قنات خشک دهنو خنج پس از ۲۰۰ سال احیا شد

شیراز (پانا) - به گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنج، قنات روستای دهنو با سابقه چند صد ساله پس از 200 سال خشکیدگی و مخروبه بودن دوباره احیا شد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
 قنات خشک دهنو خنج پس از ۲۰۰ سال احیا شد

علی علی پوربا اعلام این خبر به خبرنگاران، با اشاره بر اهمیت و جایگاه قنات به عنوان یک منبع تامین آب پایدار برای کشاورزی و دیگر مصارف در مناطق جنوب استان، افزود: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همکاری خیرین محلی و با نظارت و مشاوره فنی، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی در حال احیا و مرمت قنات هستند.
او ادامه داد: این قنات در سالیان دور منبع تامین آب مزارع، باغات و دامداران منطقه بوده که بالغ بر 200 سال کاملا خشک شده بود که با احیا و مرمت صورت گرفته تاکنون دبی آب به 8 لیتر برثانیه رسیده است که با ادامه این روند پیش بینی می‌شود تا حدود 20 لیتر بر ثانیه افزایش یابد.
وی اظهار کرد: در پی خشکسالی‌های چند سال اخیر و همچنین برداشت بی‌رویه از چاه‌های زیرزمینی به وسیله چاه‌های عمیق موجب افت شدید و کاهش شدید آبدهی چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها شده است.
علی پور با بیان اینکه شهرستان خنج دارای 35 رشته قنات بوده، افزود: امیدواریم خیرین و مردم شهرستان بیش از قبل به اهمیت موضوع احیا قنوات که یکی از میراث نیاکان و گذشتگان بوده واقف بوده تا با تلاش بتوان برای آبادانی و رونق محصولات کشاورزان گامی برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار