وزیر خارجه:

ایران با جدیت به تلاش‌ برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری ادامه خواهد داد

اینکه در روزهای آینده مذاکرات را به توافق خوب منجر کنیم، بستگی به ابتکار نیت و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه گفت در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

کد مطلب: ۱۲۵۴۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ایران با جدیت به تلاش‌ برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری ادامه خواهد داد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۸ بهمن ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وی گفت: با وزیر خارجه گفت‌وگوهای متنوعی را در خصوص حوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه انجام دادیم. روابط ایران و فنلاند روابطی متین است و در مسیر درست خود قرار دارد. در دولت آقای رئیسی بر سیاست متوازن تمرکز داریم و نگاه جدید ایران، نگاه به همه بخش‌های جهان از جمله اروپا است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که خیلی خوشحالم که همکار خوبم از شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا به سلامت عبور کرد و همین هم عامل تاخیر سفر ایشان به تهران بود، اظهار داشت: خوشحالم که امروز توانستیم همدیگر را ملاقات کنیم. این دومین دیدار بعد از نیویورک است.

وی به دیدارش با وزیر خارجه فنلاند در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و افزود: برای توسعه همکاری بین دو کشور برنامه‌هایی داشتیم و در نیویورک در خصوص توسعه روابط دو کشور توافقاتی حاصل شد و سفر امروز هم تحقق برخی توافقات است. ما حدود ۱۱ سند همکاری داریم که امروز در مورد آن گفت‌وگو کردیم، علاوه بر این در راستای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی در حوزه‌های علم و تکنولوژی و آب آشامیدنی سالم به گفت‌وگو پرداختیم.

وزیر خارجه یادآور شد که حجم مبادلات بین دو کشور قابل توجه نیست.

وی با بیان این‌که از توجه فنلاند به تحولات در منطقه غرب آسیا و افغانستان مطلع هستیم، اظهار داشت: همچنان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم.

امیرعبداللهیان به دیدار هاویستو با کاظمی قمی نیز اشاره کرد و افزود: گفت‌وگوهای مفصلی در این دیدار انجام شد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: از بازگشت آرامش به منطقه و توقف حملات نظامی علیه یمن و توقف گسترش دامنه جنگ و تمرکز بر رفع محاصره انسانی و آتش بس و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این دیدارها پایه‌ای برای افزایش سطح روابط دوجانبه باشد.

وی همچنین گفت: اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی ایران است و اروپا را صرفا در سه کشور طرف برجامی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نمی‌بینیم. ضمن اینکه از توسعه روابط با این سه کشور استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد توجه ایران است.

هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از فردا (سه‌شنبه) و پیش بینی حصول نتیجه نیز خاطرنشان کرد: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و Non-Paper هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آقای علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهدات در برجام نشان دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این مرحله به توافق نهایی نزدیک شویم، اینکه می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به توافق خوب منجر کنیم، بستگی به ابتکار نیت و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد.

وی ادامه داد: این‌که آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، آیا به معنای واقعی با حسن نیت و جدیت به دنبال رسیدن به توافق هستند، یا نه موضوعی است که در طرف مقابل باید جستجو کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: آن‌چه به ایران برمی‌گردد با خوشبینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خودمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار