یک عضو سابق مجلس دانش‌آموزی فارس:

مجلس دانش‌آموزی، مسیری هموار برای رشد شخصیت اجتماعی در دانش‌آموزان است

شیراز (پانا) - سازمان دانش‌آموزی قلبی تپنده در عرصه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در خصوص اجتماعی شدن و ورود به اجتماع است. از ابتدا تا انتهای هر کدام از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان با تربیت اجتماعی عجین شده است و تاکنون در این امر به خوبی درخشیده است.

کد مطلب: ۱۲۵۹۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش‌آموزی، مسیری هموار برای رشد شخصیت اجتماعی در دانش‌آموزان است

یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی، برگزاری مجلس دانش‌آموزی و تشکیل مجلسی مشورتی با حضور دانش‌آموزان است. هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان علاقمند به فعالیت‌های اجتماعی در انتخابات شوراها و مجلس دانش‌آموزی شرکت می‌کنند و سپس منتخبین به مجالس دانش‌آموزی راه پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها اهداف بلندتری دارند و به این وسیله به جایگاه‌های ویژه‌تری می‌رسند.

محمدمهدی نوری‌پور که از دوران ابتدایی تا سال پایانی تحصیل خود عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه بوده است و در سال نهم تحصیلش پا به مجلس دانش‌آموزی ناحیه و سپس مجلس دانش‌آموزی استان گذاشته بود، درباره تاثیر فعالیت‌های دوران دانش‌آموزی از جمله حضور در مجلس دانش‌آموزی بر روند تربیتی و رشد اجتماعی خود می‌گوید: حضور افراد در فعالیت‌های اجتماعی باعث رشد شخصیت و اطلاعات آن‌ها می‌شود.

وی که فعالیت خود در مجامع و مجلس دانش‌آموزی را گنجینه‌ای ارزشمند می‌داند، افزود: برای فعالیت در این زمینه‌ها نقدهای بسیاری از سوی والدین، دبیران و اطرافیان داشتم اما با وجود این‌ها دست‌‌آوردهایی از قبیل یادگیری آداب معاشرت برای حضور در اجتماع، حس مطالبه‌گری و مسؤلیت‌پذیری به لحاظ اینکه باید در این جایگاه بتوانیم دغدغه‌های دانش‌آموزان را بازگو کنیم کسب کرده‌ام که برایم ارزشمند هستند.

نوری‌پور ادامه داد: حضور من در تشکل‌های دانش‌آموزی و شکل‌گیری شخصیتم در این راه باعث شد که از ناهنجاری‌ها و رفتارهای خارج از عرف سنین نوجوانی جلوگیری کنم و از آسیب‌های اجتماعی دور باشم.

وی که از شورای دانش‌آموزی مدرسه شروع کرده و حالا به عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش فعال است، دیدگاهش نسبت به تاثیر مجلس بر دیگر دانش‌آموزان را این‌گونه بیان می‌کند: دانش‌آموزانی که به این نوع تشکل‌ها ورود پیدا می‌کنند دو دسته هستند، دسته اول کسانی که اهداف سیاسی دارند و به دنبال مسولیتی در جایگاه‌های مختلف هستند، دسته دوم افرادی هستند که به دنبال شغل‌هایی که مرتبط با سیاست باشد نیستند. تشکل‌های دانش‌آموزی به هر دو این گروه‌ها کمک ویژه‌ای خواهد کرد و حس حضور موثر در جمع را به آنان می‌دهد و از نظر من دانش‌آموزانی که این نوع از فعالیت‌ها را در کنار فعالیت‌های آموزشی دنبال می‌کنند تک بعدی نیستند و این یک نکته مثبت در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز است.

نوری‌پور با توجه به اینکه اعضای مجلس دانش‌آموزی نسبت به جامعه دانش‌آموزی و دغدغه‌هایشان مسؤل هستند اظهار می‌کند: اصلی‌ترین بخش مسؤلیت اعضا مشورت دادن به مسولان آموزش و پرورش در خصوص امور آموزشی و پرورشی در سطوح مختلف است. به این شکل که مسؤلان از خلاقیت فکری اعضای مجلس برای بهبود بخشی به مشکلات و امور آموزشی و پرورشی کمک می‌گیرند.

وی می‌گوید: در پایان هر دوره از مجلس دانش‌آموزی یک سند تدوین می‌شود که از نظر من مهم‌ترین و جامع‌ترین سندی که تاکنون به تصویب رسیده است، سند «منشور حقوق ملی دانش‌آموزان» است. در این سند بیش از ۵۰ ماده بررسی شده که در هر فصل از این سند به موضوعات مختلف حقوقی دانش‌آموز پرداخته شده است.

مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران نهادی صنفی-مشورتی و زیرمجموعه سازمان دانش‌آموزی است که بر اساس آیین‌نامه تشکیل این مجلس مصوب ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد. مصوبات این مجلس پس از تأیید در شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

مجلس دانش‌آموزی استان فارس در هر منطقه یک مجلس دانش‌آموزی دختر و یک مجلس‌دانش‌آموزی پسر دارد که متشکل از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هستند و اعضا آن از، ۲۵ نفر اعضای اصلی،۲ نفر علی البدل است و از بین این ۲۷ نفر، ۵ نفر به عنوان اعضای هیئت رئیسه، هر مجلس دانش‌آموزی به تفکیک دختر و پسر یک رئیس، دو نائب رئیس، یک نفر منشی و یک نفر کارپرداز دارند.

مجلس دانش‌آموزی استان فارس شامل یک نفر نماینده از هر ۵۹ منطقه آموزشی استان برای مجلس دختران و مجلس پسران و یک نفر نیز نماینده دانش‌آموزان استثنایی استان هستند که به تفکیک اعضای مجلس دانش آموزی استان یک رئیس، دو نائب رئیس، یک منشی و یک کارپرداز و دیگر اعضا به عنوان نماینده در سطح استان هستند. استان فارس ۸ کرسی در مجلس دانش‌آموزی کشور دارد با حضور ۴ نفر دختر، ۴ نفر پسر است.

دانش‌آموز خبرنگار: ریحانه قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار