عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با پانا:

محدودیت مذاکره مستقیم به دلیل عدم پایبندی آمریکا به تعهدات است

اگر نشانه‌های روشنی دیده شود، حتماً موضع جدیدی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا می‌گیریم/ انتظار اصلی ما این است که طرف مقابل، آمادگی رفع تحریم‌ها را داشته باشد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت این محدودیتی که ما برای مذاکره مستقیم با آمریکا قائل هستیم از این جهت است که آن‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند؛ اگر نشانه‌های روشنی دیده شود، حتماً ما نیز موضع جدیدی در این زمینه می‌گیریم.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
محدودیت مذاکره مستقیم به دلیل عدم پایبندی آمریکا به تعهدات است

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با پانا درباره مذاکرات وین، اظهار کرد: «روند مذاکرات در جریان است. تبدیل کردن ایده‌ها به متن کار پیچیده‌ای است. موضوعات مدنظر هم موضوعات جدیدی است و تبدیل آن به متن حقوقی نیز کار پیچیده‌ای است.»

وی افزود: «طرف‌های مقابل نیز در مقابل مواضع ایران، مقاومت می‌کنند. آمریکایی‌ها به صورت رسمی اعلام کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است اما وقتی وارد جزئیات این سیاست یعنی موضوع تحریم‌ها می‌شوند، مقاومت می‌کنند و سعی می‌کنند که تمامی تحریم‌ها را حفظ کنند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: «وقتی در خصوص راستی‌آزمایی با آن‌ها گفت‌وگو می‌‌‎کنیم، سعی می‌کنند تا جای ممکن از این موضوع فرار کنند تا انجام ندهند. بر همین اساس تک تک کلمات به جهت بار حقوقی که دارد و مقاومت طرف مقابل کار سخت و سنگینی است؛‌ هم دانش کافی می‌خواهد و هم اشراف به موضوع می‌خواهد از این جهت نمی‌توان انتظار داشت که سرعت دستیابی به خواسته‌های‌مان زیاد باشد.»

وی افزود: «انتظار اصلی ما این است که طرف مقابل، آمادگی رفع تحریم‌ها را داشته باشد و با ابعاد حقوقی کنار بیاید که در این صورت مذاکرات زودتر به نتیجه خواهد رسید. از این جهت روند مذاکرات پیچیده است و کار سختی است اما اینکه به‌زودی بخواهیم به نتیجه برسیم، مشروط به این است که آمریکایی‌ها چه تصمیمی می‌گیرند.»

عمویی گفت: «عمویی آمریکا امروز عضو گروه ۵+۱ نیست و آن‌ها درخواست دادند که به این گروه بازگردند و هدف مذاکرات نیز همین است. برای بازکشت آن‌ها نیز شروطی در حال تعیین شدن است. ممکن است درباره بعضی از شرط‌ها حرف‌هایی داشته باشند. الان به صورت کاغذی ارتباط غیرمستقیم بین ما و آمریکایی‌ها برقرار است؛ متن‌های پیشنهادی داده می‌شود و آن‌ها نیز نظرشان را می‌دهند. ما برای آمریکایی‌ها مشروعیتی قائل نیستیم که مجدداً به گروه ۵+۱ بازگردند؛ چون آن‌ها طرف خطاکار هستند و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از توافق خارج شده‌اند.»

وی ادامه داد: «ما سابق بر این در موضوعات مختلف از جمله موضوع افغانستان ذیل کنفرانس بن و همچنین در موضوع عراق در بغداد با آمریکا مذاکره کردیم؛ در توافق برجام نیز با آمریکا مذاکره کردیم. مذاکره با آمریکا زمانی با چالش مواجه می‌شود که آن‌ها به تعهدات‌شان پایبند نباشند. متأسفانه آن‌ها در اجرای تعهدات‌شان زیر بار اجرای تعهدات نمی‌روند از این جهت است که ما برای مذاکره محدودیت ایجاد می‌کنیم چون آن‌ها به هیچ تعهدی پایبند نیستند.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اضافه کرد: «زمانی که کشوری پای میز مذاکره می‌نشیند اما تعهدات خود را اجرا نمی‌کند، وجهی ندارد که مجدد این فرصت را برای آن کشور قائل شد. این محدودیتی که ما برای مذاکره مستقیم با آمریکا قائل هستیم از این جهت است که آن‌ها پایبندی ندارند. اگر نشانه‌های روشنی دیده شود، حتماً ما نیز موضع جدیدی در این زمینه می‌گیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار