نقوی در حاشیه مراسم گرامی داشت هشتم اسفند و هفته تربیت اسلامی گفت:

تربیت برآیند فعالیت همه عوامل تربیت است

تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تربیت تنها کار آموزش و پرورش نیست و تمام نهادهای مرتبت با آموزش؛ در آن نقش دارند؛ مربیان پرورشی را مورجین و مبلغین فرهنگ انقلاب و نظام اسلامی دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۰۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
تربیت برآیند فعالیت همه عوامل تربیت است

رقیه سادات نقوی ضمن تبریک هفته تربیت اسلامی و ٨ اسفند روز تاسیس نهاد امور تربیتی گفت: موضوع تربیت و هدایت‌گری انسان بسیار پیچیده است و نمی توان آن را به یک هفته محدود کرد، این هفته در واقع نماد الگو گیری از امام، شهدا و بزرگان حوزه تعلیم و تربیت است.
مربیان پرورشی مورجین و مبلغین فرهنگ انقلاب و نظام اسلامی هستند
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پایتخت مربیان پرورشی را مورجین و مبلغین فرهنگ انقلاب و نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: تربیت تنها به عهده آموزش و پرورش نیست چرا که بسیار گسترده و پیچیده است و تربیت فقط کار مربیان تربیتی نیست تربیت برآیند فعالیت همه عوامل تربیت هست، و کار مربیان تربیتی انجام برنامه های تربیتی است.
در این حوزه آموزش و پرورش دست نیاز به سمت ارگان ها و نهاد های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دراز می کند و تمام سازمان ها، نهادها و دستگاه هایی که با آموزش مرتبط هستند در این امر می بایست به یاری آموزش و پرورش بیایند.
وی خاطرنشان کرد: ‌بچه ها در مدرسه علاوه بر فراگیری دانش باید مهارت های استفاده از آن دانش را نیز بیاموزند، همانگونه که در سند تحول آموزش و پرورش بر کسب شایستگی های پایه در دانش آموزان تاکید شده است، باید توجه داشت که هدف آموزش و پرورش تنها پرداختن به محفوظات و تقویت مهارت تست زنی نیست.
نقوی تاکید کرد: دانش آموزان باید اول خود را بشناسند و بعد خدای خود را و در پی آن جامعه و نظام هستی را؛ تا بتواند ارتباط درستی با جهان هستی برقرار کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: ضرورت ایجاد معاونت پرورشی حفظ نظام است. یکی از عوامل موفقیت مسیر امام خمینی(ره) استمرار بود و امر استمرار اکنون در آموزش و پرورش توسط مربیان پرورشی انجام می شود. انقلاب ما پستی و بلندی های فراوانی را پشت سر گذاشته و در تمام این مراحل مربیان پرورشی اهتمام زیادی داشته اند.
در این هفته از زحمات مربیان پرورشی و امور تربیتی و مجموعه خانواده تجلیل خواهد شد.

در مقابله با جنگ تبلیغاتی باید دستاوردهای انقلاب به درستی تبیین شود

وی اضافه کرد:مربیان پرورشی زیادی هم خودشان راهی جبهه های جنگ شدند و هم دانش آموزان را راهی کردند و بعد از جنگ هم در تمام شرایط خاص اجتماعی آموزش و پرورش نقش آفرینی های زیادی کردند.اکنون که در تمام عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی، دفاعی، نظامی، پزشکی و ... به دستاوردهای مهمی رسیده ایم باید تمام اینها دستاوردهای انقلاب به خوبی تبیین شود.
نقوی تاکید کرد: اکنون که در دوره جنگ تبلیغاتی و شناختی هستیم اگر مربیان پرورشی دستاوردهای انقلاب را به دانش آموزان منتقل نکنند دشمن حقایق را تحریف می کند.
وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر درگیر جنگ شناختی و ادراکی هستیم گفت: دشمن در این جنگ از ابزار رسانه و فضای مجازی استفاده می کند و با تنوع زیاد درصدد انحراف مسیر انقلاب است و اگر آگاهی بخشی نکنیم زحماتی که برای انقلاب کشیده شده و خون‌های عزیزی که ریخته شده بی ثمر می شود.

دانش آموزان باید در مدرسه به خودباوری برسند
وی مربیان تربیتی و پرورشی را سربازان نظام دانست که کار اصلی آنها شناساندن هویت ملی، اسلامی و ایرانی به دانش آموزان است.
نقوی افزود: بچه ها در مدرسه باید به خود باوری برسند و فعل ما می توانیم را تحقق بخشند. وجود بچه ها در مدرسه ارزشمند است و باید آنها را عاشق خود، نظام و کشورشان کنیم.
اکنون فرصت مغتنمی برای مربیان پرورشی وجود دارد و تا زمانی که هستیم و مسئولیت داریم باید تلاش کنیم دست بچه ها را بگیریم. در بیانیه گام دوم انقلاب آشنایی با گذشته به جوانان تاکید شده و در این میان توجه به تاریخ گذشته مهم است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: انقلاب ما یک انقلاب اعتقادی بود که نظیر آن در تاریخ جهان نیست و توصیه من به مربیان تربیتی این است که با انواع روش های تربیتی سعی کنند دانش آموزان را جذب کنند، اخلاق و روش و منش آن ها باید همچون یک الگوی اخلاقی جذاب و اثرگذار جذب کننده باشد تا ابعاد و دستاوردهای این انقلاب را به درستی تبیین کنند.
نقوی دانش آموزان را همچون گل هایی دانست که مربیان پرورشی باغبان این گلستان است و ادامه داد: جوان و نوجوان امروز باید در مدرسه دیده شوند و بر اساس مهارت و توانمندی ها و علایق شناسایی شوند و توسط مربیان تربیتی در مسیر و جایگاه درست خود قرار گیرند.

مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد و تولیدات فرهنگی آن در محله دیده شود.

نقوی تاکید کرد: سند تحول بنیادین تمام عوامل مدرسه را عوامل تربیت می داند و در کنار اینها مساجد، کانون ها، کتابخانه ها و تشکل ها یاری رسان فرایند تربیت هستند. در واقع مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد و تولیدات فرهنگی آن در محله دیده شود.
مدرسه وظیفه دارد تمام عوامل بیرونی را در این مسیر به کار گیرد و اگر بخواهیم نهال تربیت را به یک درخت پرثمر تبدیل کنیم باید مدرسه نه تنها از ظرفیت های خود که از نهادهای رسمی و غیر رسمی بیرونی یاری گیرد تا مدرسه قله فرهنگی محله باشد.
وی ادامه داد: مدرسه با دانش آموز جان می گیرد دانش آموزان روح و انرژی مدرسه هستند و اگر مدرسه به یک جامعه کوچک تبدیل شود دانش آموز تمام مهارت های زندگی را در آن می آموزد و آماده ورود به جامعه می شود.
نقوی خاطرنشان کرد: اگر مربیان تربیتی و معاونین پرورشی موفق شوند که حتی فقط یک نفر را در مسیر زندگی به درستی هدایت و تربیت کنند رسالشان را انجام داده اند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پایتخت در پایان از برگزاری ویژه برنامه شهر تهران به مناسبت گرامی داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی با حضور شورای معاونین، مدیران و معاونین مناطق در تالار فرهنگ خبر داد و گفت: تمام مراسم توسط دانش آموزان که ثمرات تربیت و زحمات مربیان تربیتی هستند اجرا می شود و در تمام مناطق مراسمی برای تجلیل از مربیان پرورشی انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار