7 مورد مثبت سرخک در سیستان وبلوچستان شناسایی شد

طرح واکسیناسیون سرخک برای کودکان ۹ماهه تا ۷ ساله تا۲۱ آبان‌ماه در استان ادامه دارد

زاهدان (پانا) - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت از ابتدای سال تاکنون چندین مورد طغیان سرخک در اقصی نقاط کشور از جنوب شرق تا شمال غرب مشاهده شده که در سیستان وبلوچستان نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون حدود 7 ‏مورد مثبت سرخک شناسایی شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۸۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
7 مورد مثبت سرخک در سیستان وبلوچستان شناسایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مجید سرتیپی، متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان همجوار دو کشور افغانستان و پاکستان است که سرخک، سرخچه و اوریون در آنجا تداوم ‏دارد، اظهار کرد: اجرا نکردن برنامه‌های ایمن‌سازی در کشورهای همسایه و طغیان‌ این بیماری‌ها در آن مناطق عمده علت اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه اگر به یک ایمنی جمعی در سطح کشور دست نیابیم، جمعیت ما به ویژه کودکان بسیار آسیب پذیر هستند، ادامه داد: سرخک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حاد تنفسی است که از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با ترشحات دستگاه تنفس انتشار می‌یابد بر این اساس ایمن‌سازی یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است.

سرتیپی با تاکید بر این مطلب که اگر افراد مراحل واکسیناسیون را کاملا طی کرده بودند، قطعا مبتلا به بیماری نمی شدند، افزود: وزارت بهداشت کمپینی طراحی کرده که کودکان 9ماهه تا 7 ساله اقدام به تزریق واکسن سه ‏گانه طی بازه دو هفته ای کنند که از 8 تا 20 آبان در استان این روند ادامه خواهد داشت.

به گفته این متخصص، کمپین فوق در 8 دانشگاه کشور، دانشگاه هایی که در جنوب شرق و در ‏واقع مبدا ورود بیماران سرخکی از کشور افغانستان و پاکستان هستند، انجام می شود.

حدود یک تا 5 درصد مبتلایان به سرخک فوت می‌کنند

سرتیپی با اشاره به عدم استقبال مردم در راستای تزریق واکسن های سه‌گانه، اذعان کرد: سرخک بیماری بسیار کشنده ای است و اگر ایمنی در کودکان ایجاد نشود علاوه بر آسیب به سلامت آنها ‏در دراز مدت منجر به بروز آسیب های شنوایی، مغزی و بینایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود یک تا 5 درصد مبتلایان به سرخک فوت می کنند، حتی در برخی کشورها که عمدتا در آفریقا هستند میزان مرگ و میر به 30 درصد می رسد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خطاب به تمامی شهروندان مبنی بر همکاری با نیروهای بهداشتی در این زمینه، خاطر نشان کرد: سرخک بیماریِ به شدت مسری است و هر بیمار سرخکی 18-15 نفر را مبتلا می کند در حالی که این میزان در بیمار کووید-19 حدود 3 نفر است، بنابراین نیاز است برای کودکان حتما تزریق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار