لیر در بازارهای جهانی سقوط کرد

تهران (پانا) - ارزش لیر روز سه‌شنبه در برابر دلار تا ۴ درصد کاهش یافت و این اتفاق پس از انتشار اخباری مبنی بر رسیدن ترکیه به نقطه اوج تورم و شکست رکورد ۱۹ ساله اتفاق افتاد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
لیر در بازارهای جهانی سقوط کرد

به گزارش خبرآنلاین، ارزش لیر در برابر دلار در روز گذشته تا ۱۳.۵ کاهش یافت و در ساعات پایانی به ۱۳.۴ رسید که بیش از ۳ درصد کاهش داشته است.

اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که ضعف لیر و یک سری افزایش قیمت‌های دستوری - از جمله برای آب، برق و دستمزدها - به افزایش تورم در سال جاری دامن می زند.

هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه، گفت تورم در ماه ژانویه باید ۵ درصد افزایش یابد که دلیل آن تاثیر مستقیم و غیرمستقیم افزایش قیمت‌ها است.

لیر بدترین سال خود را در سال ۲۰۲۱ از زمان روی کار آمدن اردوغان - نزدیک به دو دهه پیش - با تضعیف ۴۴ درصدی ثبت کرد که بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور است. این رقم دو هفته پیش به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۸.۴ رسید و پس از آن که دولت از طرح حمایت از سپرده ها رونمایی کرد، دوباره بازگشت.

اردوغان گفت که ترک‌ها را در برابر افزایش شدید قیمت‌ها و نوسانات نرخ ارز رها نمی‌کند.

اردوغان خطاب به اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: ما کشورمان را از این تصویری که شایسته آن نیست با حذف حباب تورم نجات خواهیم داد. وی در ادامه گفت: انشاء الله بدترین ها را پشت سر گذاشتیم، از این پس وقت آن است که از زحمات خود بهره ببریم تا به مردم خود نشان دهیم که به اهداف خود نزدیک می شویم.

برنامه جدید اقتصادی اردوغان مبنی بر کاهش شدید نرخ بهره و تاکید بر صادرات و اعتبار، علیرغم افزایش قیمت ها، دومین بحران ارزی ترکیه را در چهار سال گذشته آغاز کرد.

لیر تنها در چند ماه گذشته ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و قیمت واردات و سایر موارد را در این کشور افزایش داد.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق (CHP)، گفت که خود دولت بیشترین افزایش شدید قیمت ها از جمله برق و گاز را اعمال کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار