شدت بیماری و مرگ و میر را می‌گیرد. افرادی که واکسن زده‌اند، به ندرت در بیمارستان بستری می‌شوند و موارد مرگ و میر بعد از واکسیناسیون نیز بسیار کم است البته در سالمندان و افرادی که بیماری مزمن و صعب العلاج دارند، حتی بعد از تزریق سه دز واکسن باز هم مواردی از مرگ و میر مشاهده می‌شود که تا حدی طبیعی است.»

هاشمی اضافه کرد: «شواهد نشان می‌دهد، موارد بستری بزرگسالانی که واکسن زده‌اند و بیماری زمینه‌ای هم ندارند در پیک اُمیکرون بسیار کم است اما در جوانانی که واکسن نزده‌اند و بیماری زمینه‌ای هم ندارند، موارد زیادی بستری ناشی از ابتلا به اُمیکرون در بیمارستان‌ها مشاهده می‌شود. بنابراین واکسن تا حد زیادی جلوی ابتلای شدید و بستری را می‌گیرد و افرادی که واکسن زده‌اند حتی اگر به اُمیکرون مبتلا شوند، به بیماری شدید مبتلا نمی‌شوند.»

وی درباره میزان اثربخشی واکسن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز گفت: «واکسن‌ها بین 80 تا 90 درصد جلوی بستری ناشی از کرونا و مرگ‌ومیر آن را می‌گیرند. مقایسه آمار وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا در پیک امیکرون با پیک دلتا نیز این موضوع را ثابت می‌کند.»

متخصص عفونی در پایان خاطرنشان کرد: «اگر فردی با علایم مشخص همچون گلودرد، اسهال، سرفه، آبریزش بینی و انجام تست پی سی آر به امیکرون مبتلا شد، باید هفت تا ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بماند و با کسی نیز در تماس نباشد. با توجه به اینکه علائم اُمیکرون بسیار نزدیک به سرماخوردگی است، عمده افراد زمانی که این نشانه‌ها را در خود یا نزدیکان می‌بینند، بر این باور هستند که به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند، اگر این علایم بیش از سه روز ادامه داشت، ابتلا به اُمیکرون قطعی است و باید به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار