جهاد دانشگاهی در الگودهی علمی و فناورانه پیشرو باشد

اردبیل(پانا) – رئیس جهاد دانشگاهی: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی در حوزه علم و تولید محصولات پژوهشی باید نقش پیشتاز و ممتازی را ایفا کند.

کد مطلب: ۱۲۵۶۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
جهاد دانشگاهی در الگودهی علمی و فناورانه پیشرو باشد

سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در سفر به اردبیل و در جمع کارکنان جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار کرد: سند چشم انداز جهاد دانشگاهی برای افق 1404 تدوین شده که در این سند برنامه های راهبردی و سهم جهاد دانشگاهی در پیشبرد اهداف علمی و شاخص های توسعه ای مشخص و مدون شده است.

وی با اشاره به اینکه همه واحدهای جهاد دانشگاهی در کشور باید با تمام ظرفیت ها و مزیت های استانی فعال بوده و در راستای اعتلای وجهه علمی و فناورانه این نهاد انقلابی گام بردارند، خاطرنشان کرد: در سفری که چند سال گذشته به اردبیل داشتم این استان از کمترین امکانات برخوردار بود اما امسال با تلاش مسئولان استانی جهاد شاهد رشد کمی و کیفی این نهاد علمی، آموزشی و جهادی در اردبیل هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی دستاوردهای جهاد دانشگاهی را در همه ابعاد مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: در جهاد دانشگاهی اهداف علمی و فناورانه را در توسعه فن آوری و اقتصاد دانش بنیان پیگیری می کنیم که در اردبیل نیز شاهد این تلاش های همکاران هستیم.

طیبی هدف از تاسیس جهاد دانشگاهی را ایجاد یک نهاد الگوساز در بیان توان کشور برای رسیدن به پیشرفت های علمی و فناوری های نوین توصیف کرد و افزود: عناصر رسیدن به پیشرفت توسعه فرهنگی، توسعه فناورانه، توسعه آموزش های تخصصی و ایجاد کارآفرینی است که در این میان، جهاد دانشگاهی تلاش کرد در همه این زمینه ها الگوسازی های خوبی را به جامعه ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت های واحد اردبیل در دستیابی به فناوری تولید نشاسته صنعتی برای استفاده در صنایع نفت و حفاری اشاره و اظهار کرد: فناوران جهاد دانشگاهی اردبیل در رقابت با بهترین تکنولوژی ها برای ایجاد این کارخانه وارد عمل شده و امروز خوشحالیم که شاهد راه اندازی این خط تولید در اردبیل هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی ابراز امیدواری کرد: با خودکفایی ایران در تولید این نشاسته صنعتی زمینه صادرات این محصول به کشورهای همسایه فراهم آید.

طیبی همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه درمان ناباروری در سطح پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا قرار دارد و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی جزء ۱۰ مجموعه برتر دنیا در این حوزه می باشد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با دارا بودن ۹ مجموعه درمان ناباروری، ۵۰ درصد درمان ناباروری کشور را انجام می دهد و نرخ موفقیت بالای ۳۵ درصدی دارد، تصریح کرد: در حد توانمندی و امکانات جهاددانشگاهی، مراکز ناباروری را توسعه و گسترش خواهیم داد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت‌های فرسوده بدن نیز فعال بوده و بحث ژن درمانی را نیز آغاز کرده است، بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز در موضوعات گیاهان دارویی، اصلاح نژاد دام، زنجیره تولید ماهی در قفس و بذرهای هیبریدی نیز فالیت های گسترده و موفقی در حال انجام است.

طیبی با بیان اینکه در حوزه فنی و مهندسی در بخش‌های فرستنده های رادیویی، تلویزیونی و نظامی نیز کارهایی صورت گرفته است، از طراحی و ساخت واگن‌های مترو خبر داد و گفت: امید می رود با حمایت دولت از توان داخلی، وابستگی به خارج در این حوزه به حداقل برسد.

وی افزود: تولید صنعتی این محصول نیز به زودی افتتاح شود.

آیت الله سیدحسن عاملی ،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در این دیدار بر ضرورت راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان توسط جهاددانشگاهی در استان تاکید کرد.

وی افزود: در این زمینه مجموعه استان به صورت همه جانبه با جهاددانشگاهی همکاری خواهد کرد.

عاملی تاکید کرد: سرعت تحولات علمی دنیا بسیار بالاست و اگر پا به پای تحولات علمی دنیا حرکت نکنیم، همه چی را باخته‌ایم.

وی جهاددانشگاهی را مولود انقلاب اسلامی دانست و افزود: بزرگترین خدمت، خدمت علمی است و در همین راستا فعالیت‌های جهاددانشگاهی بسیار ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در استان ورود جهاددانشگاهی به عرصه های حساس را بسیار ارزشمند دانست و گفت: جهاددانشگاهی مسئولیتی خطیر در استقلال اقتصادی کشور دارد.

عاملی ادامه داد: با توجه به اینکه استان اردبیل دارای جوانان نخبه و نیروی انسانی شایسته است، از جهاددانشگاهی انتظار می رود در راه اندازی مجموعه های خود در استان ها، توجه ویژه ای به استان اردبیل داشته باشد.

همچنین در آیینی که با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور در ساختمان جهاد دانشگاهی واحد اردبیل برگزار شد، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل اظهار کرد: عملیات احداث ساختمان ستادی این واحد از سال 91 کلنگ زنی شده بود که در چهار سال اخیر با سرعت گرفتن کار موفق به افتتاح و بهره برداری از آن شدیم.

وی خاطرنشان کرد: این ساختمان در 570 مترمربع با زیربنای 3 هزار و 337 مترمربع احداث شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل با اشاره به اینکه ساختمان جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در ۵ طبقه با پارکینگ ساخته و به بهره برداری رسیده است، گفت: کاربری ساختمان آموزشی و فرهنگی است که در طبقات آن مراکز علمی - کاربردی، رشد، مطالعات شهری، مشاوره ژنتیک و آموزش تخصصی کوتاه مدت، بانک خون بند ناف و بخش ستادی گنجانده شده است.

اوچی اردبیلی به اهداف احداث این پروژه در استان اشاره و اظهار کرد: لزوم رشد امکانات و فضاها متناسب با گسترش فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، حفظ سرمایه‌ها و جلوگیری از هد ررفت منابع در قالب اجاره فضاهای مورد نیاز مسئولان جهاددانشگاهی را بر آن داشت تا نسبت به احداث این ساختمان اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف احداث این ساختمان لزوم تمرکز حوزه‌های ستادی در یک نقطه و ایجاد امکان رقابت با سایر مراکز آموزشی و بسترسازی در راستای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در مرکز علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی بود که موفق شدیم با اخذ موافقت از مسئولان کشوری و همراهی مسئولان استانی نسبت به احداث این ساختمان اقدام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار