نوری خبر داد

رشد ۱۵۰ درصدی مشارکت خیرین مدرسه‌ساز

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دیدار با خیّرین مدرسه‌ساز گفت با فراهم کردن بسترهای کار خیر و حذف بروکراسی اداری به اقدامات خیرین شتاب بیشتری خواهیم داد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۱۵۰ درصدی مشارکت خیرین مدرسه‌ساز

یوسف نوری در دیدار با خیرین مدرسه‌ساز، که در سالن جلسات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نورانی و بابرکت خیرین مدرسه ساز، اظهار کرد: فرهنگ کار خیر و دست گیری، در جامعه ما، از گذشته دور بوده است و در واقع ریشه در سنت بزرگ فرهنگ اسلامی و ایرانی ما دارد.

نوری افزود: خیرین مدرسه‌ساز منشاء برکت، آبادانی و پیشرفت جامعه هستندکه با ورود به عرصه آموزش و پرورش بر اساسی ترین و مهمترین کانون پیشرفت و توسعه کشورها متمرکز شده اند.

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش سنگ بنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است و به عنوان اساسی‌ ترین نهاد اجتماعی و متولی اصلی تعلیم و تربیت نسل آینده، موظف به فراهم کردن ابزارهای لازم، برای اجرای مطلوب رسالت و مأموریت خود است، گفت: نقش فضای آموزشی در ارتقای سطح یادگیری و پرورش اندیشه کودکان در کنار «معلم» به عنوان دو رکن اساسی در پیشبرد و تدریس محتوای آموزشی مورد تأکید است؛ از این رو خیرین مدرسه‌ساز به عنوان یکی از اصلی‌ترین یاری‌گران آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در پیشبرد مقاصد نظام تعلیم و تربیت و گسترش «عدالت آموزشی» دارند.

وی افزود: پاسداشت سخاوت و قدرشناسی از خدمات و تلاش‌های خیرین، وظیفه همه ماست. آثار کار خیرین، در سطح جامعه، هم به لحاظ ترویج علم و دانش و گسترش دستیابی به امکانات آموزشی و هم به لحاظ توسعه عمل خیر و سنت حسنه انفاق، پیوسته و گسترده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر این که خیرین مدرسه‌ساز به عنوان نمونه های ایثار و از خودگذشتگی و چهره‌های ماندگار نیک اندیشی و نیکوکاری در جامعه داشته‌های خود را در راه ساختن آینده کودکان این کشور صرف کرده اند و ما نیز باید در ترویج و گسترش فرهنگ کار خیر و اهمیت مدرسه سازی برای آحاد جامعه بکوشیم، تصریح کرد: جامعه خیرین مدرسه ساز با بیش از 30 هزار خیّر، بزرگترین تشکّل مردمی کشور محسوب می شود که همپای دولت و وزارت آموزش و پرورش بار سنگین تعلیم وتربیت را بردوش میکشد. و سال به سال شاهد گسترش و بالندگی مجموعه بوده ایم. به گونه ای که امروز جریان مدرسه‌سازی و مشارکت مردم در آن به یک سنت حسنه و صدقه جاریه در کشور تبدیل شده است.

نوری گفت: اعتماد مردم به عنوان مهم ترین سرمایه کشور و مشارکت مردمی در حوزه مدرسه سازی یک دستاورد ارزشمند برای دولت و نظام اسلامی است که در واقع نشانه همان اعتماد مردم و خیرین به جامعه خیرین مدرسه ساز و مجموعه وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: این که حدود 30 درصد کلاس های درس کشور با کمک خیرین ساخته شده و در طی 5 سال اخیر رقم مشارکت خیرین به 49 درصد افزایش یافته است؛ بیانگر همان تشخیص درست و دغدغه مندی خیرین در امر تعلیم وتربیت و تعمیق وگسترش این اعتماد است. در هیچ جای دنیا چنین چیزی نداریم و حقیقتاً قابل تحسین و شایسته تقدیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی 4 سال اخیر، رقم مشارکت خیرین از 1200 میلیارد تومان در سال 1397 به بیش از 3 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که بیانگر رشد بیش از 150 درصدی است.

نوری تصریح کرد: در بیان اهمیت و ارزش کار مدرسه‌سازی، این که دانش آموزان صاحب فضای آموزشی می شوند؛ یک بخش مهم و روی قضیه است. اما سمت دیگر این است که هرچقدر جامعه نسبت به این پدیده حساس‌تر و متوجه‌تر باشد، بلوغش بالاتر است.

وی افزود: مدرسه فقط یک ساختمان نیست بلکه جایگاهی است برای پرورش انسان ها؛ بنابراین مدرسه و مدرسه سازی رسالت بزرگی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، مدرسه باید تسهیل کننده یادگیری و متناسب با ساحت‌های شش‌گانه تربیت که در سند تحول بنیادین، به آن ها اشاره شده است، باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که حرکت در مسیر«تمدن نوین اسلامی»، مستلزم یک نگاه و عمل تحولی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی به آن اشاره شده است، بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین مبانی و مبادی تحول است که برای این منظور نیازمند همین هم افزایی ها و همگرایی هاست و مردم باید پشتوانه و راهنمای عمل ما باشند و مسئولیت بزرگ پاسداری از اعتماد و همراهی نگاه امیدوارانه مردم، برعهده ماست و همه باید خود را در این امر مهم متعهد بدانیم.

نوری گفت: طرح تحولی که در سال گذشته و براساس اهداف سند تحول بنیادین آغاز و راه اندازی شد با عنوان «آجر به آجر»، امروزه جای خود را در لایه های مختلف جامعه باز کرده است و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر را درگیر امر مدرسه سازی کرده است و خانواده ها را نیز نسبت به آینده تحصیلی فرزندان دغدغه مندتر کرده است.

وی افزود: پیش تر نیز گفته شد که مدیران باید به «کارهای مشارکتی و سهیم کردن مردم در تصمیم گیری ها و اجرای امور معتقد باشند» و جامعه خیرین مدرسه ساز ظرفیت بیشتری برای پیشبرد امر تعلیم و تربیت دارد و مدرسه یاری و مشارکت در اداره مدرسه و تدوین برنامه ها نیز می تواند در دستورکار قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که باید سعی کنیم با فراهم کردن بسترهای کار خیر و حذف بروکراسی اداری به اقدامات خیرین شتاب داده و از برکت وجودی نیکوکاران در رفع نیازهای نظام آموزشی بهره مند شویم، گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت خدمت به مردم و ساختن آینده کودکان و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی به یاری شما خیرین مدرسه‌ساز، گام های بلند و محکمی برداریم و اهداف مورد نظر را محقق سازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار