تمهید مقدمات حضور اجتماعی دانش‌آموزان استثنایی و توان‌بخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه ورزش در آموزش‌ و پرورش استثنایی امری حاشیه‌ای نیست، بلکه محور فعالیت‌های آموزش‌ و پرورش استثنایی در مدارس است، گفت تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانش‌آموزان استثنایی و توان‌بخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تمهید مقدمات حضور اجتماعی دانش‌آموزان استثنایی و توان‌بخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی

حمید طریفی حسینی، در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی شهر تهران برگزار شد، با بیان این که آماده‌کردن و تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یکی از اهداف حوزه تعلیم ‌و تربیت استثنایی است، گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ابعاد فردی، شغلی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از اهدافی است که در آموزش ‌و پرورش استثنایی دنبال می‌شود و یکی از راه‌های رسیدن به این اهداف فعالیت‌های ورزشی است.

وی با بیان این که یکی از ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، ساحت تربیت زیستی و بدنی است، گفت: رشد دانش‌آموزان در این ساحت تربیتی مقدمه‌ای برای رسیدن به ساحت‌های دیگر تعلیم ‌و تربیت است و برای ارتقای این ساحت، محتوا و برنامه‌های ویژه‌ای باید تدارک دیده شود.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی تصریح کرد: از طرف دیگر اگر بخواهیم ساحت تربیتی و اجتماعی را در دانش‌آموزان رشد دهیم، مهم‌ترین میدان رشددهنده شایستگی‌های اجتماعی دانش‌آموزان صحنه ورزش است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مهارت‌های حرکتی که از بدو تولد شکل‌گرفته و در نهایت منجر به رشد مهارت‌های شناختی می‌شود،گفت: مهم‌ترین محلی که شایستگی‌های اجتماعی کودکان را رشد می‌دهد، میدان ورزش و فعالیت‌های تربیت‌بدنی است.

طریفی حسینی با بیان این که برگزاری مسابقات و رقابت‌های ورزشی عرصه‌ای است که شور و نشاط و سرگرمی به همراه دارد، گفت: این مسابقات ابزار و اهرمی است که به شکل نمادین به رفتارسازی، نمادسازی و فرهنگ‌سازی که باید در عرصه اجتماعی انجام شود کمک می‌کند.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با تأکید بر این که ورزش برای دانش‌آموزان استثنایی یک ابزار توان‌بخشی است، گفت: یکی از کارکردهای فعالیت‌های ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کارکردهای حرکتی آن است و ورزش در حکم توان‌بخشی برای این دانش‌آموزان عمل می‌کند.

طریفی حسینی، با اشاره بر این که ورزش امر حاشیه‌ای نیست، بلکه باید محور فعالیت مدارس باشد اظهار کرد: اختیاراتی به مدیران مدارس در آیین‌نامه اجرایی مدارس داده شده، لازم است آنها حتماً به این موضوع توجه کرده و کلاس درس را تنها موقعیت یادگیری در نظر نگیرند و ارتباط با اماکن و محیط‌های بیرون از مدرسه مخصوصاً اماکن ورزشی را پیگیری کنند.

طریفی حسینی با بیان این که خلق موقعیت‌های جدید یادگیری از اهداف سند تحول بنیادین است، گفت: سالن‌های ورزشی یکی از محیط‌های یاددهی و یادگیری هستند و مناسب‌سازی سالن‌های ورزشی و تجهیزات برای استفاده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی به تشریح برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تربیت‌بدنی و ورزش پرداخت و گفت: پیگیری و ادامه طراحی و تدوین برنامه‌های درسی و محتواهای آموزشی درس تربیت‌بدنی، فراهم نمودن شرایط و الزامات فعالیت تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اولیای آنان، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های محلی برای استفاده از زیر ساخت‌های ورزشی و استفاده از ظرفیت فدراسیون‌های ورزشی برای استعدادیابی و حرکت به سمت ورزش قهرمانی از جمله برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تربیت‌بدنی است.

شایان‌ذکر است؛ بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزش‌وپرورش استثنایی دی و بهمن‌ماه سال جاری به‌صورت غیرحضوری و به میزبانی استان‌های البرز، شهر تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان با حضور بیش از 1600 دانش‌آموز و همکار آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار خواهد شد.

همچنین این مسابقات در رشته‌های مهارت‌های تنیس‌روی‌میز تیمی، آمادگی جسمانی انفرادی، خرده مهارت‌های فوتسال تیمی، شطرنج انفرادی، خرده مهارت‌های گلبال تیمی، طناب‌زنی انفرادی و خرده مهارت‌های بوچیا تیمی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، با آسیب بینایی، با کم‌توان ذهنی و جسمی حرکتی و در رشته شطرنج برای کارکنان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار