تصویب شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر، 9 هزار مهندس را بیکار می‌کند

تهران (پانا) - جمعی ازمهندسان امروز با تجمع درمقابل ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی مجددا مراتب اعتراض خود را بابت تصویب شیوه‌نامه موسوم به تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
تصویب شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر،  9 هزار مهندس را بیکار می‌کند

یک ماه پیش مهندسان شرکتهای حقیقی وحقوقی با تجمع درمقابل وزارت راه، مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدامات این وزارتخانه در تدوین شیوه نامه تشخیص صلاحیت شرکتهای طراح و ناظر مهندسی که به گفته آنها اجرای آن منجر به تعطیلی هزاران شرکت و بیکاری ده ها هزار مهندس شده بیان کردند.
درتجمع اولیه،یک نفرازمسوولان وزارتخانه راه وشهرسازی دراجتماع مهندسان حاضرشد وعنوان کرد که تصویب این شیوه نامه برخلاف تصورمهندسان پشت درهای بسته صورت نگرفته است و نمایندگان شورای مرکزی با حضوردرجلسات وزرات راه شهرسازی درجریان جزییات تصویب این شیوه نامه قرارگرفته اند.
بر اساس این گزارش به فاصله کوتاهی پس ازاین اظهارات،دونامه که خطاب به وزیرراه وشهرسازی وبه امضای احمد خرم،رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشوررسیده بود،درفضای مجازی منتشرشد که درمحتوای آن خطاب به وزرای راه وشهرسازی فعلی وپیشین،عنوان شده بود که این شیوه نامه باید متوقف شد.
ضد ونقیض گویی های مسوولان،سبب شد که مهندسان برای باردوم درمقابل ساختمان وزارت راه وشهرساز ی تجمع کنند،این درحالی است که درنهایت مقررشد که نمایندگان مهندسان معترض با برگزاری جلساتی با مسوولان مربوطه دروزارت راه،پیشنهادات ودلایل اعتراضهای خود را بیان کنند.
براساس گزارشهای دریافتی درنهایت مقررشد که کارگروه کارشناسی برای حل چالشهای مربوط به این شیوه نامه تشکیل شود،که به گفته مهندسان عدم تشکیل این کارگروه ،سبب شد که مهندسان سرانجام برای بارسوم درمقابل ساختمان وزارت راه وشهرسازی تجمع کنند,
پیشترمحسن بهرام غفاری از پیشکسوتان سازمان نظام مهندسی ساختمان که جزء موسسان این سازمان صنفی بوده وهمزمان به عنوان اولین تدوین کننده قانون نظام مهندسی،سنگ بنای مقررات ملی ساختمان را بنیان نهاده است، شیوه نامه مذکور را سبب تشدید دیوان سالاری ارزیابی کرد و تلویحا تد وین این شیوه نامه را تقلیدی خام ازنظام فنی اجرایی کشور دانست که به گفته وی برخلاف نظام مذکور مانیتور کردن روند اجرای آن و نظارت بر حسن اجرای آن به هیچ وجه امکان پذیرنیست.
بنا براظهارات جامعه مهندسی علی رغم گذشت 9 ماه ازابلاغ این شیوه نامه،هیچ کدام ازشرکتهای مهندسی تاکنون قادرنشده اند که شرایط کاری خود را با مفاد این شیوه نامه انطباق دهند که همین امر بیانگرناکارآمدی این شیوه نامه وتدوین آن برخلاف واقعیتهای موجود است.
درعین حال به باورمهندسان،اجرایی شدن این شیوه نامه سبب بیکاری ده ها هزارمهندس می شود واگراستان تهران را ملاک قراردهیم،با توجه به وجود 1800 شرکت مهندسی دراین استان و با احتساب اینکه هرکدام ازاین شرکتها به طور میانگین دارای 5 نیروی مهندس باشند،درنهایت اجرایی شدن این شیوه نامه سبب بیکاری بالغ بر 9 هزار مهندس درسراسرکشورمی شود.
بنا به اذعان بسیاری از مهندسان با توجه به اینکه شرکت های عضو نظام مهندسی ساختمان ماهیتا خصوصی بوده و بدون دریافت کوچکترین امتیازهای دولتی از قبیل بیمه و تسهیلات به کار خود ادامه می دهند دلیل مانع گذاریهای متعدد از جمله تصویب شیوه نامه های بدون هیچگونه خروجی مثبت و کار کارشناسی در مسیر حرکت این شرکتها بر جامعه مهندسی پوشیده است و این در حالی است که این شرکتها علاوه بر اینکه هیچگونه سرباری برای دولت ایجاد نکرده حتی زمینه خود اشتغالی مهندسین را نیز ایجاد کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار