طرح تاسیس خانه تهران رد شد

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران طرح «تـأسیـس خـانه تهـران» که از شورای پنجم یک فوریت آن به تصویب رسیده بود رد کردند.

کد مطلب: ۱۲۴۵۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح تاسیس خانه تهران رد شد

در سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسـی طـرح «تـأسیـس خـانه تهـران» که یک فوریـت طرح در دوره گذشته به تصویب رســـیده بود مورد بررسی قرار گرفت.

در توضیح این طرح نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: این طرح در دوره پنجم شورا در تاریخ یازده آبان 99 با قید یک فوریت به تصویب رسید.

وی گفت: هدف کلی از ارائه این طرح تعیین و ایجاد فضایی مناسب و شایسته جهت تعامل و تبادل نظر تهران پژوهان، مدیران شهری، نمایندگان مردم، کارشناسان شهرسازی، معماری و متخصصان بوده است. همچنین ایجاد نهادی برای استفاده از ظرفیت های فکری و مشاوره ای نخبگان و پژوهشگران و متخصصان علوم انسانی، معماران، شهرسازان و هنرمندان و صاحبان مشاغل و سرمایه در طراحی شهری ایرانی اسلامی از دیگر اهداف این طرح بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: احتمال می رود تاسیس هرگونه فضای جدید به منظور همفکری، تعامل، همکاری و تبادل نظر مورد اشاره در طرح منجر به ایجاد تشکیلات و ساختار جدید در شهرداری تهران شود و همچنین با توجه به اینکه برخی از اهداف مدنظر طرح در حال حاضر در شهرداری تهران در مراکزی همچون مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرتهران، خانه گفتگو شهر، خانه اندیشمندان علوم انسانی، خانه هنرمندان، خانه اتحادیه، خانه معمار در حال انجام است؛ طی جلسه مشترکی که مابین کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برگزار شد این نتیجه به دست آمد که طرح مذکور رد شده و اهداف طرح در جایی مانند خانه اتحادیه پیاده شود.

در ادامه بررسی این طرح مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران روستایی کوچک نیست که در آن نیاز به راه اندازی و تاسیس یک خانه بشیم که همه در آن جمع شده و نظر بدهند. باید به این نکته توجه شود که بعضی از مناطق ما جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر دارند که این جمعیت از جمعیت یک یا دو استان بیشتر است بنابراین ساخت یک خانه برای جمع شدن اندیشمندان و هنرمندان و ... شاید به صورت نظری زیبا باشد اما عملیات آن امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در هر منطقه و محله شورایاری ها وجود دارند و معتمدین و افراد شاخص در هر محل جمع شوند و مشکلاتشان را بگویند. اینکه بیاییم جایی را مشخص کنیم و از کل شهر افراد بیایند و مشکلاتشان را مطرح کنند شدنی نیست. برای مثال شنبه گذشته در موضوع باغ و باغات جلسه را با حضور اندیشمندان، اعضای شورا گذشته و اعضای ادوار قبل و اساتید دانشگاهی برگزار کردیم که این جلسات تکرار خواهد شد تا نظرات کارشناسی را اخذ کنیم و نهایتا تصمیمات مبتنی بر نگاه کارشناسی و دقیق صورت گیرد.

همچنین در ادامه این دستور جلسه سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در سال 1390 مجموعه ای در شهرداری تهرانی تحت عنوان «رصدخانه شهری تهران» تاسیس شد که سه ماموریت اصلی و کلیدی به این مرکز سپرده شد.

وی ادامه داد: مقرر شده بود تا این مرکز مرکزی باشد برای هم اندیشی نخبگان مدیریت شهری که در همین راستا تا کنون شش کارگروه در موضوعات مختلف طی این سالیان در انجا شکل گرفته است. همچنین ایجاد مرکز اسناد و مدارک علمی شهر و ایجاد بستری برای ارئه اطلاعات و شاخص های رصد شهر تهران برای مقایسه و تبیین وضعیت شهر تهران با تکیه بر استانداردهای بومی و جهانی که خوشبختانه در انجام این ماموریت در اجرای کار خیلی موفق بود. به نظر می اید اگر شهرداری با تمرکز بر داشته های فعلی خود کاستی ها را برطرف کند دیگر نیازی به ایجاد مراکز جدید نباشد.

در توضیح صحبت های قائمی، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: رصدخانه شهری تهران یکی از مراکز مهم است که به صورت مرتب مورد بازدید قرار می گرفت. این مجموعه باید بیاید در شورا توضحی دهد که تا کنون چه کرده اند و چه خواهند کرد. اگر این مرکز درست کار کند می کند یک مرکز برنامه ریزی خوبی برای شهر تهران باشد علاوه بر اینکه ی تواند به صورت ماکت و حجم و شکل به صورت همزمان این فعالیت ها را نشان دهد.

در ادامه بررسی طرح «تـأسیـس خـانه تهـران» علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: چون تهران شئون مختلف و متنوعی دارد و عملا همه این شئون نمی تواند در یک خانه و محل تجمیع و رسیدگی شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون خانه معمار مرحوم لرزاده در خصوص معماری تهران قابل طرح است و یا خانه اتحادیه که موقعیت مناسبی برای موضوعات گردشگری دارد. بارها در تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مشاهده شده است که به موضوع هویت نداشتن شهر تهران اشاره شده که این هویت بخشی ایرانی، اسلامی و انقلابی همچنان در دستور کار شورای ششم و شهرداری است.

وی با اشاره بحث دیپلماسی شهری اظهار داشت: با تقویت خانه اتحادیه می توان به صورت چند زباه اطلاعاتی را در خصوص شهر تهران در اختیار دیپلمات های حاضر در تهران قرار داد که در این خصوص در آینده طرح هایی را جهت ارائه به صحن شورا خواهیم آورد.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران در خصوص طرح «تـأسیـس خـانه تهـران» گفت: همه ما نیاز به مشورت و نیاز به استفاده از نظر خبرگان داریم. طی روزهای گذشته همکاران ما در کمیسیون خدمات شهری اقدام شایسته ای را در زمینه تشکیل جلسه با نمایندگان ادوار شورا در موضوع باغات داشتند تا بتوانیم از نظرات دیگران بهره مند شویم. شهر نیازمند این گونه هم اندیشی ها است اما برای ایجاد یک خانه با توجه به کلیات و موضوعات مختلفی که در شهر تهران داریم این خانه می بایست بیش از 500 اتاق در اختیار داشته باشد تا موضوعات مختلف از جمله حمل و نقل، محیط زیست و .... در آن بررسی شود که این به نظر معقول نمی آید.

وی با طرح دو پیشنهاد گفت: خواهش دارم که شورا و شهرداری به صورت فصلی با افراد صاحب نظر در حوزه شهری نشست هایی را برگزار کند. همچنین سازوکاری تعریف شود که نخبگان شهر دسترسی به رئیس شورا و شهردار داشته باشند تا پیشنهادات خود را ارائه دهند.

در پاسخ به سخنان حبیب کاشانی مهدی چمران بیان داشت: شاید برای این جلسات از ساختمانی که در میدان امام خمینی به عنوان ساختمان بلدیه سابق در حال ساخت است استفاده شود و ما امیدواریم کار ساخت این ساختمان زودتر به اتمام برسد. این ساختمان سالن های مختلفی دارد و می تواند به عنوان یک خانه شهر عمل کند و این نشست های فصلی در آنها برگزار شود

با رای گیری صورت گرفته در صحن علنی شورای شهر تهران 17 نفر از نمایندگان رای موافق خود را نسبت به رد طرح «تـأسیـس خـانه تهـران» اعلام و بر این اساس این طرح از دستور کار خارج شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار