پانا از مهم‌ترین اتفاقات مربوط به روز سوم درگیری در شهرهای اوکراین گزارش می‌دهد؛

آخرین تحولات مناقشه روسیه و اوکراین

رئیس‌جمهوری فرانسه: جهان باید خود را برای جنگی طولانی آماده کند/ آژانس پناهندگان: ۵۰ هزار اوکراینی آواره شدند/ ورشو: بیش از ٧۶ هزار اوکراینی وارد لهستان شده‌اند/ قطعی اینترنت در اکثر مناطق اوکراین/ تحریم پوتین و سایر مقامات روسیه

تهران (پانا) - همزمان با سومین روز جنگ در اوکراین، رئیس‌جمهوری فرانسه هشدار داد که جهان باید خود را برای جنگی طولانی آماده کند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
آخرین تحولات مناقشه روسیه و اوکراین

در پی عملیات نظامی روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و واکنش‌های دیپلماتیک و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

یکی از مهمترین واکنش‌ها، اظهار نظر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بود که در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین در خصوص تحولات این کشور هشدار داد و گفت این جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم.

برخی از آخرین تحولات اوکراین در سومین روز حمله به اوکراین به شرح زیر است:

روسیه: اوکراین از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

شبکه تلویزیونی الجزیره صبح امروز از حمله نیروهای نظامی روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین از چند محور و شنیده شدن صدای درگیری و تیراندازی در مناطق مختلف این شهر خبر داد. ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ملی‌گراهای افراطی اوکراینی را که مسئول ارتش هستند متهم کرد که با استقرار تسلیحات سنگین در مناطق متراکم از جمعیت از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. وی همچنین تاکید کرد این امر با راهنمایی مستقیم مشاوران آمریکایی انجام می‌شود.

وزیر دفاع روسیه: روسیه در دام تحریکات اوکراین نخواهد افتاد

پوتین گفت: ملی‌گراهای افراطی اوکراینی تجهیزات نظامی سنگین از جمله سیستم‌های متعدد موشکی را درست در مرکز شهر‌های بزرگ شامل کی‌یف و خارکیف مستقر می‌کنند. آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که پاسخ روسیه به مناطق مسکونی کشیده شود. در واقع، آن‌ها همان کاری را می‌کنند که تروریست‌ها می‌کنند. آن‌ها نیروهایشان را مخفی می‌کنند به این امید که روسیه را مقصر جلوه دهند. به شکل موثقی آشکار است که این کار تحت هدایت مستقیم مشاوران خارجی و به طور عمده آمریکایی‌ها انجام می‌شود. چند تصویر تأییدنشده نشان داده‌اند که ارتش اوکراین تجهیزات نظامی سنگین را در مناطق مسکونی مستقر کرده است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته ارتش روسیه در دام این تحریکات نخواهد افتاد و به تجیهزات سنگین مستقر شده درون شهر‌ها حمله نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکتیک‌های مشابهی توسط شبه نظامیان مورد حمایت سی. آی. ای. در خاورمیانه استفاده شده است.

حمله روسیه به حومه کی‌یف/ بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز منطقه پرواز ممنوع اعلام کردند

رسانه‌های محلی در اوکراین از حمله موشکی به «ژولیانی» در حومه کی‌یف خبر داده‌اند. رسانه‌های روسی می‌گویند حمله به فرودگاه نظامی این منطقه انجام شده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه نوشته بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی خود را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.

حمله به یک ساختمان مسکونی در کی‌یف

به گزارش سی‌ان‌ان، دیوار‌های بیرونی چندین آپارتمان به‌طور کامل در این شهر فرو ریخته است، دیوار‌های داخلی سیاه شده و ویرانه‌های ناشی از آن پخش شده است. علت حمله هنوز مشخص نیست. ویتالی کلیتچکو، شهردار کی‌یف اعلام کرد نیرو‌های امدادرسان در محل حاضر هستند، اما میزان تلفات نیز مشخص نیست.

وزارت دفاع روسیه: نیروهای روس بدون مواجهه با هیچ مقاومتی وارد کانُتوپ در شمال اوکراین شدند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روسی بدون مواجهه با هیچ مقاومتی وارد شهر سومی و کانُتوپ در شمال اوکراین شدند. همین طور خبرها از جبهه شرقی نیز حاکی از آن است که نیروهای جمهوری استقلال یافته دونتسک و لوهانسک توانسته‌اند ۲۵ کیلومتر در مناطقی که پیشتر تحت سیطره دولت اوکراین بود، پیشروی کنند. نیرو‌های روس در حال حاضر کنترل شهر چرنوبیل در شمال اوکراین و همچنین شهرگوستومل در حومه کی‌یف را در دست گرفته‌اند.

طبق گزارش‌ها، نیروهای ارتش اوکراین در این مناطق سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد کنترل کامل شهر ملیتوپول در جنوب اوکراین را به‌دست گرفته است.

تلاش ناموفق سرباز اوکراینی در هدف قرار دادن جنگنده روسی/ 50 هزار اوکراینی آواره شدند

بر اساس تحلیل «موسسه مطالعات جنگ» در واشنگتن، نیرو‌های روسیه کنترل بخش‌هایی از شمال اوکراین از جمله منطقه انحصاری چرنوبیل و همچنین جنوب این کشور را به دست گرفته‌اند. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد شامگاه جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت که در ۴۸ ساعت گذشته و از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۵۰ هزار اوکراینی آواره و از این کشور فرار کرد‌اند.

دو مقام آمریکایی مطلع از شرایط میدانی در اوکراین اعلام کردند دومین هواپیمای نظامی ایلیوشین ۷۶ روسی نزدیک بیلا تسرکوا ۵۰ مایلی جنوب کی‌یف منهدم شد. به گزارش اسکای نیوز، ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرده بود یک هواپیمای نظامی روس را که چتربازان روسی را حمل می‌کرد ساقط کرده است.

ارتش روسیه هنوز درباره این حادثه اظهارنظر نکرده است. این هواپیماهای ترابری قابلیت حمل ۱۲۵ چترباز را دارند.

انسداد حساب کاربری رسانه‌های روسی در فیسبوک و اینستاگرام

پایگاه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام آمریکا، حساب‌های کاربری رسانه‌های روسی را مسدود کردند.

شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد انفجار‌هایی در نزدیکی قلب پایتخت اوکراین روی داده است.

بر اساس این گزارش، مقامات در کی‌یف اعلام کردند نیرو‌های روس وارد این شهر شده‌اند و درگیری‌ها در خیابان‌های این شهر شروع شده است. آن‌ها به ساکنان شهر توصیه کردند در خانه‌هایشان بمانند. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد واشنگتن به صورت جدی محروم‌کردن روسیه از نظام جهانی ارتباطات مالی بین بانکی "سوئیف" را بررسی می‌کند.

بلومبرگ افزود: مقامات آمریکایی با بانک مرکزی این کشور، درباره پیامدهای محروم کردن روسیه از سوئیفت گفت‌وگو می‌کنند.

قطعی اینترنت در اکثر مناطق اوکراین

گزارش‌ها حاکی است از اینکه اینترنت در بیشتر مناطق اوکراین قطع شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سفارت آمریکا در کی‌یف اعلام کرد اوضاع امنیتی در سراسر اوکراین بسیار ناپایدار است و امکان دارد اوضاع بدون هیچ هشدار قبلی وخیم‌تر شود.

ظهر امروز نیز شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد درگیری‌های شدید در کی‌یف پایتخت اوکراین پس از یک ساعت آرامش از سر گرفته شد. شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از منابع گزارش داد آمریکا در این باره ابراز نگرانی کرده است که روسیه ممکن است به‌زودی کنترل کیف -پایتخت اوکراین- را در دست بگیرد.

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین هم گزارش داد: نیروهای روسیه تلاش می‌کنند نیروگاه تولید برق کی‌یف را هدف قرار دهند.

سی ان ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد: ارتش آمریکا برای گشودن خط تماس با روسیه برای جلوگیری از هر گونه سوء ارزیابی و اتفاقات ناگوار در اوکراین و منطقه پیرامون آن تلاش می‌کند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از شاهدان از شنیده شدن صدای انفجار ناشی از حملات توپخانه‌ای در نزدیکی مرکز «کی‌یف» خبرداد.

شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی در حساب توئیتری خود نوشت: مقامات می‌گویند که قزاقستان به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه و همسایه جنوبی این کشور، درخواست برای پیوستن نیروهایش به نیروهای روسی در جریان عملیات در اوکراین را رد کرده است.

دبیرکل ناتو: هیچ نیرویی برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام نخواهیم کرد

شبکه تلویزیونی راشاتودی در خبری فوری نوشت: گزارش‌ها از وقوع انفجار در شمال غرب کی یف حکایت دارد. در همین حال رویترز به نقل از ارتش اوکراین نوشت: سربازان روسیه به پایگاه ارتش اوکراین در کی‌یف حمله کردند و حمله دفع شده است. همچنین حساب توئیتری کانفلیکت نیوز نوشت: پل خیابان پیروزی در کی‌یف در نزدیکی مترو برستیسکا منفجر شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا گفت: هیچ نیرویی برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام نخواهیم کرد. اگر ناتو به اوکراین نیرو اعزام می‌کرد اوضاع از چیزی که اکنون هست، خیلی بدتر بود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: با هماهنگی متحدان و شرکای خود، با اعمال تحریم‌های شدید علیه پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، لاوروف وزیر امور خارجه، شویگو وزیر دفاع و گراسیموف معاون اول وزیر دفاع روسیه ، به پاسخ بی‌سابقه خود به تهاجم روسیه به اوکراین ادامه می‌دهیم.

تیم لهستان حاضر به بازی در مسکو نیست

رئیس فدراسیون فوتبال لهستان امروز اعلام کرد به علت عملیات ویژه روسیه در خاک اوکراین، این فدراسیون حاضر نیست تیم لهستان را در دیدار ۲۴ مارس برابر تیم روسیه در دور پلی آف در مسکو به میدان بفرستد.

صف طولانی خودرو‌ها در مرز‌های رومانی برای خروج از اوکراین

شبکه تلویزیونی الحدث هم در یوتیوب تصاویر ماهواره‌ای از صف طولانی خودرو‌ها و ترافیک سنگین در مرز‌های اوکراین و رومانی برای فرار از حملات روسیه به اوکراین منتشر کرده است.

بخشنامه دولتی به رسانه‌های روسیه برای سانسور جنگ اوکراین

هیات نظارت بر رسانه‌های روسیه به رسانه‌ها بخشنامه کرد، از عبارت «تهاجم» و «حمله» استفاده نکنند. همچنین این هیات به ۱۰ رسانه تذکر داد تا از انتشار اخبار و شایعات غلط نسبت به حوادث خودداری کنند.

ورشو: بیش از ٧۶ هزار اوکراینی وارد لهستان شده‌اند

گارد مرزی جمهوری لهستان خبر داده بیش از ۴٧ نفر از ساکنان اوکراین در روز جمعه وارد این کشور شده‌اند. روز ٢۴ فوریه نیز ٢٩ هزار شهروند اوکراینی وارد لهستان شده بودند.

استقرار تانک‌ها و خودروهای زرهی در مناطق مسکونی کی‌یف

رسانه‌ها گزارش دادند که تانک‌ها و خودروهای زرهی اوکراینی در مناطق مسکونی کی‌یف مستقر شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه: فقط اهداف نظامی را هدف قرار داده‌ایم

ژنرال «ایگور کوناشنکوف»، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد، نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه دیشب با موشک‌های کروز دریا و هوا پایه به تاسیسات زیرساختی نظامی اوکراین حمله کردند؛ من یک بار دیگر تاکید می‌کنم این آتش بار تنها اهداف زیرساخت‌های نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین را هدف قرار داده و صدمه‌ای به زیرساخت‌های مدنی و مسکونی نزده است.

این اظهارات درحالی بیان شد که تصاویری از اصابت راکت یا موشک به یک ساختمان مرتفع مسکونی منتشر شده است.

انتقال کارمندان سفارت اوکراین در مسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه لتونی اعلام کرد، کارکنان سفارت اوکراین در مسکو به لتونی منتقل می‌شوند.

مکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در‌خصوص تحولات این کشور هشدار داد و گفت این جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم.

نایب رئیس شورای امنیت روسیه: عملیات در اوکراین تا تحقق همه اهداف مورد نظر پوتین ادامه دارد.

فرانسه یک کشتی مظنون به نقض تحریم‌های روسیه را توقیف کرد

یک مقام دولتی فرانسه به رویترز گفت: یک کشتی که به گفته مقامات فرانسوی ممکن است متعلق به یک شرکت روس باشد که مظنون به نقض تحریم‌های تجاری مرتبط با جنگ اوکراین است، بامداد روز شنبه توسط پلیس دریایی فرانسه توقیف شد.

کرملین اعلام کرد که نیروهای روسیه امروز مجددا پیشروی خود در اوکراین را آغاز کردند

پس از آن که پوتین روز گذشته برای بررسی موضوع مذاکره با کی یف دستور توقف حمله را صادر کرده بود اما این مذاکره برگزار نشد.

مسکو اعلام کرد که هیچ اخطار رسمی از آنکارا درباره بستن تنگه های بسفر و داردانل در برابر کشتی های جنگی روس دریافت نکرده است.

همزمان با نظر مشابه فرانسه درباره طولانی شدن بحران اوکراین، معاون وزیر دفاع انگلیس گفت، اوکراینی‌ها ماه‌های سختی در پیش دارند و بحران در این کشور بزودی خاتمه نمی‌یابد.

حکومت نظامی در کی‌یف

شهرداری کی‌یف از ساعت 17 روز شنبه تا 8 روز دوشنبه منع تردد اعلام کرده است.

از سرگیری حملات روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که به تمام یگان های روس در اوکراین دستور داده حملاتشان که از روز جمعه متوقف شده بود را امروز در تمام محورها از سر گیرند.

رویترز از نبردهای شدید در داخل و اطراف خارکییف در اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه از انهدام 6 قایق اوکراینی خبر داد که قصد حمله به کشتی‌های روسیه در دریای سیاه را داشتند.

مرزبانی اوکراین خبر داد که روسیه بخش شمال غرب دریای سیاه را در برابر حرکت کشتی ها بسته است.

رویترز به نقل از خبرگزاری روسیه گزارش داد که مقام های کشور پیام هایی ناشناس دریافت کردند که تهدید به بمب گذاری در ایستگاههای قطار و فرودگاه‌های مسکو کرده لذا تحقیق درباره درستی آن ادامه دارد.

پرواز پهپادهای آمریکا حین حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پهپاد آمریکایی در جریان حمله اوکراین به کشتی‌های روسی در منطقه پرواز می‌کردند.

توصیه سفارت ایران در اوکراین به شهروندان ایرانی در پی اعلام حکومت نظامی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در اطلاعیه‌ای به شهروندان ایرانی مقیم این کشور توصیه کرد با توجه به اعلام حکومت نظامی، تا حد امکان از تردد در سطح شهر و به خصوص مراکز حساس اجتناب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار