برگشت لایحه سیاست‌گذاری و قیمت گذاری بهای بلیت موزه‌های شهرداری

تهران (پانا) - لایحه شهرداری «سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری بهای بلیت کلیه موزه‌های شهرداری تهران» به کمیسیون تخصصی برگشت خورد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
برگشت لایحه سیاست‌گذاری و قیمت گذاری بهای بلیت موزه‌های شهرداری

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح لایحه شهرداری تهران درخصـوص «سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری بهای بلیت کلیه موزه‌های شهرداری تهران» گفت: در راستای اجرای تبصره 4 مصوبه ابلاغی به شماره 35156/2542/160 مورخ 30/11/97 و به منظور سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری بهای بلیت کلیه موزه‌های تابعه شهرداری، و با عنایت به «طرح الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه جامع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت موزه‌های تحت مالکیت و مدیریت و یا مرتبط با مدیریت شهری تهران» موظف است مطابق مواد پیش بینی شده عمل کند.

وی با اشاره به تعریف موزه در شهرداری تهران گفت: موزه در شهرداری تهران به کلیه اماکن از قبیل موزه‌ها، باغ‌موزه‌ها، خانه‌موزه‌ها و اماکنی که به منظور حفظ، نگهداری و نمایش آثار هنرمندان، نویسندگان، مخترعان و مفاخر جامعه با خرید خانه‌های تاریخی اشخاص و یا آثار هنری، توسط شهرداری به عنوان موزه ایجاد و یا در املاک متعلق به شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود اطلاق می‌گردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت وجود شورای سیاست‌گذاری موزه‌های شهرداری تهران بیان داشت: موزه‌های وابسته به شهرداری تهران به لحاظ مقررات اداری و مالی تابع ضوابط و مقررات شهرداری تهران بوده و از نظر مقررات مربوط به شیوه مدیریت موزه و موزه‌داری، تابع ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهند بود.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران مکلف است تا زمان تأسیس سازمان گردشگری نسبت به ایجاد مدیریت یکپارچه کلیه موزه‌ها، خانه موزه‌ها، باغ موزه‌ها و اماکن مشابه مربوط بصورت هیأت امنایی اقدام نماید.

معدنی پور بیان کرد: شهرداری تهران (شورای سیاست‌گذاری) موظف است ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه و تنظیم دستورالعمل مدیریت موزه‌ها بصورت هیأت امنایی اقدام نماید.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت سیاست‌گذاری، ساماندهی، راهبری و مدیریت متمرکز «شورای سیاست‌گذاری و راهبری موزه‌ها» در شهرداری تهران اعضای شورای سیاستگذاری در این بخش را شهردار تهران به عنوان رئیس شورا و معاونان برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا؛ معاون مالی و اقتصاد شهری به عنوان عضو و معاون امور اجتماعی و فرهنگی به عنوان دبیر فعالیت خواهند کرد.

معدنی پور با اشاره به دیگر اعضای این شورای سیاستگذاری گفت: رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به عنوان دیگر اعضای این شورا خواهند بود و دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران؛ یک نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران؛ دو نفر خبره حوزه موزه‌داری به تشخیص اعضای شورای سیاست‌گذاری به عنوان ناظر در این شورا حضور خواهند یافت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح وظایف شورای سیاست‌گذاری موزه ها خاطر نشان ساخت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ساماندهی، مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب رویکردهای موزه‌داری در شهرداری تهران؛ تدوین آیین نامه جامع تملک خانه ها شامل معیارها و اولویت بندی ها (مربوط به مرحله گزینش و خرید خانه ها)؛ تدوین آیین نامه جامع راه‌اندازی خانه موزه ها (مربوط به مرحله مرمت، طراحی و آماده سازی و...)؛ تدوین آیین نامه جامع محتوایی خانه موزه ها (مربوط به مرحله کاربری)؛ تهیه و تدوین آیین‌نامه مدیریت موزه‌ها، خانه موزه‌ها و باغ موزه‌ها؛ تعیین منابع مالی مورد نیاز برای مدیریت موزه؛ بررسی و درجه‌بندی موزه‌ها؛ تهیه تعرفه قیمت‌گذاری بلیط موزه‌ها به نسبت درجه‌بندی‌ جهت تصویب در شورای اسلامی شهر تهران؛ سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در خصوص دریافت کمک‌ها، هدایا و مشارکت‌های مردمی به موزه‌ه؛ سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در خصوص مرمت آثار فرهنگی و ساختمان موزه‌ها؛ تعیین میزان کمک از بودجه شهرداری به موزه‌ه؛ سیاست‌گذاری وتصمیم‌گیری درخصوص مشارکت و یا واگذاری مدیریت موزه‌ها به بخش‌خصوصی درچارچوب ضوابط و مقررات؛ تعیین زمان بازدید از موزه‌ها؛ تعیین فعالیت‌ها و ارائه خدمات مجاز و متناسب در موزه‌ها؛ نظارت مستمر بر مدیریت، راهبری و فرآیندها و عملکرد موزه‌ها و اصلاح شیوه‌های مدیریتی و اجرایی آن و نهایتا بررسی و تصویب صورت‌های مالی و ترازنامه به عنوان وظایف شورای سیاست‌گذاری موزه ها به حساب می آید.

وی تاکید کرد: شورای سیاست‌گذاری هر شش ماه یکبار تشکیل و جلسات با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و تصمیمات آن با تصویب اکثریت اعضاء مذکور لازم‌الاجرا است. همچنین شهرداری تهران مکلف است علاوه بر ارائه گزارش میزان درآمد وصولی از محل بازدید موزه‌ها و یارانه‌های تخصیص یافته در این زمینه به نحوی برنامه‌ریزی نماید تا در سال نخست حداقل 30 درصد و تا پایان سال 1405 تمام هزینه‌های نگهداری، تجهیز و نوسازی موزه‌ها از محل فروش بلیت و ایجاد منابع درآمدی مانند تعریف خدمات نمایشگاهی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشارکت بخش خصوصی تامین گردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه توضیحات خود با اشاره به منابع مالی مورد نیاز برای تامین هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌های در اختیار شهرداری تهران گفت: فروش بلیت و سایر منابع درآمدی مانند تعریف خدمات نمایشگاهی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی؛ کمک و همکاری بخش‌های دولتی‌، عمومی و خصوصی، هبه و وقف؛ ‌اجاره‌بهاء ناشی از واگذاری فضاهای موزه.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به تعرفه قیمت‌گذاری بازدید از موزه‌های شهرداری تهران اشاره کرد و بر ضرورت متناسب سازی قیمت گذاری با هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بناهای تاریخی و ساماندهی گروه‌های بازدیدکننده تاکید کرد و گفت: بر اساس پیش بینی صورت گرفته نرخ بلیت برای باغ موزه ها برای بازدید کنندگان داخلی صد هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی دویست هزار ریال و برای بازدیدکنندگان داخلی خانه موزه ها پنجاه هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی خانه موزه ها صدو پنجاه هزار ریال پیشنهاد شده است

وی بیان داشت: بازدیدهای دانش‌آموزان و دانشجویان (به صورت گروهی به همراه معلمان و سرپرستان)، بازنشستگان (به همراه یک نفر از اعضای خانواده)، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، آزادگان، جانبازان، خبرنگاران و کارکنان شهرداری تهران با ارائه کارت خبرنگاری، بسیجیان و خانواده شهدا با ارائه کارت شناسایی یا معرفی‌نامه از مراجع ذی‌ربط به شکل نیم‌بهاء خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: شهرداری تهران موظف است ظرف مدت 3 ماه زیرساخت‌های لازم جهت فروش بلیت الکترونیک موزه را از طریق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم نماید. همچنین درآمد حاصل از فروش بلیت هر موزه به حساب آن موزه نزد خزانه شهرداری تهران واریز می‌شود. این حساب به صورت واریز و برداشت توسط همان موزه و بدون دخل و تصرف و مسدودی در خزانه شهرداری است.

نرگس معدنی پور بیان کرد: شهرداری تهران موظف است سالانه گزارش جامعی از درآمد و هزینه‌ موزه‌ها را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه و یک نسخه از آن را در سامانه شفافیت منتشر نماید. همچنین از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، مصوبات «تعیین بهای بلیت بازدید از موزه نقشه تهران» به شماره 19046/2588/160 مورخ 11/07/1398؛ مصوبه «تعیین بهای بلیت بازدید از خانه ـ موزه سیمین و جلال» به شماره 35156/2542/160 مورخ 30/11/1397 ملغی می‌گردند.

در ادامه سید احمد علوی با اشاره به غفلت از ظرفیت عظیم فرهنگی و تاریخی که بناهای ارزشمند و موزه ها در اختیار مدیریت شهری قرار داده است گفت: گردشگری در دنیا یک اقتصاد مهم محسوب می شود.

وی با اشاره به خانه موزه هایی که در اختیار مدیریت شهری است افزود: یک بخشی از این خانه موزه ها اکنون تعطیل هستند و مدیریت تعدادی هم که فعال هستند دست بخش های مختلف مدیریت شهری اعم از زیباسازی، توسعه فضاهای فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: این مدیریت چندگانه سبب شده تا ما نتوانیم سیاستگذاری واحدی داشته باشیم، شهرداری دوره گذشته در تشکیل ندادن سازمان گردشگری تخلف کرده و ملزم بوده تا زمانی که مصوبه لغو نشده این سازمان را تشکیل دهد.

وی تاکید کرد: هدف از تشکیل این سازمان این است که هم فرهنگ و ارتقای آن لحاظ شود و هم به عنوان یک اقتصاد مهم از منافع آن بهره برداری شود.

علوی لایحه «سیاستگذاری و قیمت گذاری بهای بلیت کلیه موزه‌های شهرداری تهران» را پیشنهاد خود شهرداری عنوان کرد و افزود: ما در شورای سیاستگذاری حضور نخبگان و مسئولین تاثیرگذار شهری را در آن دیده ایم.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران درباره « سیاست‌گـذاری و قیـمت‌گـذاری بهـای بلیـت همه موزه‌های شهرداری تهران» گفت: مخالفت من در مورد دخالت ما در اجرا است. درواقع این لایحه تبدیل به یک دستورالعمل اجرایی شده است. به اعتقاد من، ما باید کلیات و راهبردها را مشخص و سیاست‌‌گذاری کنیم و نباید در اجرا دخالت کنیم. ما باید در غالب چند جمله مثلا پنج خط (حداکثر هفت خط) شهرداری را ملزم به رعایت 5 یا 6 اصل کنیم.

وی با اشاره به بندی مربوط به ایجاد شورای سیاستگذاری، اضافه کرد: اگر بنا باشد یک سمینار تشکیل شود، 20 نفر عضو برای شورای سیاست‌گذاری در نظر گرفته‌اند یا اینکه ما برای هر موزه یک هیات امنا بگذاریم! ما چند تا خانه موزه در شهر تهران داریم؟ برای هر کدام یک هیات امنا بگذاریم؟ احتمالا برای هر کدام یک هیات‌مدیره و مدیر بگذاریم!

امانی اضافه کرد: این شأن شورای شهر نیست. ما باید سیاست‌ها و راهبردهای اصلی، نحوه اداره موزه‌ها را در شهر تهران و امثالهم را تعیین کنیم. مثل همان اعتراضی که من به سیاست‌های کلی بودجه داشتم، اینجا هم همین اعتراض را دارم. می‌گویم ما شورای شهر هستیم. ما باید سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری کنیم مطول نوشتن جز ایجاد سردرگمی و نوشتن برای عدم اجرا، هیچی ارزش دیگری ندارد. من پیشنهادم این است که لایحه بازگردد و نهایتا در یک صفحه خلاصه بشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: اصل را بر این گذاشتند که حتما ایجاد سازمان گردشگری تصویب می‌شود. از کجا معلوم ما به عنوان شورای شهر، ایجاد سازمان گردشگری را مصوب کنیم؟ ما حتما مخالف تاسیس سازمان گردشگری هستیم.

امانی در ادامه با طرح سوالی صحبت‌های خود را ادامه داده و گفت: همان طور که دوستان گفتند، این تلفیق لایحه و طرح شورا است؛ یعنی لایحه نیست. تازه اگر لایحه باشد، شورا می‌تواند آن را اصلاح کند. ایراد من به مطول بودن و خیلی اجرایی و ریز بودن این آیین‌نامه است همان طور که آقای آخوندی گفتند. چیزی که به شورا ارائه شده لایحه است؟ من می‌گویم این دستورالعمل است. ما مسوول تصویب آیین‌نامه‌های پیشنهادی شهرداری هستیم.

این عضو شورا اضافه کرد: 16 وظیفه برای شورای سیاستگذاری در نظر گرفتید و ضمنا هیات امنا هم برای هر کدام از این موزه‌ها تشکیل شود! تکلیف وظیفه هیات امنا را هم مشخص نکردید که می‌خواهند چه کار کنند. این موضوع تداخل در 16 وظیفه در نظر گرفته شده است. من فکر می‌کنم این 16 وظیفه را خیلی راحت می‌توانیم به 8 وظیفه تبدیل کنیم. در شورای سیاست‌گذاری حضور شرکت توسعه فضای فرهنگی را الزامی کردند،این شرکت زیر نظر معاونت اجتماعی است. معاونت اجتماعی که مجری است قرار نیست سیاست‌گذاری کند! مسوول ساخت و ساز اماکن فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران است. بعضی از این اعضا واقعا هیچ ضرورتی ندارد که در این شورا باشند.

او تاکید کرد: شورایی که قرار است هر شش ماه یک بار تشکیل شود، برایش 16 تا وظیفه دیده شده؛ درحالی‌که در همین آیین‌نامه تکلیف بسیاری از مسائل را روشن نکرده است. بعد گفتیم آنها برای موزه‌ها تصمیم‌گیری کنند! این موضوعات ابهاماتی است که وجود دارد و خواهش می‌کنم اگر قرار بر تصویب است، ابهامات رفع شود.

مهدی چمران نیز طی پیشنهادی گفت: بهتر است درمورد تعیین قیمت بلیت، در صورت نیاز به نرخ گذاری، نرخ را شورای سیاستگذاری متناسب با محل پیشنهاد کند، اما شورا آن را تصویب کند.

در ادامه مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز در توضیح خود گفت: بهتر است یک آسیب شناسی دقیقی درمورد این موزه‏ها انجام دهیم. چرا که هنوز آمار دقیقی درمورد موزه‏های در تملک و مدیریت شهرداری وجود ندارد. بعضی اماکن به سازمان های شهرداری یا بخش خصوصی داده شده است و تعطیل هستند. همچنین برخی از این موزه‏ها توان درآمدزایی دارند اما برخی موضوعات تخصصی هستند و چنین امکانی برایشان فراهم نیست.

همچنین مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در تذکری اظهار داشت: نکته‏ای در خصوص خانه موزه ها باید مدنظر قرار بگیرد اینست که متاسفانه وضعیت بسیار نامناسبی دارند و بعضا هم منازل شهدا هستند.

از کمیسیون فرهنگی خواهشمندم که یک گزارش فنی از این خانه موزه‏ها ارائه کنند که چه تقسیم بندی دارند و در چه وضعیتی هستند که اعضای شورا بتوانند به درستی تصمیم بگیرند. متاسفانه همان بلایی که بر سر سرای محلات آمده، بر سر خانه موزه‏ها هم آمده است.

در پایان علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز خواستار ارائه گزارشی از سوی معاون امور فرهنگی شهرداری تهران شد و افزود: پیشنهاد بنده این است که تصویب این طرح را متوقف بر ارائه گزارش از سوی معاونت فرهنگی نکنیم. مدتی پیش طرح ساماندهی میدان آزادی به عنوان یک مکان فرهنگی را آوردیم و تصویب شد اما با ورود این طرح به معاونت فرهنگی نه تنها کاری از پیش نرفته است بلکه طرح دچار اختلال شد. لذا این طرح را هم به نتیجه برسانیم تا دچار توقف نشود.

گفتنی است این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون بازگشت داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار