بلیت تک‌سفره مترو 2 هزار و 500 تومان شد؛ جزئیات افزایش نرخ بلیت

تهران (پانا) - معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران جزئیات افزایش نرخ بلیت مترو را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
بلیت تک‌سفره مترو 2 هزار و 500 تومان شد؛ جزئیات افزایش نرخ بلیت

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران درخصوص لایحه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1401» گفت: در مترو بارعایت سقف 25 درصد نرخ بلیت تک سفره که امسال 2 هزار تومان بود به 2 هزار و 500 تومان افزایش می یابد و بیلت شهرهای حومه از 2 هزار 300 به 2هزار و 850، نرخ بلیت هشتگرد از 6 هزار تومان به 7 هزار و 500 و بلیت فرودگاه امام از10 هزار تومان به 12 هزار و 500 پیشنهاد افزایش داشته است. همچنین در تخفیفاتی که در گذشته وجود داشته افزایش داشته و برای شخصی‌سازی و به نام کردن کارت بلیت‌های مترو این تخفیف‌ها پیش بینی شده است.

شفیعی با تاکید براین که در بخش اتوبوسرانی نیازمان بیش از افزایش 25 درصدی بود، گفت: همان سقف 25 درصدی رعایت شد و متوسط افزایش همان 25 درصد است اما برخی از خطوط تا سقف 35 درصد پیش‌بینی شده است.

در ادامه سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به پیشنهاد شهرداری درخصوص افزایش نرخ کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی گفت: میانگین افزایش مورد درخواست شهرداری 40 درصد بود که به دلیل شرایط اقتصادی بد مردم که عامل محدود کننده مابود همان سقف 25 درصد رعایت شد و تنها 10 درصد از مبلغ تمام شده بلیت از شهروندان دریافت می‌شود.

وی با اشاره به تخفیف‌های ارائه شده برای بلیت مترو گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شده به منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت ‌بلیت‌های مبلغ دار شخصی‌سازی شده، در هنگام خرید یا شارژ هربار کارت ‌بلیت مبلغ‌دار شخصی‌سازی شده نسبت به اعمال ضریب کاهشی پنج درصد (5%) علاوه بر اعمال سایر ضرایب کاهشی مندرج در این مصوبه اقدام کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران گفت: مسافرانی که نسبت به خرید بلیت تک سفره مترو به صورت غیر حضوری و یا از طریق اپلیکیشن‌های مجاز معرفی شده از سوی شهرداری تهران اقدام کنند نسبت به اعمال ضریب کاهشی پنج درصد (5%) بهای بلیت تک سفره اقدام کنند.

تشکری هاشمی یادآورشد: در هنگام ثبت ورود توسط مسافران دارای کارت بلیت مبلغ‌دار، کمترین بهای کارت‌بلیت مبلغ‌دار از اعتبار کارت ایشان کسر شده و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طی شده مابه‌التفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد. همچنین در صورتی که دارندگان کارت‌بلیت مبلغ‌دار در هنگام خروج، بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند و یا بیش از دو(2) ساعت از ثبت ورود آنها گذشته باشد می‌بایست ما به‌ التفاوت بالاترین بهای کارت‌بلیت مبلغ دار، از اعتبار کارت ایشان کسر شود.

تشکری هاشمی تاکید کرد: اشخاصی که کارت بلیت‌های رایگان استفاده می‌کنند تنهاً 4 مرتبه در روز امکان استفاده از این کارت‌ها را دارند داشته باشند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در قرائت جدول تعیین نرخ خطوط مختلف مترو گفت: برای خط داخل شهر ۲۵۰۰ تومان، برای بلیت تک سفره خط ۵، ۲۸۰۰ تومان، بلیت تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و برای بلیت تک سفره خط فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد داده شده است.

تشکری هاشمی افزود: در صورتی که امکان استقلال خط کرج توسط شهرداری فراهم شود برای خط کرج مبلغ ۱۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. یعنی اگر برای خط کرج-تهران کسی بخواهد تنها از این خط استفاده کند بلیت جداگانه ای باید استفاده شود.

در ادامه این جلسه امانی با طرح پرسشی گفت: در ابتدا چطور می شود این تفکیک را انجام داد؟. تقریبا کاری نشدنی نیست و در صورت تحقق این موضوع نیز چرا باید برای ۴۰ کیلومتر تنها ۱۰۰۰ تومان پرداخت شود؟.

تشکری هاشمی در پاسخ به پرسش امانی اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم تکلیف شده که کلیه خطوط متروی حومه باید در نهایت به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شود. در این صورت نرخ گذاری کنترل و مدیریت در درازمدت بر عهده راه آهن جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی افزود: در مورد نرخ باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر تنها ۳۵۰ تومان برای تهران-کرج اخذ می شود. ما تأکید کردیم که اگر کسی فقط خواست مسیر کرج-تهران را برود چرا باید ۲۸۰۰ تومان بدهد. با استقلال این خط ۱۰۰۰ تومان پرداخت می کند که به عدالت نزدیک تر است. در مورد خط هشتگرد نیز در حال حاضر با توجه به اینکه این خط تازه تأسیس است تعداد بسیار کمی مسافر دارد به شکلی که برخی روزها قطار در این خط با یک مسافر و یا حتی بدون مسافر حرکت می کند.

صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: کسی که از متروی حسن آباد به ایستگاه امام خمینی (ره) می رود باید ۱۸۰۰ تومان پرداخت کند. چطور می شود از کرج تا صادقیه ۱۰۰۰ تومان بدهد. در این میان تناسبی وجود ندارد؛ لذا باید دقت شود که به عدالت نزدیک تر شویم.

اعضای شورای شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی با پیشنهاد چمران در خصوص تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای کرایه خط متروی تهران-کرج موافقت کردند. به این ترتیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلی این لایحه با اکثریت آرا با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار