معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

شوراهای دانش آموزی یکی از ارکان مهم در مدارس هستند

تبریز(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، شوراهای دانش آموزی را یکی از ارکان مدارس دانسته و بر رعایت خط مشی تشکیل شورا ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
شوراهای دانش آموزی یکی از ارکان مهم در مدارس هستند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جلسه ستاد برنامه ریزی، پشتیبانی و نظارت بر فعالیت های شورای دانش آموزی استان ضمن تبریک هفته بسیج دانش آموزی و روز نوجوان گفت: در راستای اجرای ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی مدارس، همه مدارس باید به تشکیل شورای دانش آموزی در مدارس اقدام نمایند. چرا که شوراها یکی از ارکان مهم در مدارس هستند.

طاهر علمی با تاکید بر اهداف شوراها افزود: شورای دانش آموزی گامی در جهت تمرین مشارکت اجتماعی و تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس به شمار میرود و فرصتی برای تحقق تربیت اجتماعی دانش آموزان در مدارس است

وی ادامه داد:دانش آموزان از پایه سوم ابتدایی به بعد هم به عنوان کاندیدا و هم به عنوان رای دهنده به منظور انتخاب اعضای شورای دانش آموزی مدرسه در این انتخابات شرکت خواهند داشت وی گفت : یکی از جلوه های زیبا و مهم این انتخابات نحوه تبلیغ دانش آموزان بویژه شعارها ، صحبت‌ها ، نظرات و برنامه های متنوع و جذابی است که دانش آموزان در ایام انتخابات مطرح خواهند کرد

وی اظهار داشت:بیست و چهارمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی در ۱۹ آبان ماه همزمان با مدارس کشور در استان شروع خواهد شد و با توجه به شرایط کرونایی در مدارسی که دانش آموزان حضور داشته باشند ، انتخابات به صورت حضوری خواهد بود و درصورتی که مدارس غیر حضوری باشند انتخابات در بستر شبکه شاد و از طریق اپلیکیشن برگزار خواهد شد

این مقام مسئول در دستگاه تعلیم و تربیت ادامه داد: مدیران مدارس باید به شورای دانش آموزی به عنوان شورای پایه ای نگاه کنند و این شورا را ظرفیت بزرگ فکری در تصمیم سازی و تصمیم گیری تلقی نمایند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه گفت: این جلسه، از جلسات بسیار مهم و کلیدی در آموزش و پرورش است که در حال‌حاضر بسیار رشد پیدا کرده است.

عاشور اکرمی افزود: فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است تا معلوم شود شورای دانش آموزی مزاحم مدارس نیست، بلکه کمک‌کننده مدارس است. در زیست بوم جدید، آموزش و پرورش دچار چالش شده است. سیاست آموزش و پرورش بر بازگشایی تدریجی است، از ۱۵ آبان مدارس متوسطه دوم بازگشایی خواهند شد.قبلا کلاسهای ۱۵ نفر به پایین از ۳ مهر ماه بصورت حضوری تشکیل شد و زیر ۳۰ نفر از ۱۵ مهر بازگشایی شده اند.

وی خاطر نشان کرد: در مدارس شهری که ۸۰ درصد مردم آن شهر هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند، مدارس در تمامی مقاطع باز خواهند شد.

اکرمی افزود: از اول آذر ماه نیز مدارس دوره اول متوسطه شروع به فعالیت می کنند. هدف مهم شوراها، ایجاد تفاهم و قدرت تحمل در مقابل تفاوت های موجود در آموزش و پرورش در بین دانش آموزان است؛ شورا در واقع قدرت تحمل و آستانه تحمل را در مقابل نظرات دیگران ایجاد می کند.

وی با اشاره به تربیت انسان های سازنده در مدارس و به کمک شوراها گفت: شوراها برای تربیت انسان‌های سازنده قدم بر می دارند و این موضوع برای سالم سازی جامعه بسیار سازنده و معتبر می باشد. هدف ما نیز انسانی سالم در جامعه ای سالم است.

همچنین در این جلسه معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: اگر به این مسئله به عنوان مسئله تربیتی نگاه شود، نقطه موفقیتی است که باید در طول سال تحصیلی به آن توجه شود.

کامیار قهرمانی فرد خاطرنشان کرد: ایجاد حس مشارکت جویی و مسئولیت پذیری در دانش آموزان باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس سازمان دانش آموزی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مراحل تشکیل مجلس دانش آموزی در استان افزود: بیست و چهارمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی در حال اجرا و برگزاری است. بعد از انتخابات شوراهای دانش آموزی، خروجی شوراها در مدارس و نواحی مشخص می شود و رئیس و نایب رئیس؛ و در بعضی مناطق، منشی اول و دوم به استان دعوت و طی انتخابات شورای دانش آموزی ۶ نفر (3 دختر و 3 پسر) عضو شورا می شوند و مجلس دانش آموزی تشکیل می شود، و هر ۲ سال یکبار انتخابات مجلس نیز صورت می گیرد. این مجلس در ۱۴ ناحیه و منطقه با ۵۰ نفر(25 دختر و 25 پسر) و در استان با ۱۰۰ نفر(50 دختر و 50 پسر ) و در سطح کشوربا ۱۵۰ نفر دانش آموز تشکیل می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: شوراهای دانش آموزی یکی از ارکان مهم مدرسه می باشد و نقش مهمی در فرآیند مدرسه ایفا می‌کنند و هدف از آن تربیت دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف جامعه است.

فنایی افزود: یکی از جلوه های مهم شوراهای دانش آموزی ایجاد شور و نشاط برای دانش آموزان در مدارس می باشد و همواره اهداف مختلفی را پیش برده و موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد شوراهای تشکیل شده واجد شرایط ۵ هزار و ۷۲۳ شوراستکه ۸۲ درصد مدارس را شامل می‌شود و تعداد اعضا ۲۳ هزار و ۸۳۳ نفر که شامل ۵ درصد دانش‌آموزان استان است و ۴۱۶ هزار و ۱۲۵ دانش آموز فعال در انجمن‌های ۱۸ گانه شوراهای دانش آموزی فعالیت داشتند .

وی در آخر اظهار داشت: حداقل اعضای شورای دانش آموزی ۵ نفر با۲ نفر علی البدل و حداکثر ۱۱ نفر با دو عضو علی البدل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار