کارگردان مستند «ننه مخمل» در گفت‌وگو با پانا:

دغدغه‌ام روایت مادران اقوام ایرانی بود، به «نه نه مخمل» رسیدم

تهران (پانا) - «امیرحسین خلیل‌زاده» عنوان می‌کند که چگونه برای ساخت مستند «ننه مخمل» چند سال مداوم برای این سوژه وقت گذاشته است و تلاش کرده تا زبان محلی موردنظر این مستند را یاد بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌ام روایت مادران اقوام ایرانی بود، به «نه نه مخمل» رسیدم

«امیرحسین خلیل زاده» کارگردان مستند نیمه بلند «ننه مخمل» درباره مدت‌زمان یافتن سوژه و ساخت این مستند گفت: «در اصل یکی از دغدغه‌های من ساخت مستندی درباره مادران اقوام ایرانی معاصر بود. ما از سال 98 حدود 6 ماه برای یافتن سوژه مناسب وقت گذاشتیم و از بین 7 الی 8 سوژه به داستان سید مخمل موسوی رسیدیم که بهترین گزینه برای ساخت مستند بود.»

سوژه مستندم را چند سال مداوم دنبال کردم

خلیل زاده همچنین درباره مشکلات همیشگی که در ساخت مستند با آن‌ها روبه‌رو بوده است، گفت: «دو مشکل اساسی برای من وجود داشت، یکی مشکل متوجه شدن زبان اقوام محلی و دیگری، دنبال کردن چندساله سوژه به‌طور مداوم‌؛ اما به لطف خدا توانستیم از این موانع هم عبور کنیم.»

نباید به جشنواره حقیقت ساده‌انگارانه نگاه کنیم

خلیل زاده درباره انگیزه و فرصتی که جشنواره سینما حقیقت برای مستندسازان به وجود آورده است، گفت: «ایجاد فرصت در جشنواره حقیقت، بستگی به برنامه‌ریزی آن دارد و نمی‌شود ساده‌انگارانه و به‌صورت کلی درباره آن بحث کرد. آن هم جشنواره‌ای که از درجه بالایی در سطح بین‌الملل برخوردار است و باید قدر آن را بدانیم و هرسال باید برای پیشرفت آن تلاش کنیم؛ نه اینکه به کمبودهای جشنواره، که نه ربطی به کرونا و نه ربطی به‌ زحمت‌های بسیار مسئولین دارد، قانع باشیم. همچنین سوژه‌ها و ایده‌های بسیاری در ایران وجود دارد که با برنامه‌ریزی و تلاش می‌توانیم به حد مطلوب‌تری برسیم.»

مبینا هوشمندی- ایلیا خراطچی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار