سرقت درب ماشین دودی تاریخی تهران

تهران (پانا) - درب اثر تاریخی ماشین دودی در شهرری به سرقت رفت.

کد مطلب: ۱۲۴۶۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
سرقت درب ماشین دودی تاریخی تهران

به گزارش رکنا، نوروز تقی پور با بیان اینکه سرقت از آثار تاریخی ری در مدت اخیر زیاد شده است، گفت: در آثار تاریخی که نگهبان یا تجهیزات حفاظتی وجود ندارد، شاهد سرقت تجهیزات هستیم و اخیراً در دژ رشکان تعدادی از پله‌ها و نرده‌ها سرقت شد که خوشبختانه سارق را شناسایی و دستگیر کردیم.

وی با اشاره به اینکه احتمالاً سرقت درب ماشین دودی توسط افراد معتاد و به قصد فروش به عنوان ضایعات انجام شده است، اظهار داشت: ماشین دودی در مرکز شهر قرار دارد و کسبه نیز از قرار گیری این اثر تاریخی در محل کسب و کار خود گلایه‌هایی دارند و چند روز پیش نیز شاهد سرقت از این اثر بودیم که البته شیوه سرقت نشان می‌دهد سارق متوجه ارزش این اثر نیست.

تقی پور گفت: بر اساس جلساتی که با شهرداری منطقه ۲۰ داشتیم کلیه قسمت‌های جداشونده جهت جلوگیری از سرقت مجدد جوشکاری شد و قسمت سرقت شده درب نیز توسط یکی از صنعتگران ماهر مجدداً ساخته و نصب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌های احتمالی برای ماشین دودی در محل فعلی بهتر است که به محل امن و مناسبی مانند جای پیشین در محوطه مترو شهرری منتقل شود که مورد حفاظت و نظارت قرار گیرد.

سرقت درب اثر تاریخی ماشین دودیاولین خط آهن ایران در سال ۱۲۶۱ میان تهران و شهر ری ساخته شد و قطاری که مسافران را بین خیابان دروازه خراسان میدان قیام فعلی و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جابجا می‌کرد ماشین دودی نام گرفت که این ماشین تا سه سال پیش در ایستگاه مترو شهرری نگهداری می‌شد.

ریل اصلی ماشین دودی قاجار‌ها در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در خیابان فدائیان اسلام روبروی امامزاده عبدالله، کشف شد و ماشین دودی را به این محل منتقل کردند تا بر روی ریل اصلی خود قرار بگیرد که در این زمان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت ری وعده مرمت و بازسازی، احیاء و حفظ این محدوده با طراحی و اختصاص اعتبار لازم را داد.

اما پس از انتقال ماشین دودی به ریل اصلی خود در خیابان فدائیان اسلام، تا مدت‌ها بدون هیچ حفاظی رها شد و هیچ اقدامی در این محدوده تاریخی برای جلوگیری از سرقت و عوامل جوی انجام نشد. پس از آن نیز یک حفاظ در دور این لوکوموتیو تاریخی نصب شد که هیچ شکل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ورود سارقان و معتادان نداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار