سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

آخرین وضعیت تدوین «قانون رمزارزها» در مجلس

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دلیل کند بودن روند تدوین قانون جدید برای فعالیت رمزارزها در ایران را در ماهیت جهانی این موضوع عنوان کرد و افزود قوانین جدید باید جامع باشند تا بعدها نیاز به تغییرات اساسی نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۵۷۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت تدوین «قانون رمزارزها» در مجلس

رمزارزها در دنیا فرصتی برای سرمایه‌گذاری جدیدی هستند که تا کنون فقط در چند کشور محدود در دنیا مجوز فعالیت گرفته است و در بسیاری از کشورها به صورت مخفیانه فعال است. در ایران هم در گذشته به موضوع رمزارز نگاه ممنوعیتی وجود داشت اما با توجه به فراگیر شدن آن و استقبال جامعه برای سرمایه‌گذاری به دلیل پرسود بودن این بازار مجلس شورای اسلامی بنا دارد قوانین جدیدی برای رمزارزها در ایران تدوین کند.

رمزارزها اگر ضابطه‌مند باشند در اقتصاد اثر مثبت خواهند داشت

«غلامرضا مرحبا»، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت تدوین قانون رمزارزها اظهار کرد: «مجلس به دنبال این است که برای رمزارزها یا به تعبیر جدید، رمز دارایی‌ها قانونگذاری کند. از این روز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای تخصصی برای پیگیری این مهم تشکیل شده است که در رابطه با رمزارزها درحال کار کردن هستند.»

به دلیل ماهیت جهانی که رمزارز دارد تدوین قوانین آن به کندی پیش می‌رود زیرا باید توابع شرایط خاصی باشند، البته اکنون صرافی‌هایی داریم که تخصصی مجوز می‌گیرند و کارشان را انجام می‌دهند اما براساس قوانین فعلی است و قانون مستقلی برای رمزارزها نداریم

شفافیت در جزئیات مجوز گرفتن فعالیت رمزارزها

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مثبت رمزارزها در اقتصاد اظهار کرد: «ما معتقدیم رمزارزها به شرطی که ضابطه‌مند باشند می‌توانند در اقتصاد ما نقش مثبتی داشته باشند. آنچه برای فعالیت قانونی رمزارزها باید لحاظ شود این است که صرافی‌های مجاز مبدا تولید انرژی مصرفی چگونه مجوزهای لازم را دریافت کنند و اینکه باید از چه کانالی این دارایی‌های دیجیتال جابجا شوند. همه این‌ها از مواردی است که باید دیده شود.»

وی افزود: «ما معتقد هستیم اگر همه اینها زیر چتر قانون قرار بگیرند، اگر کسی در این موضوع مورد کلاهبرداری قرار گرفت می‌داند باید به کجا مراجعه کند و براساس چه قانونی باید برخورد شود یا دادخواستش چگونه رسیدگی شود و موارد اینچنینی که باید به آن توجه شود.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در کمیسیون اقتصادی در قالب یک کمیسیون تخصصی در حال رسیدگی به این موضوع مهم هستیم و امیدواریم بتوانیم به موقع این موضوع را به سرانجام برسانیم تا در کشور ایران هم قوانین جدید برای مدیریت یک پدیده جدید را داشته باشیم.»

ماهیت جهانی رمزارزها تدوین قانونش را با کندی روبه‌رو کرده است

مرحبا با اشاره به اینکه رمزارزها جهانی هستند، اظهار کرد: «دقیقا به دلیل ماهیت جهانی که رمزارز دارد تدوین قوانین آن به کندی پیش می‌رود زیرا باید تابع شرایط خاصی باشند، البته اکنون صرافی‌هایی داریم که تخصصی مجوز می‌گیرند و کارشان را انجام می‌دهند اما بر اساس قوانین فعلی است و قانون مستقلی برای رمزارزها نداریم. کار به دقت و تخصص بالایی نیاز دارد و بین‌بخشی است یعنی از وزارت نیرو که انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند گرفته تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که باید نظارت لازم را داشته باشند، همه می‌توانند در موضوع رمزارزها دخیل باشند و قوانین باید بین‌بخشی کار شود. کارشناسان بخش‌های مختلف می‌آیند و نظر می‌دهند و جمع‌بندی می‌شود و در چنین حوزه نو و تازه‌ای قانونگذاری کار دشواری است.»

وی افزود: «تدوین قانون پولی باید انجام شود و این موضوع چون ماهیتش در خیلی از جنبه‌ها یا خیلی غیرقابل کنترل است یا اینکه ناشناخته است و قانون باید جامع باشد زیرا هر روز قابل تدوین نیست و بر همین اساس کمیته تخصصی این موضوع درحال پیگیری است.»

رمزارز با رمز ریال یکی نیست

مرحبا در ادامه درباره اینکه آیا تدوین قانون جدید شامل «رمزریال» هم می‌شود یا خیر، اظهار کرد‌: «رمز ریال ماهیتش با رمزارزهای روتین متفاوت است. رمزریال ماینر ندارد یعنی اینگونه نیست که مجوز داده شود تا فرد رمزریال استخراج کند بلکه رمزریال نوعی ریال دیجیتال است و توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود و شرایطش تفاوت دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار