فرشید طالبی در گفت‌وگو با پانا

سپاهان و ذوب آهن اصفهان برای بازگشت نیاز به شوک دارند

دو تیم بزرگ اصفهان از مدار حرفه‌ای‌گری خارج شده‌اند

تهران (پانا) - مدافع سابق سپاهان و ذوب آهن اصفهان معتقد است بازگشت این دو تیم به شرایط سال‌های گذشته نیاز به شوک دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
سپاهان و ذوب آهن اصفهان برای بازگشت نیاز به شوک دارند

فرشید طالبی در گفت‌وگو با پانا درباره ادامه بحران تیم‌‍‌های اصفهانی ذوب آهن و سپاهان گفت: « اگر بخواهیم کامل حرف بزنیم برای زدن زیاد است. اما اگر در چند جمله بخواهیم بگوییم، وقتی درباره فوتبال ایران و ساختار حرف می‌شد همیشه نام سپاهان و ذوب آهن مطرح بود و عملا این تیم‌‍‌ها فوتبال ایران را از فاز دو قطبی خارج کرده بودند و به شدت هم موفق بودند چون بر مدار خیلی خوبی حرکت می‌کردند و با ساختار و صداقت بودند. اما از وقتی که این دو تیم از این مدار خارج شدند دچار تزلزل و نابودی شدند و به حدی اوضاع خراب شد که ذوب آهن دو الی سه سال برای نیافتدن در لیگ برتر می‌جنگید و سپاهان گرفتن سهمیه برایش آرزو شده بود.»

وی ادامه داد: «زمان گذشت تا سال پیش که محمدرضا ساکت به سپاهان برگشت، کسی که خودش فوتبال ایران را از فاز دو قطبی خارج کرده بود دوباره مدیر باشگاه شد و انصافا سال قبل سپاهان هم خیلی خوب عمل کرد و موفق بود. اما امسال سپاهان خیلی خوب شروع کرد ولی به مرور دوباره این تزلزل ایجاد شد و چرایی این را ما هنوز نمی‌دانیم. شما وقتی تعدد ستاره در یک تیم داشته باشی بی نهایت باید هنر نگه داری آنها را داشته باشی چون اینها همه فوق العاده هستندواقعا همه با همه مقصر هستند. از آن سمت ذوب آهن را من اسمش را آش شله قلمکار گذاشته بودم. وقتی درباره 8 سال اخیر ذوب آهن حرف می‌زنیم باید درباره چندین و چند بازیکن، مدیرعامل و سرمربی حرف زد که آمدن و رفتند. ولی زمانی که ما بودیم و تیم فینال لیگ قهرمانان آسیا رفت تیم چند سال ارنج ثابت داشت.»

طالبی درباره مقصر دور شدن سپاهان از صدر جدول گفت: «وضعیت که سپاهان الان دارد همه در آن سهیم هستند. چند وقت پیش من گفتم بازیکن هم در این وضعیت مقصر است گفتند بازیکن چرا؟ گفتم بازیکن سهم دارد. بازیکنی که ستاره شده باید درصدی از قراردادش را برای دکتر روان شناس، تغذیه و غیره هزینه کند که در زمین بتواند بهترین عملکرد را داشته باشید. شما حرف‌های ریو فردیناند درباره رونالدو را بخوانید، می‌گوید رونالدو دو ساعت قبل از تمرین خودش انفرادی تمرین می‌کرد. بازیکن خودش بهتر از همه وضعیت بدنش را می‌داند. همه با هم در این وضعیت سپاهان تقصیر دارند و این موضوعات باعث شده سپاهان الان تیم متزلزلی باشد.»

وی درباره حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا و راهکارها برای خروج دو تیم اصفهانی از بحران گفت: « من فکر می‌کنم سپاهان هر چه زودتر از حرفه‌ای‌گری خودش استفاده می‌کند و من تا حدودی به این موضوع و آدم‌هایی که در سپاهان هستند ایمان دارم.من احساس می‌کنم این تیم‌ها نیاز به شوک دارند، شک نکنید بیشتر مشکل این دو تیم روحی و روانی است. منظور از شوک این نیست که کادر فنی تغییر کند بلکه منظور این است که دو تیم در شرایطی قرار بگیرند که سرمربی‌ها در ساختار تیم تجدید نظر کنند. اگر این تغییر ایجاد شود، با دو برد به جدول برخواهند گشت چون ابزار لازم که بازیکن است، را دارند. شما تصور کنید که سجاد شهباززاده، شهریار مغانلو و دانیال اسماعیلی‌فر دو بازی پشت سر هم گل بزنند و پاس گل دهند. کلا ورق برخواهد گشت چون بازیکن‌ها همان هستند فقط نیاز به شوک دارند.»

مدافع اسبق سپاهان افزود: «بازی با هوادار را هم که نگاه می‌کنید، نیمه اول هوادار فهمید جلوی چه تیم بزرگی قرار است بازی کند. در نیمه اول بچه‌های سپاهان قدرتی در ساق پاهایشان ندیدم، ولی نیمه دوم بیشتر به خودشان آمدند و شرایط بهتر شد. در نیمه دوم سپاهان مالکیت توپ را داشت و روی دروازه بود یعنی ابزار را دارد فقط نیاز به جرقه است که خودشان را پیدا کنند. سروش رفیعی بازیکن با کیفیتی است، دانیال اسماعیلی‌فر ستاره نیم فصل اول سپاهان بود، سجاد شهباززاده آقای گل لیگ برتر بود، شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، مگر می‌شود از کنار اینها به راحتی عبور کرد؟ ذوب آهن اول فصل 14 تا تغییر داشت و در نیم فصل 4 تغییر دیگر ایجاد شد اما بازی با استقلال را که دیدیدم واقعا خوب بازی کردند. »

وی ادامه داد: « من ده سال در اصفهان فوتبال بازی کردم و این فشار و استرس را دیدم و نمی‌دانم ناشی از چیست. من یک زمانی فریاد زدم و گفتم که ذوب‌آهن نایب قهرمان آسیا را دارند دست بد آدم‌هایی می‌دهند، اینها آمده‌اند نابود کنند و این کار را هم کردند. شما به یک بچه ده ساله پول بده بگو نایب قهرمان آسیا را دو سال بعد کاری کن برای نیافتندن در لیگ بجنگند، نمی‌تواند این کار را کند. آن موقع من فریاد زدم و از ذوب آهن رفتم و گفتم به خاک سیاه نشسته می‌شود و دیدیم که به چه روزی افتاد. از آن طرف وقتی به سپاهان رفتم و در سپاهان قهرمان شدیم اما آقای رحیمی که مدیرعامل بود بعد از قهرمانی جواب تلفن من را نمی‌داد که پولم را بدهد، مدیر برنامه من می‌گفت باورم نمی‌شود سپاهان این حرکت را بزند. با این وضعیت مشخص بود که این تیم‌ها از مدار حرفه‌ای گری خارج شده‌اند. حالا سپاهان برگشت اما ذوب آهن هنوز کار دارد. در مجموع می‌گویم که فوتبال برای مردم اصفهان مثل آب زاینده رود است و مردم این شهر را زنده می‌کند. باید فکر اساسی برای این دو باشگاه داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار