مدیر انتشارات ورتا در گفت و گو با پانا:

کودکان خالق کتاب‌های خود می‌شوند

تهران (پانا) - بی‌شک توجه به علایق، سلایق و دنیای ذهنی و تخیل کودکان که پیش زمینه زندگی آینده آنهاست، از جمله راهکار‌های رشد شخصیتی و اجتماعی آنان است، در واقع جامعه‌ای دارای پیشرفت است که کودکانی خلاق برای آینده پرورش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۵۳۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
کودکان خالق کتاب‌های خود می‌شوند

دنیای کودکی، دنیایی سرشار از تخیل و خیالاتی است که کودکان در آن می‌آموزند و زندگی می‌کنند. آنان دوست دارند خشت خشت دنیای کودکی را خود‌شان بسازند و آن را با رنگ صداقت، سادگی و صلح و دوستی آراسته کنند و در معرض دید همگان قرار دهند و برای رسیدن به آرزو‌هایشان توقع و انتظاری جز توجه و تشویق و حمایت ندارند.

زهرا کبیری تصویر‌گر کتاب کودک و مدیر مسئول نشر ورتا از جمله حامیان این کودکان است که به ندای درونی آنان پاسخ داده و با طرح و ایده‌ای نو دست کودکان علاقمند به نویسندگی را گرفته و همگام با آنان اقدام به خلق و نشر آثار کودکان کرده است تا تصویرگر دنیای خیالی آن‌ها در اذهان عمومی شود.

کبیری در این خصوص به پانا می‌گوید: «طرح خلق کتاب به دست کودکان از سال ۱۳۹۳ با این سوال به ذهنم رسید که چرا کودکان خودشان کتاب خلق نکنند و دنیای ذهنی و خیالی خود را در کاغذ به ترسیم در‌نیاورند و با بچه های دیگر به اشتراک نگذارند. بعد از آن رفته‌رفته با مشورت با کارشناسان مربوطه و متخصصین این امر در داخل و خارج از کشور و نیز تحقیقات و مطالعات متعدد در این زمینه به این نتیحه‌ مهم رسیدیم که خلق کتاب به دست کودکان نه تنها برای آنها خوشایند و هیجان‌انگیز است بلکه برای رشد شخصیتی و اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی و تفکر خلاق‌شان مفید و موثر است.»

وی در ادامه با اشاره به مشکلات این نشر می‌افزاید: «سرانجام در سال ۱۳۹۴ اقدام به اجرای طرح خود کرده و با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها با جدیت در راستای محقق شدن اهداف این انتشارات که همان ارتباط دنیای ذهنی کودکان با مخاطبان‌ هم سن و سالشان است، گام برداشتیم و تاکنون به شکل رسمی موفق به نشر حدود ۴۰ عنوان کتاب از کودکان شده‌ایم، مشکلات ما علاوه بر مشکلات سایر ناشران اعم از هزینه کاغذ و چاپ و توزیع کتاب، مسئله‌ دسترسی به مخاطبان آن است. زیرا دسترسی به چنین کتاب‌هایی نیازمند اطلاع رسانی همه‌جانبه به مخاطبان و فرهنگسازی است تا اکثر مردم با این نوع آثار آشنایی ندارند.»

این مدیر مسئول تصریح می‌کند: «قبل از کرونا ما کارگاه‌های خلق کتاب برای بچه‌ها بر‌گزار می‌کردیم، ولی هم‌اکنون در دوران کرونا برای دسترسی بهتر و بیشتر به آثار منتشر شده، سایتی به نام «کتاب خودم» راه‌اندازی کردیم تا مخاطبان به راحتی به کتاب منتشر شده سایر کودکان دست یابند.همچنین کودکانی که علاقمند به نوشتن و قصه هستند نیز با سفارش بسته‌های کتاب خودم از طریق این سایت، به طور تشویقی و در قالب نمادین و محدود، می‌توانند کتاب خودشان را به چاپ برسانند. انتشار رسمی این آثار بستگی به واکنش مخاطبان دارد. بنابراین قبل از انتشار رسمی با ارائه این کتاب‌ها به صورت الکترونیکی در سایت از مخاطبان‌مان باز‌خورد می‌گیریم و میزان استقبال را می‌سنجیم و بعد مبادرت به انتشار رسمی کتاب به صورت کاغذی می‌کنیم.»

مسئول نشر ورتا با بیان اینکه هزینه انتشار کتابهای کودکان به عهده انتشارات است، می‌گوید: «ارائه کتاب‌های چاپ شده به کتاب‌فروشی‌ها با محدودیت‌هایی همراه است، هر چند ما با تعدادی از آنها همکاری داریم، اما برای یافتن مخاطب‌های این نوع کتاب‌ها نیاز به همکاری‌های بیشتری از سوی توزیع‌کنندگان و کتابفروشی‌ها داریم.»

وی در پایان بیان می‌کند: «امیدوارم روزی برسد که همه‌ کتاب‌های خلق شده توسط کودکان در ایران و جهان مخاطبان خود یعنی کودکان را دریابند و به راحتی در دسترس آنها قرار بگیرند و جایی ویژه در کتاب‌فروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب برای خود باز کنند.»


خبر‌نگار: کوثر‌شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار