برگزاری مراسم رونمایی از پوستر جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

خواهش نصیریان از هنرمندان جوان نمایش‌های آیینی و سنتی چه بود؟

نصیریان: مبارک را با تئاتر امروز در دنیا زنده کنیم / شالویی: آیین‌ها و سنت‌ها در جامعه ما فرصت پیوند با اسلام را داشته است

تهران (پانا) - علی نصیریان در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر جشنواره آیینی و سنتی گفت مبارک کاراکتر کارآمدی است و در نقد اجتماعی بسیار اثرگذار خواهد بودو باید این شخصیت در تئاتر ایران زنده شود.

کد مطلب: ۱۲۲۸۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
خواهش نصیریان از هنرمندان جوان نمایش‌های آیینی و سنتی چه بود؟

مراسم رونمایی از پوستر جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی صبح روز شنبه، پانزدهم آبان ماه ساعت 10:30 در سالن رودکی با حضور علی نصیریان، محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، داود فتحعلی بیگی دبیر و اعضای هیأت انتخاب جشنواره و جمعی از هنرمندان و مدیران برگزار شد.

نصیریان: مبارک را با تئاتر امروز در دنیا زنده کنیم

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت با تبریک بیستمین دوره برگزاری این جشنواره گفت: مدیران فرهنگی آگاهی چون اقای آشنا و آدم های عاشقی چون فتحعلی بیگی و ناصر بخت باقی دوستان فراهم شود.

وی افزود: سال هاست در ذهن من این نکته هست و حالا که دوره جوانی بیست سالگی شده است خواهشی دارم. افراد با استعداد در زمینه نمایشنامه نویسی روی شخصیت مبارک فکر کنند. در نمایش های تخته حوضی و خیمه شب بازی ها مبارک حرف برلی گفتن زیاد دارد و همانجا که اربابش را نقد می کند. طنز وقتی مطرح شود بسیار نقد را لطیف می کند و اگر ما در خلوت مان به خودمان بخندیم این خوب است. من تلاش کردم ولی نتوانستم به ارزویم برسم که مبارک را به نمایشنامه نویسی امروز و تئاتر امروز گره بزنم. توانش را هم دیگر ندارم اما می خواهم از صالح پورها و دیگرانی که توان پژوهش دارند این همت را داشته باشند.

نصیریان گفت: ما در ایران مبارک را داریم و شخصیت و ستون اصلی هنرهای نمایشی ماست و اگر بشود درام امروزی و اجتماعی داشته باشیم کار مهمی انجام می شود. مبارک باید در دنیا در تئاتر امروز زنده شود. مضمون زندگی اجتماعی مردم و مسایل روز باشد و این شخصیت مبارک جلوه کند. حتی مسابقه نمایشنامه نویسی مبارک راه بیافتاد.

وی افزود: مبارک فضول است، پرتوقع و قهروست. حالا ابعاد این شخصیت پژوهش شود و براساس آن دغدغه های امروز مردم بیان شود.

تئاتر امروز مهم است. ایرادی که می گرفتند این بود که ما تقلید می کنیم. البته ما چارچوب را استفاده می کردیم اما آنچه من می گویم مقوله دیگری است که متاسفانه من نتوانستم پیاده کنم. مبارک کاراکتر کارامدی است و در نقد اجتماعی بسیار اثرگذار خواهد بود.

شالویی: آیین ها و سنت ها در جامعه ما فرصت پیوند با اسلام را داشته است

شالویی در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: وقتی هانری کربن از اندیشمندان کم نظیر تاریخ به ایران امد و با مرحوم علامه طباطبایی دیدارهایی داشت در قالب کتاب منتشره شده اش موضوع شهاب الدین سهروردی باز کرده است که قابل تامل است. سهروردی برای بیان اندیشه اش رویکردی به سنت ها و آیین ها دارد. از این مهم باید درس گرفت.

آیین ها و سنت ها با آرمان های عمیق اعتقادی باید پیوند بخورد و این مهم در فضای اسلامی ما پیوند بخورد. آیین ها و سنت های هر ملت پیوند دهنده آنها هستند. وجود چنین حرکت ها و جشنواره هایی در حوزه نمایش فرخنده است زیرا می تواند اینده نیکویی را رقم بزنند.

وی افزود: آثار برگزیده این جشنواره فرصت نمایش عمومی را هم دارند و این مهم است. حضور بزرگانی چون علی نصیریان در این جشنواره ارزشمند است و باید برای جاودانگی این چهره های نامدار و اصالت های پاک که باعث ماندگاری هنر می شوند.

ناصربخت: با نمایش های آیینی و سنتی نامهربانی شده است

ناصربخت، معاون دبیر این جشنواره با اشاره به اینکه فعالیت های جشنواره بیش از این آغاز شده است، گفت: امروز بصورت رسمی این جشنواره آغاز می شود. بیست سالگی زمان جلوه و اوج طراوت این جشنواره جوان است و امیدواریم در این شرایط سخت بازتاب خوبی داشته باشد.

وی افزود: نمایش های آیینی سنتی شرایط مساعدی در جامعه ندارند و بخشی به دلیل تغییرات جامعه است و البته با این نمایش ها مهربانی نشده است و ما همواره بعد از هر جشنواره امیدواریم شاهد راه اندازه بنیاد نمایش های آیینی و پژوهشکده این مهم تاسیس شود. با این اقدام امنیت این نوع نمایش تضمین خواهد شد و امیدواریم امسال این اتفاق بیافتد. یک همت ملی برای به روز رسانی نمایش های ایینی و سنتی بوجود بیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار