نماینده مجلس دانش‌آموزی شهر تهران: 

فرهنگ به شیوه زندگى در یک جامعه مربوط مى‌شود

تهران (پانا) - نماینده مجلس دانش‌آموزی شهر تهران، با اشاره به اینکه بومی‌سازی فرهنگ  یکی از مسائل مهم و پر کاربرد روز است، تاکید کرد برای بومی‌سازی هر ماهیتی ابتدا باید هنجارها و ارزش های هر جامعه را به درستی شناساند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ به شیوه زندگى در یک جامعه مربوط مى‌شود

کیان نوروزی؛ نماینده مجلس دانش آموزی شهر تهران در گفت‌وگو با پانا، در رابطه با بومی سازی فرهنگ اجتماعی بیان کرد: می‌دانیم فرهنگ به شیوه زندگى در داخل یک جامعه مربوط مى‌شود و همچنین فرآیندهاى تحقق فرهنگى در وسیع‌ترین معناى خود تحت دیدگاه‌هاى آموزش اجتماعى قابل ملاحظه و قابل رؤیت هستند. بومی سازی فرآیندی است که در آن یک فرآورده مخصوص برای ساخت و پرورش بستر فرهنگی در یک محیط خاص آماده می‌شود. بنابراین بومی سازی فرهنگ اجتماعی، یکی از مسائل مهم و پر کاربرد روز است که با طیف وسیعی از جامعه ارتباط دارد و در تمامی ابعاد زندگی تاثیر مستقیم دارد.

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی با اشاره به رابطه هنجارها و ارزش ها در فرهنگ اظهار کرد: برای بومی سازی هر ماهیتی، ابتدا باید هنجارها و ارزش های هر جامعه، که انشعاب های منتهی به سرچشمه فرهنگ هستند را به درستی بشناسیم. فرهنگ مفهومی گسترده است که شامل ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، توانایی‌ها و عادت‌های جامعه می‌شود. رابطه ارزش ها و هنجارها دو سویه است و با عنایت به اینکه ارزش‌های اجتماعی جامعه از هنجارهای آن جامعه صیانت می‌کنند و نیز هنجارهای اجتماعی که الگوی رفتاری جامعه و تنظیم کننده روابط و کنش‌های اجتماعی هستند، بر مبنای ارزش های اجتماعی هستند، بنابراین برای شناخت لایه های فرهنگ جامعه و فرهنگ سازی در هر زمینه ای کافی است اشراف کاملی به هنجارها و ارزش های اجتماعی داشته باشیم.

کیان نوروزی در پایان فرآیند بومی سازی فرهنگ اجتماعی را تجزیه و اظهار کرد: در فرآیند بومی سازی فرهنگ اجتماعی، ما با تطبیق ماهیت های مد نظر با ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، نقاط مشترک را شناسایی کرده و سایر بخش ها را نیز در راستای ارزش ها و هنجارها تنظیم می کنیم. بدین ترتیب نتیجه حاصل از فرآورده این فرآیند اجتماعی بومی سازی شدن ماهیت های درست در جامعه است.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار