تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد

تهران (پانا) - مدیر کل امور شاهد و ایثارگران درکارگاه بررسی روند اجرایی شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد که با حضور کارشناسان و مدیران مدارس شاهد استان سمنان برگزار شد گفت مدارس شاهد و ماموریت‌های آن یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام تعلیم و تربیت است.

کد مطلب: ۱۲۵۶۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تدوین شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد

محمد رضا رزاقی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران، صبح روز یک شنبه 24 بهمن ماه در دومین نشست با مدیران مدارس شاهد استان سمنان در سال 1400 ضمن گرامیداشت روزهای ماه رجب و میلاد مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) در خصوص جهاد تبیین گفت: آنچه که در خصوص « جهاد تبیین » و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام تعلیم و تربیت می توانیم بیان کنیم یکی از آنها « مدارس شاهد و ماموریت های » آن است. آموزش و پرورش در این زمینه گام های شایسته ای برداشته است که از جمله آنها « تاسیس مجتمع های آموزشی در جبهه های حق علیه باطل سال 1361 و تاسیس مدارس شاهد و ایثارگران در سال 1365 » بوده است . اینک 1365 مدرسه شاهددر سراسر کشور با بیش از 405000 دانش آموز که بیشتر آن ها از جامعه ایثارگری هستند در این مدارس مشغول به نحصیل هستند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران در ادامه سخنان خود به ماموریت های این اداره کل اشاره کرد و اظهار داشت: اولین و مهمترین ماموریت ما بر مبنای فرمان حضرت امام خمینی ( ره ) رسیدگی به وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندان طرح شاهد و ایثارگر است. البته اینک با گذشت سال ها از دوران دفاع مقدس ، ما با « جامعه ایثارگری » مواجه هستیم که مجموعه ای از «« طرح شاهد و ایثارگر »» و گروه های بعدی ایثارگران است که به جامعه هدف اضافه شده اند مانند فرزندان جانبازان به ویژه جانبازان بالای ۲۵ درصد و فرزندان و نوه ایثارگران.

رئیس کمیته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش، ارتقاء کیفیت تحصیلی همه دانش آموزان مدارس شاهد و همچنین ارتقاء کیفیت فعالیتهای مدارس شاهد با رویکرد « ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت » را از دیگر ماموریت های این اداره کل دانست و گفت برنامه ها و فعالیت های مدارس شاهد باید شایسته و زیبنده عنوان این مدارس باشد.

رزاقی سپس به تبیین شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد که نشانگر « هویت مستقل » این مدارس است پرداخت و گفت: ما سیاست گذاری ستادی برای تدوین « شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد » را از درون مدرسه شروع کردیم یعنی ما وارد مدرسه شدیم و به اتفاق مدیران مدارس شاهد و کارشناسان، جریانی را بوجود آوردیم که خروجی آن «« شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد »» شد.

رزاقی افزود شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد ابزاری است که به واسطه آن می خواهیم شرایطی را در مدرسه بوجود آوریم که در سایه آن دانش آموزان، معلمان، اولیا و در یک کلام « مدرسه » یک گام به سمت جلو حرکت نماید ما برای اینکه فعالیت های مدارس، دانش آموزان و دیگر ارکان مدرسه را در «« ساحت های تربیتی »» یک قدم به پیش ببرد بر اساس تفکر سیستمی سه گام را پیش بینی کرده ایم.

گام اول این است که مدیران مدارس شاهد باید با تحلیل واقع بینانه نقطه ورودی و آغازین مدرسه خود مشخص کنند.نقطه ورودی در زمینه های مختلف از جمله آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی، منابع مالی، دانش آموزان و ...

گام دوم مشخص کردن نقطه مطلوب است. یعنی مدرسه می خواهد در زمینه های آموزشی و پرورشی و... چرا و چگونه و به کجا برسد؟

گام سوم عبارت است از اینکه ما برای رسیدن «« از نقطه آغازین به نقطه مطلوب »» چه فرایند، راهبرد، شیوه، برنامه و فعالیت هایی را اندیشه و طراحی می کنیم؟

اساسا، شناسنامه مدارس شاهد برای تحقق گام سوم است یعنی به ما کمک می‌کند تا بهترین و کارآمدترین شیوه ها و راهبرد ها را انتخاب و اجرا کنیم.

رزاقی در ادامه گفت: شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد مانند یک « قطب نماست » که جهت و مسیر حرکت را به ما نشان می دهد، و همه می دانیم که قطب نما زمانی به درد ما می خورد که برای خودمان مقصد و نقطه مطلوب داشته باشیم.

دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مطمئن باشید اگر ما با تفکر سیستمی آشنا نباشیم و برای خود و برنامه های مدرسه، نقطه مطلوب و چشم انداز تعریف نکنیم با شناسنامه مدارس شاهد با چالش مواجه شده و دچار روزمرگی و خستگی خواهیم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار