بیگدلی، تحلیلگر مسائل برجام در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

نوید موفقیت از «وین» به گوش می‌رسد

نشانه‌ها حکایت از این دارد که در روزهای آینده، طرف‌ها بر روی پیش‌نویسی کلی توافق خواهند کرد/ دیپلماسی پنهانی قبل از شروع مذاکرات شرایط بهتری را در وین فراهم کرده است / هیات ایرانی با ترکیبی کامل و عزمی راسخ به وین رفته است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای وین، کامل است؛ می‌گوید همه نشانه‌ها از وین حکایت از این دارد که توافقی کلی طی روزهای آینده شکل خواهد گرفت و نوید موفقیت به گوش خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۲۳۵۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
نوید موفقیت از «وین» به گوش می‌رسد

نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و 1+4 شب گذشته و بعد از وقفه‌ای چند ماهه به دلیل تغییر دولت در جمهوری اسلامی ایران، در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. نشستی که به گفته رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان، طی آن همه طرف‌ها توافق کردند که دستور کار اصلی مذاکرات، لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و به همین خاطر از صبح امروز قرار است کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان همه کشورهای عضو گروه 1+4 و ایران تشکیل شود.

علی باقری تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست. انریکه مورا، معاون مسئول هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام هم بعد از نشست افتتاحیه مذاکرات، اعلام کرد که این مذاکرات طی دور روز آینده ادامه خواهد داشت و به ترتیب اعضای کارگروه تحریم‌ها و هسته‌ای مذاکرات خود را انجام خواهند داد. مورا همچنین مدعی شد ایران موافقت کرده کار را بر پایه ۶ دور مذاکره قبلی ادامه دهد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا درباره این مذاکرات با بیان اینکه من ارزیابی مثبتی از مذاکرات دارم، اظهار کرد: «هیات مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای وین از شخصیت‌های مختلفی تشکیل شده است، این هیات پرجمعیت نشان می‌دهد اگر ابهامی هم در مذاکرات باشد، در همان محل مذاکرات حل و فصل می‌شود. این کار درستی است و دیگر احتیاجی به بازگشت به پایتخت‌ها وجود ندارد. در غیر این صورت مذاکرات زمان‌بر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «نشانه‌هایی از تمایلات برای خاتمه دادن به مقدمات دیده می‌شود. صحبت‌های انریکه مورا نشان‌دهنده این بود که با یک رضایت نسبی از مذاکرات خارج شده‌اند و طبق گفته ایشان مذاکرات بر شش دور گفت‌وگوی قبلی استوار خواهد بود.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مشکلات و نارضایتی‌های اقتصادی در داخل، گفت: «در این مذاکرات باید طرف‌ها به یک دیپلماسی نرم پایبند باشند. پیش‌بینی من این است که در این مذاکرات خواهیم توانست بر سر مسائل کلی به توافق برسیم ولی درباره مسائل جزئی احتمالا نیازمند زمان بیشتری باشیم.»

بیگدلی تصریح کرد: «به احتمال زیاد در مرحله اول تحریم‌های ذیل برجام برداشته خواهد شد و گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد. تحریم‌های ذیل برجام هم شامل فروش نفت و محصولات آن و بازشدن شبکه بانکی است. البته این اتفاق نیازمند پذیرش اف‌ای‌تی‌اف است. در هر صورت مذاکرات تا الان نشان‌دهنده این است که هیات ایرانی با تصمیم راسخ‌تری عازم وین شده است و در مذاکرات تا حدود زیادی توانسته است، رضایت‌ها را جلب کند.»

این استاد دانشگاه به دیپلماسی پنهانی پیش از شروع مذاکرات اشاره کرد و گفت: «طی دو ماه گذشته دیپلماسی پنهانی مخصوصا با کشورهای روسیه و چین وجود داشته است. البته سفر دوره‌ای معاون سیاسی وزارت خارجه به اروپا هم حکایت از این دارد که دیپلماسی پنهانی برای بهتر برگزار شدن مذاکرات در جریان بوده است. این شرایط فراهم شده است و امیدواریم به یک نتیجه مطلوب برسد.»

علی بیگدلی تاکید کرد: «به اعتقاد من طی دو سه روز آینده با تشکیل‌ کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی حول کمیسیون مشترک، ما بتوانیم مقدمات پیش‌نویسی را آماده کنیم اما نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات در همین دو سه روز به پایان برسد. اما همین اندازه هم حائز اهمیت است و نشان از وجود یک دیپلماسی نرم در مذاکرات دارد. همه نشانه‌ها حکایت از این دارد که در همین روزهای آینده به یک توافق کلی با غربی‌ها خواهیم رسید و درباره جزئیات به تناوب مشکلات را حل می‌کنیم. نوید موفقیت در همین روزهای آینده به گوش خواهد رسید.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار داشت: «ایران و آمریکا هر دو به دنبال کاهش اختلافات از طریق دیپلماسی هستند. هیچ راهی هم جز مذاکره وجود ندارد. دو طرف باید به تعهدات خود ذیل برجام پایبند باشند.»

این استاد دانشگاه همچنین درباره لابی‌ها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافقات و بازگشت همگان به تعهدات برجامی هم گفت: «اسرائیل هیچ کاری نمی‌تواند بکند. سفر مقامات اسرائیلی برای تحت فشار قرار دادن ایران است، لابی‌هایی انجام می‌دهند تا شاید به ائتلاف تبدیل شود اما مساله مهمی نیست. همه باید به تعهدات برجام بازگردند و اسرائیل هم نمی‌تواند کاری انجام دهد. این صحبت‌هایی که انجام می‌دهند مسائل حاشیه‌ای است که دولت ایران نباید خود را گرفتار آن‌ها و سفرهای حاشیه‌ای مقامات اسرائیلی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار