بازار اردبیل با معماری فاخر توسعه می‌یابد

اردبیل (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل خبر داد طرح توسعه بازار تاریخی اردبیل با حفظ بافت تاریخی اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۴۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
بازار اردبیل با معماری فاخر توسعه می‌یابد

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل در جلسه شورای فنی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان به تایید کلیات طرح توسعه بازار تاریخی اردبیل به منظور بازآفرینی و بازسازی پیرامون منطقه تاریخی آن اشاره کرد و افزود: مرمت و احیای سراهای این بازار باشکوه تاریخی با تهیه طرح مطالعاتی و اصول فنی و کارشناسی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات اساسی موجود در پیرامون این بازار تاریخی از جمله نبود پارکینگ اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح قدم‌های مثبتی در این راستا برداشته خواهد شد.

فلاحی حفظ بافت تاریخی بازار اردبیل را در معرفی تمدن و پیشینه بافت تاریخی استان ضروری دانست و ادامه داد: مهم‌ترین اصل در بافت‌های تاریخی حفظ کاربری است و تلاش می‌کنیم نهضت ایجاد واحدهای اقامتی و گردشگری در منطقه تاریخی بازار اردبیل را راه‌اندازی کنیم.

گفتنی است: مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه و یا راسته بازار، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی بازار اردبیل از مجموعه آثار به جا مانده دوره سلجوقی، صفوی و زندیه به شمار می‌رود.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته ولی دوره اصلی رونق آن مربوط به عصر صفوی است.

با این که زمان زیادی از احداث این مجموعه گذشته ولی همچنان بازار تاریخی اردبیل به عنوان بازار اصلی اهالی شهر محسوب می‌شود و محل عرضه‌ انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی اردبیل است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ به ثبت ملی رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار