دانش‌آموزان فعال در کانون‌های فرهنگی، تربیتی، نسبت به دیگران کاربردی تر فعالیت می‌کنند

تهران (پانا) - کانون موفق، کانونی است که دانش‌آموز در آن حضور دارد و می‌تواند بر روی تمامی ابعاد دانش‌آموز و خانواده آن تاثیر داشته باشد و قطعا دانش‌آموزی که در کانون رشد پیدا می‌کند، تبدیل به یک شهروند خوب در آینده می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۸۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان فعال در کانون‌های فرهنگی، تربیتی، نسبت به دیگران کاربردی تر فعالیت می‌کنند

سید قاسم شاه چراغ؛ مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش منطقه ۶ شهر تهران در گفت و گو با پانا گفت: با توجه به محدودیت فضای کانون های فرهنگی، تربیتی، معمولا دانش آموزانی به کانون مراجعه می کنند که دغدغه مند هستند و خانواده آنها می خواهند فرزندشان در یک محیط فرهنگی، پرورش یابد که دانش آموزانی شایسته باشند و در آینده تبدیل به یک مدیر یا شهروند خوب و مسئول شوند.

وی در ادامه افزود: هر کانون از ۲۲ انجمن تشکیل شده و ما طی جلسات پی در پی که با مدیران کانون های فرهنگی تربیتی داشتیم، برنامه ریزی هایی انجام دادیم تا بتوانیم بر روی دانش آموزانی که گروه هدف ما هستند، تاثیر بیشتری داشته باشیم. قطعا دانش آموزانی که در کانون فعال هستند، در آینده مهارت هایی را کسب کرده اند که شاید دیگر دانش آموزان نداشته باشند.

شاه چراغ در ادامه گفت: یکی از مهمترین دلایل آلودگی های زیست محیطی ما مربوط به شرکت های بزرگ صنعتی، عدم مدیریت درست پسماندها و همچنین نبود حضور متخصصان در پست های مدیریتی مربوط به محیط زیست است، ولی بخش بزرگی از آن به تک تک مردم آحاد جامعه برمی گردد که باید در قبال محیط زیست رفتار درستی داشته باشند. اگر مردم رفتار درستی با محیط زیست نداشته باشند و رفتار غلطی را در جامعه تبلیغ کنند، خطرناک است. به عنوان مثال سهم بزرگی از آتش سوزی های موجود در طبیعت به علت رفتار غلط مردم است یا متاسفانه مردم در قبال بازیافت می توانند فعالانه عمل کنند ولی شاهد آن هستیم که زیاد توجه نمی کنند.

وی در ادامه به نقش انجمن طبیعت یاران اشاره کرد و گفت: ما در کانون ها باید بتوانیم بر روی رفتار دانش آموزان با محیط زیست تاثیر داشته باشیم و بتوانیم بین آنها و خانواده هایشان با طبیعت، یک عشق و علاقه ای ایجاد کنیم. آموزش یک قرص مکمل نیست که امروز به بیمار بدهیم و فردا ندهیم، آموزش کم کم نتیجه می دهد و ما در انجمن طبیعت یاران کانون نیایش یک گلخانه ساختیم و دانش آموزان در آن گلخانه با نحوه کاشت، رشد و نگهداری گیاه آشنا می شوند یا در انجمن، مردم کاغذهای باطله ای که دارند را تحویل می دهند و به مبلغ کاغذهایی که تحویل دادند، به آنها گل و گیاه داده می شود و ما در شهر تهران تنها کانونی هستیم که چنین کاری را انجام می دهیم.

مدیر کانون نیایش در ادامه با اشاره به فضای مجازی و انجمن های کتاب و کتابخوانی کانون ها گفت: گسترش روحیه کتاب و کتابخوانی میان دانش آموزان تنها وظیفه کانون ها نیست، بلکه وظیفه تمامی نهادهای فرهنگی است ولی متاسفانه امروزه دانش آموزان به یک فضای تک بعدی مجازی آلوده شدند و نهادهایی در فضای مجازی، هدف گذاری هایی انجام دادند و دانش آموزان ما را به سمت اهداف خود سوق می دهند، آن اهداف با آرمان های نظام جمهوری اسلامی در تضاد است و متاسفانه جای آن نهادهایی که در کشور باید اهداف جدیدی را در فضای مجازی با توجه به آرمان های ایران اسلامی هدف گذاری کنند، خالی است و فعالیت چشمگیری در این عرصه انجام نشده است.

شاهچراغ در ادامه افزود: ما در کانون ها تلاش می کنیم تا انجمن های کتاب و کتابخوانی را فعال نگهداریم ولی کار سختی است، چون کتاب را در مقابل فضای مجازی قرار دادیم. ما طرح های مختلفی را در این انجمن کانون خود امتحان کردیم مانند تعویض کتاب باطله با کتاب نو یا برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی و... که دانش آموزان مقطع ابتدایی یا متوسطه اول استقبال خیلی بهتری داشتند چون به هر حال به فضای مجازی دسترسی کمتری دارند یا کتب درسی کم حجم تری دارند، ولی دانش آموزان متوسطه دوم به خاطر حجم بالای کتب درسی و... که شاید خیلی از این مطاب درسی واقعا در زندگی آنها به کار نیاید، استقبال کمتری داشتند و این استقبال کمتر کار ما را سخت کرده چون ما نمی توانیم دانش آموزان متوسطه دوم را مجاب کنیم به اینکه زمانی از روز خود را به مطالعه آزاد اختصاص دهند و شما زمانی که از دانش آموزان متوسطه دوم این درخواست را می کنید، می گویند ما فرصت مطالعه کافی برای کتب درسی مان را نداریم چه برسد به مطالعه آزاد.

وی در ادامه گفت: دانش آموزانی که در کانون های فرهنگی تربیتی تبدیل به یک فعال فرهنگی می شوند با دیگر دانش آموزان این تفاوت را دارند که کاربردی تر فعالیت می کنند و روحیه عملیاتی بهتری دارند و کانون ها به خاطر داشتن فضای فیزیکی و ساختمان مستقل برخلاف دیگر تشکلات و تشکیل دادن کارگاه هایی مانند کارگاه هنرهای دستی و تجسمی، کارگاه نجوم، کارگاه رباتیک و... باعث می شوند که دانش آموزان علاقمند در این فضا قرار بگیرند و آن کار را از ریشه درک کنند و بر خلاف دیگر تشکلات، ما در اینجا می توانیم با دانش آموزان ارتباط مستقیم داشته باشیم و اینکه گام به گام پیشرفت و رشد آن دانش آموزان را از نزدیک ببینیم.

مدیر کانون نیایش در پایان ضمن تبریک هفته بزرگداشت کانون های فرهنگی تربیتی گفت: متاسفانه کانون های ما درگیر مشکلات بزرگی هستند که ما به مسئولین انتقال داده ایم مانند کمبود نیرو، کمبود بودجه مالی، نبود فضاهای مناسب در کانون های فرهنگی تربیتی به این علت که ساختمان اکثریت کانون های ما قدیمی و فرسوده هستند به خصوص کمبود فضاهای ورزشی و... باعث شده کانون ها که مرکز فعالیت های فرهنگی هستند و شعارهای بزرگ فرهنگی سند تحول بنیادین یا بیانیه گام دوم انقلاب را با خود حمل می کنند، نتوانند به خوبی در عرصه مسائل فرهنگی فعالیت کنند و درگیر مشکلات باشند. ما مدیران کانون ها با وجود تمامی مشکلات از جان و دل تلاش می کنیم و دانش آموزان علاقمند را جذب و پرورش می دهیم.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ مجید سعیدی گرکانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار