در گفت‌وگوی پانا با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد؛

تثبیت جایگاه ایران در دنیا با افزایش 40 درصدی صادرات نفت

تهران (پانا) –رییس دولت سیزدهم به تازگی از افزایش 40 درصدی صادرات نفت سخن گفته و اعلام کرده است که ارز حاصل از این صادرات در حال بازگشت به کشور است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند که اگر درآمد بیشتری به دست بیاید به معنی این نیست که حتماً صرف امورات جاری کشور می‌شود بلکه با توجه به درصدهای مشخص، همه بخش‌های مختلف در کشور سهمی از فروش نفت دارند و این منابع به سمت پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌رود تا نسل‌های آینده هم از این افزایش فروش منتفع شوند.

کد مطلب: ۱۲۵۶۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تثبیت جایگاه ایران در دنیا با افزایش 40 درصدی صادرات نفت

«مصطفی نخعی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «ما ظرفیتی برای تولید نفت داریم که مشخص است و تقریباً حدود 4 میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت ماست. اگر مصرف داخل را از آن کم کنیم حدود 2 میلیون بشکه ظرفیت فروش داریم و ما تا سقف این ظرفیت هرچه بتوانیم بفروشیم به نفع کشور است.»

افزایش فروش نفت یعنی تثبیت جایگاه ایران در دنیا

وی افزود: «اهمیت این موضوع از این‌ جهت است که هم ارزآوری دارد، هم می‌تواند جایگاه ایران را در بین کشورهای صادرکننده نفت حفظ کند. ایران یکی از کشورهای عضو اوپک است و حفظ این جایگاه به‌ شدت در چند سال اخیر تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. مخصوصاً ما به‌ واسطه تحریم‌ها بخشی از مشتری‌های سنتی خودمان را از دست داده‌ایم و طبیعتاً هرچه فروش نفت افزایش پیدا کند جایگاه واقعی ایران در فروش نفت تا سقفی که گفته شد به نفع کشور است.»

وزارت نفت تلاش می‌کند ظرفیت تولید را حفظ کند

نخعی با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی جلسات مستمری با وزیر نفت دارد، اظهار کرد:‌«این وزارتخانه به نمایندگی از حاکمیت باید تلاش خودش را بکند تا ظرفیت تولید را حفظ کرده و ارتقا دهد. اگر برداشت از چاه‌های نفت به لحاظ فنی و تخصصی در یک بازه طولانی‌مدت متوقف شود قطعاً دچار مشکل می‌شویم.»

مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نفت چیست؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «در جلسات طبیعتاً موضوعات مختلفی را بررسی می‌کنیم، اعم از فروش نفت یا حفظ جایگاه کشور و نقش‌آفرینی ایران در بازار جهانی نفت گرفته تا جایگاه ایران در مجموعه اوپک که سیاست‌گذاری در بخشی از دنیا را بر عهده دارد. همچنین درباره سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف نفتی چه بالادست و چه پایین‌دست و افزایش ظرفیت تولید نفت و استفاده از منابع مشترک جنوب یا غرب هرچه سرمایه‌گذاری بیشتری شود، سودآوری بیشتری دارد. افزایش سطح تکنولوژی و فرسودگی‌ها و همه این‌ها جزو اولویت‌هایی است که کمیسیون انرژی مجلس هم پیگیر آن است.»

وزارت نفت فقط 14 و نیم درصد از فروش نفت سهم می‌برد

نخعی درباره این موضوع که عایدی افزایش فروش نفت تا چه اندازه ممکن است در امورات جاری مصرف شود و چه اندازه برای نسل‌های بعد سرمایه‌گذاری می‌شود، اظهار کرد:‌ «طبق قانون بودجه، 14 و نیم درصد فروش نفت متعلق به شرکت ملی نفت است که آن هم تعریف شده است و برای پروژه‌هایی که در جهت ارتقا تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت، هزینه می‌شود. حالا هرچه فروش نفت بیشتر باشد سهم 14 و نیم درصد هم بیشتر است و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت افزایش پیدا می‌کند.»

سهم هر بخش در کشور از فروش نفت مشخص است

وی افزود: «علاوه بر این‌ها درصدی هم سهم صندوق توسعه ملی است و منابع مصرف صندوق هم در اختیار مقام معظم رهبری است و با کسب اجازه از ایشان دولت اجازه دارد در بخش‌هایی که نیاز ضروری کشور است یا جنبه سرمایه‌گذاری دارد و اولویت کشور است، سرمایه‌گذاری می‌شود. پس سهم هر بخش از فروش نفت مشخص است برای مثال 3 درصد سهم مناطق محروم است و غیره.»

نخعی در پایان تأکید کرد که منابع نفتی متعلق به همه نسل‌هاست و اگر از این محل درآمدی کسب شود باید در حوزه سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها صرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار