معاون پرورشی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴:

مربیان پرورشی، مجریان و فرماندهان اجرای گام دوم انقلاب در مدارس هستند

تهران (پانا) -  معاون پرورشی دبیرستان شاهد محسنین با تأکید بر اینکه مربیان پرورشی، مجریان و فرماندهان اجرای گام دوم انقلاب در مدارس هستند؛ بصیرت زمان شناسی، آگاه سازی نسل جوان به رویداد ها و مسائل روز، شناخت، هدایت، تقویت استعداد و کمک به نقش آفرینی دانش آموزان را از مهم ترین وظایف آن ها دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۱۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مربیان پرورشی، مجریان و فرماندهان اجرای گام دوم انقلاب در مدارس هستند

محمد رضا کاظمی مهیاری؛ معاون پرورشی دبیرستان محسنین منطقه ۱۴، به مناسبت هفته تربیت اسلامی و امور تربیتی گفت: «بی شک از دشوار ترین امور در ارتباط با شخصیت پیچیده انسان ها، تربیت است و در این راستا محور اصلی تربیت در فرهنگ و جامعه اسلامی ما، تربیت دینی است که باید دستاورد های علمی را با آموزه های دینی پیوند دهیم. از آنجا که آموزش و پرورش یکی از مهمترین زیر ساخت های یک جامعه محسوب می شود، اگر آموزش و پرورش به معنای دقیق کلمه در حوزه آموزشی و پرورشی بتواند دانش آموزان تراز علم، انسانیت و دیانت تربیت کند یک کشور دارای یک قدرت بالا در عرصه علم و شخصیت های والای انسانی در گستره جامعه خواهد شد اما اگر آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دچار ضعف و نقصان باشد، قطعاً آن جامعه در هر دو عرصه علم و تربیت انسانی با چالش های جدی رو به رو خواهد شد؛ چرا که پرورش در مدارس نقش محوری دارد و سایر فعالیت‌های آموزشی نیز با رویکرد تربیتی انجام می‌شود. معاونین و مربیان پرورشی راهبران خستگی‌ناپذیر تربیت هستند و حضورشان به دانش‌آموزان قوت قلب می‌دهد.»

وی با اشاره به اینکه پرورشی، مهم‌ترین ابزار انتقال باورها و ارزش‌ها به نسل جدید برای بقای یک جامعه است، اظهار کرد: «انتقال ارزش‌های دینی، فرهنگی و پرورشی از جمله اهداف متعالی پایه‌گذاران نهاد متعالی پرورشی است. جامعه‌ زمانی می‌تواند آراسته به فضایی انسانی باشد که دانش‌ آموزانی مبتنی بر مضامین سند تحول بنیادین و در تراز انقلاب اسلامی تربیت شوند. تعلیم و تربیت دو بال جدا نشدنی آموزش و پرورش هستند که بُعد تربیتی آن پررنگ تر است. تربیت اسلامی در تمام عرصه های تعلم و تربیت ما وجود دارد و هر نظر و نگاه ما به تربیت باید نگاه تربیت اسلامی باشد. همان گونه که فرهنگ جامعه ما، فرهنگ دینی و اسلامی است. بی‌شک جایگاه سترگ معلم پرورشی، به‌عنوان پیشران اصلی تعلیم و تربیت و مهم ترین عنصر در هویت‌ سازی فرهنگی و اعتلای علمی کشور، از قداست بسیار والایی برخوردار است و نقش ویژه ای را در آموزش «جامعه پذیری» و «تمدن سازی اسلامی» ایفا می کند که در منشور بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی واقع شده است.»

کاظمی مهیاری بیان کرد: «آموزش‌ و پرورش به‌ عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، امر حساس و خطیر تربیت کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد. بدین منظور در سال‌ های آغازین انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی به دست معماران چیره‌ دستی همچون شهیدان، رجایی و باهنر طراحی و بنیان‌گذاری شد. این نهاد از بدو شکل گیری تا به امروز، مجموعه وسیعی از عملکرد ها و وظایف متعدد و گوناگونی در حوزه های فرهنگی و تربیتی را بر عهده داشته و در راستای تثبیت و ترویج ارزش ها و نهادینه سازی آنها گام های مؤثری برداشته است. مربیان امور تربیتی نیز همراه و با کمک همه مدیران، معلمان و ارکان مدرسه و با مشارکت همه دانش آموزان، به توسعه و ترویج ارزش های انقلاب اسلامی پرداخته و برای نهادینه سازی آموزه های تربیتی از هیچ کوششی دریغ نورزیده و همواره تلاش می کنند.»

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اهداف تشکیل امور تربیتی، حراست از مرز‌های اعتقادی و حفظ دستاورد‌ها و تبیین ارزش‌های انقلاب در مدارس است، گفت:« تامل و تعمق درباره اهداف و سیاست‌های تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی، حاکی از اهمیت و اثربخشی آن و بیانگر رویکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای تربیت متوازن دانش آموزان از طریق شناسایی پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان توجه به کرامت انسانی آنان تربیت افراد شجاع خوش خوب خیرخواه امیدوار به آینده بلندهمت خلاق، پرسشگر، اهل فکر و نوآوری دارای شهامت برای ورود به میدان های علمی ناشناخته قانون شناسی و قانون‌مدار است.»

کاظمی مهیاری خاطر نشان کرد: «مدرسه وظیفه دارد تا تمامی عوامل بیرونی را برای تربیت دانش آموزان به کار گیرد تا نهال تربیت دانش آموزان را به یک درخت پرثمر تبدیل کند. در این مسیر باید از تمام ظرفیت های خود از نهادهای رسمی و غیر رسمی بیرونی یاری گیرد تا مدرسه قله فرهنگی محله باشد. مدرسه با دانش آموز جان می گیرد دانش آموزان روح و انرژی مدرسه هستند و اگر مدرسه به یک جامعه کوچک تبدیل شود دانش آموز تمام مهارت های زندگی را در آن می آموزد و آماده ورود به جامعه می شود، اگر مربیان تربیتی و معاونین پرورشی موفق شوند که حتی فقط یک نفر را در مسیر زندگی، به درستی هدایت و تربیت کنند رسالشان را انجام داده اند.‌ علاوه بر تربیت دانش آموزان، نهاد پرورشی به عنوان نهاد مشاور در مدرسه قادر به ایفای نقش خواهد بود و با بالا بردن سطح اعتماد به نفس دانش آموزان در دوران بلوغ و اعطای مسئولیت های مختلف در بخش پرورشی از منزوی شدن و کناره گیری کردن دانش آموزان از اجتماع و کارهای گروهی جلوگیری کند.»

وی حساسیت کار پرورشی را در حوزه نماز بسیار مهم دانست و عنوان کرد:« به علت حساسیت بالای کار پرورش، نباید گ هیچ مماشاتی در مدرسه صورت گیرد و گاه ممکن است با یک فعالیت نادرست معاون پرورشی، روند فکری دانش‌آموز تغییر می‌کند. معاونین پرورشی باید موضوع اقامه نماز در مدارس را جدی بگیرد و برای اجرای آن در مدارس برنامه داشته باشند. اولین خوبه نماز اخلاق نیک و پسندیده است، که باید در کنار دیگر کارهای این حوزه به این مورد نیز توجه شود. یکی از دغدغه‌ های رهبری، خلاء خاطرات شهدا را در کتب درسی دانش آموزان است که می بایست با گنجاندن خاطرات و داستان‌های جذاب شهدا در کتب درسی، الگوی مناسبی را برای دانش‌آموزان ترسیم کرد.»

کاظمی مهیاری در آخر گفت: «در مسائل آموزش وپرورش بایستی بوی عطر تربیت اسلامی و دینی احساس شود و فضای مدارس با آموزه های قرآنی، دینی و اخلاق اسلامی تلطیف شود و در دو نهاد مقدس خانه و مدرسه توجه بیشتری صورت گیرد و با ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر رفتارهای تربیتی متضاد و دوگانه از بین برود و اولیاء دانش آموزان در کنار اولیای مدارس می توانند قدم های موثر تری در تربیت فرزندان میهن اسلامی بردارند. امید است که با عطر آگین کردن مدرسه به فضای معنویت، خانه امنی برای دانش آموزان ایجاد کنیم و نقش موثری در تربیت زندگی آنان ایفا کنیم.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار