در گفت‌وگو با تحلیلگر بازاربررسی شد

چرایی اُفت وخیزهای شاخص کل در بازار سرمایه

تهران (پانا) - افت وخیزهای شاخص بورس در هفته گذشته نیز ادامه داشت به گونه‌ای که در مجموع بازار سرمایه با افت همراه بود،‌ به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه بحث مذاکرات هسته‌ای بیشترین تاثیر را بر بازارها از جمله بورس به دنبال دارد. اخبار مذاکرات بر روی انتظارات تورمی، هیجانات قیمتی و کنترل تورم تاثیرگذار است. می‌توان به منابع بلوکه شده در سایر کشورها دسترسی داشت و به صورت آزادانه نفت کشور را به سایر کشورها فروخت اما این شرایط به نتیجه مذاکرات وصل شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
چرایی اُفت وخیزهای شاخص کل در بازار سرمایه

ناهید شمشیری - بازار سهام هفته گذشته را با افت ۴ درصدی در شاخص کل پشت سر گذاشت. در حالی که چهارشنبه با کاهش فشار فروش بازار کمی سبز شد. روند نزولی در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. بررسی معاملات بازار بورس در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که شاخص کل این بازار دوباره عقب‌گرد کرد و به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بازگشت.

بررسی معاملات بازار سهام حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار ۱۶.۶۰ درصد افزایش داشته و از ۱۷۰ هزار و ۹۹ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۹۸هزار و ۳۳۳ میلیارد ریال در هفته جاری رسیده است.

اخبار منتشرشده از روند پیگیری مذاکرات بر افت و رشد شاخص تاثیر می‌گذارد. اخبار مناسب مذاکرات بر بازار واکنش‌های مثبت به همراه داشته و نوسا‌ن‌های روزهای اخیر به دلیل مذاکرات سیاسی است

حجم کل معاملات در این بازار نیز ۲۵.۷۸ درصد افزایش داشته و توانسته از ۲۵ هزار و ۷۴۷ میلیون سهم در هفته گذشته به ۳۲ هزار و ۳۸۵ میلیون سهم در هفته جاری برسد.

سهامداران خرد اعتماد خود را نسبت به ناظر بازار و بازارگردان از دست داده‌اند

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه ادامه‌دار نبودن شرایط مثبت و تمایل سهامداران خرد به خروج از بازار نشان از عدم اعتماد سهامداران به این بازار است. سهامداران خرد اعتماد خود را نسبت به بازار، ناظر بازار و بازارگردان از دست داده‌اند. دولتمردان نیز که مقرر بود از زمان آغاز به کار دولت جدید، برای بهبود شرایط تلاش کنند، اقدام خاصی برای احیای این بازار نکردند و در نهایت شرایط سخت‌تری به سهامداران تحمیل شد.

حجت‌الله فرزانی، کارشناس اموربانکی و اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت بازار بورس عنوان کرد:‌ «فضای بازار سرمایه متاثر از عوامل متعددی است. یکی از این عوامل فضای اقتصادی و شرایط اقتصادی موجود است. اکنون در نیمه دوم سال کسری بودجه و فشارهای بودجه‌ای بر بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و فشار انتشار اوراق بدهی نیز بر این بازار تاثیر می‌گذارد.»

وی افزود: «وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که از روش‌های غیرتورم‌زا در تلاش است تا کسری بودجه را جبران کند به همین دلیل به دنبال انتشار اوراق بدهی شامل اوراق و اسناد خزانه هستند که می‌تواند نقدینگی در بازار سرمایه را هضم ‌کند. در این میان عده‌ای سهام خود را می‌فروشند تا این اوراق را خریداری کنند و این وضعیت موجب ایجاد صف فروش می‌شود.»

تعداد بازیگران بازار کم شده و حجم معاملات نیز نسبت به آمارهای سال گذشته کاهش یافته است و افرادی که پولشان در بورس بلوکه شده است، موجب شده تا نقدشوندگی سهام دچار اختلال شود و کسانی که نیازمند پول خود هستند سهام را با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسانند

فرزانی خاطرنشان کرد:‌ «در کنار این موارد، بحث مذاکرات هسته‌ای بیشترین تاثیر را بر بازارها از جمله بورس به دنبال دارد. اخبار مذاکرات بر روی انتظارات تورمی، هیجانات قیمتی و کنترل تورم تاثیرگذار است. می‌توان به منابع بلوکه شده در سایر کشورها دسترسی داشت و به صورت آزادانه نفت کشور را به سایر کشورها فروخت اما این شرایط به نتیجه مذاکرات وصل شده است.»

وی افزود: «اخبار منتشرشده از روند پیگیری مذاکرات بر افت و رشد شاخص تاثیر می‌گذارد. اخبار مناسب مذاکرات بر بازار واکنش‌های مثبت به همراه داشته و نوسا‌ن‌های روزهای اخیر به دلیل مذاکرات سیاسی است.»

فرزانی با بیان اینکه روند کلی بازار سرمایه از سال گذشته قابل بررسی است، گفت:« پس از اطلاع‌رسانی‌های عمومی مردم تشویق به حضور در این بازار شدند اماعرضه‌های ناکافی موجب شد تا سهم پول و ارزش سهام افزایش یابد اما عرضه به اندازه تقاضا نبود.»

اعتماد مردم به دلیل ریزش‌های متعدد بورس از بین رفته است

کارشناس امور بانکی و بیمه‌ای عنوان کرد:‌ «قیمت‌ها در بازار به صورت غیرواقعی رشد کرد و رشد غیرواقعی قیمت سهام موجب شد ارزش برخی از سهام متناسب با بنیاد سهام نباشد اما اکنون و پس از افت‌های مکرر قیمت‌های کنونی به قیمت‌های واقعی نزدیک شده است . البته در یک سال گذشته به طور متعدد شاهد ریزش بازار بودیم و این شرایط موجب شده است تا اعتماد مردم به بازار از بین برود.»

وی گفت:‌ «تعداد بازیگران بازار کم شده و حجم معاملات نیز نسبت به آمارهای سال گذشته کاهش یافته است و افرادی که پولشان در بورس بلوکه شده است، موجب شده تا نقدشوندگی سهام دچار اختلال شود و کسانی که نیازمند پول خود هستند سهام را با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسانند.»

فرزانی تصریح کرد:‌« ایجاد صف‌های منفی موجب حال و روز کنونی بورس شده است و روندی که اکنون در بازا ر وجود دارد مناسب نیست و روند ادامه دار این بازار نیز به اینگونه است که بازار به مسائل کشور و اخبار نگاه می‌کند. با توجه به ریسکی که وجود دارد و ممکن است با افزایش تحریم، قیمت سهام این شرکت‌ها باز هم کاهش داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار